Je websitebezoekers zijn de ergste mensen die er zijn. Ze komen niet, en als ze al komen klikken ze niet, en als ze al klikken kopen ze niet. De hoogste tijd om ze eens door te lichten op hun 7 zonden. Wat doe je eraan? Je snapt dat het geen zin heeft om al die websitebezoekers te veranderen. Het is veel gemakkelijker om je website aan te passen. Je kunt ze dus maar beter op hun wenken bedienen. Want sommige zonden zijn gewoon erg lucratief. Zo lang jij maar tegenover elke zonde een deugd plaatst.
Leestijd: 3 minuten
1. Egocentrisch: maak ze tot jouw held
Als het niet over henzelf gaat, zijn ze niet geïnteresseerd. Ook al wijden ze hun hele offline leven aan goede doelen, online zijn mensen egocentrisch. Jouw verhaal, hoe het zo gekomen is, de geschiedenis van je bedrijf: het zal ze worst wezen. Al die anderen die je ook nog wilt bereiken met je website: irritant. De wereld draait om hen en om hen alleen. Ze willen op handen gedragen worden en alles moet om hun gaan. Maak het verhaal van je doelgroep daarom centraal op je website. Anders klikken ze al weg voor ze goed en wel weten wat jij voor hun kunt betekenen.
2. Lui: neem de moeite
Websitebezoekers zijn lui, daarom moet jij extra je best doen. Dezelfde mensen die op vakantie zo dik mogelijke boeken in hun koffer proppen, willen op internet niet te lang hoeven lezen. Een korte titel, een klein blokje tekst, liefst met een beeld erbij. Het kost moeite om je boodschap in 400 tot 600 woorden te persen. ‘Ik stuur je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte’, schreef Blaise Pascal, de wiskundige filosoof. Maar het loont! Overigens zijn er altijd uitzonderingen.
3. Afgeleid: focus op één onderwerp
Websitebezoekers zijn snel afgeleid. Man of vrouw: ze kunnen echt maar één ding tegelijk. Alles piept, knippert en flikkert en daartussen moet jij je dus op één onderwerp tegelijk focussen. Breng ze dus van social media zo snel mogelijk naar je website, waar niemand anders dan jij om aandacht vraagt. Laat ze daar niet kiezen, maar bied één duidelijk pad aan met en rode loper waarover ze jouw website bewandelen. Met op elke pagina niet meer dan één knop. Blijf ten slotte interessant en kom steeds weer met verrassingen en nieuwe insteken.
4. Gehoorzaam
In het verlengde van lui: het is gemakkelijker om gewoon te doen wat een ander zegt. Vooral als het weinig tijd, geld en moeite kost. Dat maakt je websitebezoekers heel gehoorzaam. Dus jij moet precies zeggen wat ze moeten doen. Ga er dus nooit vanuit dat ze je wel mailen als ze iets willen weten. Dat ze wel op zoek gaan naar je producten als dat niet duidelijk in het menu staat of dat ze zelf wel het initiatief nemen. Draag het ze op en gebruik de gebiedende wijs: ‘Klik hier’, ‘Reageer nu’, ‘Schrijf je in’.
Sommige klanten van mij aarzelen: gebiedende wijs? Is dat niet heel opdringerig? Maar kijk maar naar een recept: er staat precies wat je moet doen en dat is heel handig. Niet voor niets dat de exact voorgeschreven maaltijden van Sonja Bakker en de afgepaste dozen van Hello Fresh zo’n succes zijn. Lekker makkelijk.
5. Gehaast
Websitebezoekers zijn altijd gehaast, dus jij moet ze in twee seconden weten te binden en te boeien. Je intro in de nieuwsbrief, de titel van je artikel en de eerste zin nodigen hen uit om de volgende stap te zetten. Beter nog: ze sleuren hen je website in en laten niet meer los tot ze contact met je hebben opgenomen.
6. Verwend
Websitebezoekers zijn extreem verwend. Alles wat ze zoeken vinden ze met één druk op de knop op Google. Je content moet dus echt waarde bieden. Je teksten moeten briljant zijn. Want voor jou tien anderen. Maak je er niet te makkelijk van af met ’taalfouten zijn juist authentiek’ of een kopie van teksten of beelden van andere websites.
7. Afwezig
Je moet ze er aan hun haren bijslepen, werkelijk. Want het ergste wat een websitebezoeker kan zijn, is afwezig. Daarom moet jij juist overal aanwezig zijn. Op social media, offline en in hun mailbox. Verleid ze daarvandaan naar jouw website, waar jij de sceptor zwaait. Nou ja, alleen om je websitebezoekers te dienen natuurlijk.
Wil jij je websitebezoeker met open armen ontvangen en verleiden om jou in te huren?