Neem nu contact op

Managementboek

Zakelijk boek van Copper8, een interview

Een zakelijk boek schrijf je om bij te dragen aan je missie, net als alles wat je voor je bedrijf of organisatie doet. Copper8 wil met hun boek kennis delen over circulair inkopen en daarmee zichzelf misbaar maken. Het bedrijf heeft al een enorme reputatie in de wereld van circulariteit en hun boek draagt daar onmiskenbaar aan bij.

Leestijd 3 minuten

Copper8 heeft oktober 2018 het zakelijk boek Circulair inkopen in 8 stappen uitgebracht in opdracht van Rijkswaterstaat de duizend exemplaren allemaal gratis verspreid, maar ze zijn nog digitaal op hun website down te loaden.

Online begint offline met onder meer een zakelijk boek

Auteur Cécile van Oppen: “Natuurlijk heeft Copper8 een website en daar schrijven we regelmatig nieuwsberichten en blogs op. We hebben een nieuwsbrief die maandelijks uitgaat op de achtste van de maand om acht uur ’s ochtends – dat is het leuke van zo’n naam. We zijn actief op Twitter en LinkedIn waar we steeds meer door anderen worden getagd in berichten, dat helpt ook.

Dat komt deels omdat we veel samen doen, maar ook omdat het op de een of andere manier is gelukt in de afgelopen zes jaar een brand te bouwen. Ons team is namelijk authentiek en dat begint met dat alle teamleden onze waarden doorleven en dat in elk contact uitstralen. Het gaat er dan niet alleen om de wereld een andere kant op te duwen, maar juist dat wij daarin een voortrekkersrol nemen in de manier waarop wij zelf ons bedrijf runnen. Het begint dus heel duidelijk bij de mensen en hun offline communicatie. Online communicatie kan daar versnelling in brengen.”

Aanpak en waarden van Copper8

Op de website van Copper8 staat:

Een duurzame doorbraak bereik je alleen als je de belangen van alle betrokkenen begrijpt en kan samenbrengen. Samenwerkingen tussen schakels en ketens zijn daarom essentieel.

Wij initiëren en faciliteren deze verbindingen. Bovendien begeleiden we organisaties bij het opzetten en borgen van de nieuwe samenwerkingsvormen. Onze kracht is het realiseren van uitdagende duurzame en circulaire resultaten binnen bestaande financiële kaders.

Door de zachte elementen te verbinden aan de inhoudelijke en financiële doelen, worden onze projecten tot aan de boardroom gedragen. En daar maken we het verschil.

Waarom wilde Copper8 een zakelijk boek?

Van Oppen: “Toen wij begonnen met Copper8 wilden we onszelf misbaar te maken. Het standaardbusinessmodel van een adviesbureau is om zichzelf onmisbaar te maken, zodat het blijft verkopen aan dezelfde klant. Sommige adviesbureaus zijn verweven met bepaalde klanten zodat die lui worden en geen initiatief meer nemen. Ze geven ontzettend veel geld uit aan iets wat ze ook zelf kunnen. Wij willen dat omdraaien; wij willen ons juist volledig misbaar maken. Daarom hebben we ook het streven om onszelf op te heffen. We willen in elk geval onze kennis overdragen.

Zodoende hebben we dit boek geschreven als handleiding voor inkopers om circulair in te kopen. We hebben het ook online, maar we geloven dat een fysiek zakelijk boek helpt zodat mensen gemakkelijker even wat op kunnen zoeken. Als het fysiek aanwezig is, gaat het onderwerp ook binnen de organisatie leven. Het wordt ook van persoon naar persoon verspreid. Daar komt bij dat het boek zelf een voorbeeld is van hoe het kan; het is gedrukt op bioafval met bio-inkt.”

Copper8 geeft trainingen op basis van het boek en met het boek zijn ze meer een autoriteit dan zonder.

Online communicatie

“Door mond-tot-mondcommunicatie worden we steeds meer online gevonden, omdat er steeds meer gebouwd is met ons advies. Onze website wordt veel bezocht. Dat komt deels door zoekmachineoptimalisatie – we hebben een onwijs goede websitebouwer, maar op Google Analytics zie ik ook dat veel mensen gewoon onze url intypen. Die mensen kennen ons al door mond-tot-mondreclame of bijvoorbeeld van een visitekaartje van een van onze consultants.”

Hoe kom je aan Circulair Inkopen van Copper8?

Van Oppen schreef het zakelijk boek met haar Copper8-collega’s Godard Croon en Dirk Bijl de Vroe. Ik mocht de redactie voeren.

“Er zijn duizend exemplaren gedrukt van Circulair Inkopen en het te downloaden van onze website: http://www.copper8.com/circulair-inkopen-in-8-stappen/.”

Ook een zakelijk boek?

Een zakelijk boek geeft de auteur een expertstatus en je bureau staat ermee in de schijnwerpers, maar belangrijker, je draagt je missie ermee uit. Ik heb inmiddels een aantal zakelijke boeken begeleid van het eerste idee tot de presentatie en verspreiding ervan. Anderen noemen het een managementboek, maar dat komt op hetzelfde neer.

Wil je ook een zakelijk boek schrijven? 

Caroline

Recente berichten

Woorden doen ertoe

‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…

2 dagen geleden

Rode loper voor je website

Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…

4 dagen geleden

Authentiek schrijven – de nuance

Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…

3 weken geleden

Hoe overtuig je je lezers dat iets belangrijk is?

Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…

1 maand geleden

Call to action om je webbezoeker te activeren

Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…

2 maanden geleden

Stelligheid versus bescheidenheid – woorden doen ertoe

Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…

2 maanden geleden