Je bent net begonnen als zelfstandige en je inbox blijft leeg, of je bent al jaren bezig maar ineens drogen de aanvragen op. Je klant blijkt iemand anders te hebben ingehuurd voor iets waar jouw bureau óók heel goed in is. Een journalist passeert je. Je hebt een fijn gesprek met een prospect, maar het wordt niet opgevolgd. Wat houdt ze tegen?
Dat kan komen omdat je niet verschijnt in de zoekmachines, omdat je website de bezoeker niet aanspreekt, te weinig informatie bevat of niet onderscheidend genoeg is. Of omdat er op heel internet te weinig relevants over je is te vinden. Maar iets houdt je tegen om daar structureel wat aan te doen.
Leestijd 9 minuten; één minuut per belemmering inclusief tip
Wat als je een jaar geleden was begonnen met bloggen en elke maand een krachtig, authentiek artikel had geplaatst op je website, dat je had gedeeld op social media en de mail?
Wellicht was je dan wél top of mind gebleven bij de meesten met wie je het afgelopen jaar contact had gemaakt. Hadden een paar mensen opnieuw contact gezocht omdat ze er niet bij de kennismaking, maar wel later aan toe waren om gebruik te maken van je diensten. Had je een bewijs van je kennis en kunde op je website staan om journalisten naar te verwijzen. Was je website congruent geweest aan je verhaal en je persoonlijke presentatie. Had je altijd genoeg content om te posten op relevante social media. Dat is tenminste mijn ervaring en die van mijn klanten.
De keuze is niet tussen beginnen en niet beginnen, maar tussen nu beginnen en over een jaar het effect daarvan, of nu niets doen en over een jaar spijt. Begin daarom vandaag een blog te schrijven, dan heb je over een jaar geen spijt dat je er te laat mee begonnen bent. Juist nu je nog genoeg opdrachten hebt, juist nu het druk is, juist nu je project zo lekker loopt en de wereld aan je voeten ligt. Na dit artikel houdt niets je meer tegen.
Mensen uit mijn doelgroep, die bijvoorbeeld op mijn blogspreekuur voor Vaker in de Media komen, hebben verschillende redenen waarom ze nog niet zijn begonnen of om het niet door te zetten.
Ik heb voor elke reden een tip. Je kunt weer van de links hierboven doorklikken naar de betreffende alinea.
“Als u haast heeft, ga dan zitten.” Maar daar heb je niets aan als je klanten aan de deur rammelen, de deadlines als een zwaard van Damokles boven je hoofd hangen, je je kinderen alleen slapend ziet en je al maanden niet meer met je lief op stap bent geweest. Toch wil je over een jaar niet met lege handen staan.
Ja, je kunt het bloggen helemaal uitbesteden. Toen ik net mijn bedrijf was begonnen heb ik in opdracht geblogd: “Schrijf iets over […] in 400 woorden voor op onze website.” Dat kan ik, dacht ik, ik ben vijf jaar consultant geweest en ik heb vijf jaar leiding gegeven, daar kan ik iets moois over schrijven. Maar míjn kennis en ervaring en míjn visie zijn per definitie niet die van mijn opdrachtgever. Jij onderscheidt je juist met de kennis en ervaring van jóúw bureau. Met jóúw visie. Ik heb een jaar voor dat bedrijf geblogd. Niet voor herhaling vatbaar.
De allersnelste manier is om je te laten interviewen: wel jouw content, niet jouw moeite. Een half uur tot drie kwartier is dan voldoende. Misschien nog een keertje overlezen voordat het online gaat. Echt, verschillende klanten van me bloggen zo. En na een tijdje kun je artikelen zelfs gaan rouleren. Want jouw expertise van vandaag is over drie jaar nog steeds relevant. Nee, er is iets nóg sneller: laat je klanten interviewen over wat ze met jou hebben ervaren. Dat kost één telefoontje aan een succesvolle klant.
Zoveel tijd hoeft bloggen nu ook weer niet te kosten, eens per maand is voor een adviesbureau al een heel goede start. Werk je met anderen samen, dan kun je gezamenlijk een blog schrijven, zodat je die twaalf artikelen per jaar kunt verdelen.
De zoon van een vriendin van me wil op zwemles, want schoolzwemmen werd ineens afgeschaft en hij heeft nooit een diploma gehaald. Nu is hij twaalf, mag hij niet zonder vlindertjes in het diepe en kan hij dus niet mee in de zomer als ze met de hele klas naar het zwembad gaan.
En daar staat hij, te bibberen in een hoekje. De zwemlerares probeert hem echt te betrekken, spettert hem nat en geeft hem aandacht – alle didactische vaardigheden zet ze in, maar hij durft niet, hoe graag hij ook wil. “Want de mensen kijken.”
Ik vertel hem, dat ‘die mensen’ alleen maar naar hun eigen kinderen kijken. We gaan samen een keer zwemmen op een rustig moment als er niemand op de tribune zit. We stellen ons voor dat al die mensen zitten te kijken omdat ze zelf niet het water in durven. We plannen voor zijn verjaardag een zwemfeest – hij heeft nog elf maanden.
Voor sommigen is het een hele stap: jezelf schriftelijk presenteren aan de grote boze buitenwereld. Daar hoef je geen puber voor te zijn.
Tip: schrijf eerst drie artikelen die je niet publiceert. Leg ze eventueel eerst voor aan een expert zodat ze echt publicabel zijn. Plaats ze op je website. Niemand gaat kijken, behalve je ouders misschien. Je staat nog steeds in een hoekje te bibberen, maar het staat er al en het ziet er heel echt uit. Bedenk je dat niemand aan je blog ziet hoe spannend jij het vindt, zeker niet als het krachtig geredigeerd is. Stel je voor dat al je lezers zelf niet durven bloggen. Kondig op social media aan dat je over drie maanden begint met je blogartikelen te delen. Blijf intussen schrijven, je hebt nog drie maanden.
Je hebt kennis en ervaring die je inzet om je werk te doen. Waarschijnlijk heb je een opleiding en verschillende projecten uitgevoerd. Anders heb je wel ervaringen in je persoonlijke leven die een goede metafoor zijn voor je werk of die je kwaliteiten aantonen. Alle diensten die je te bieden hebt drijven op het feit dat jij meer weet en kunt dan je klanten.
Noteer de vragen waar je klanten mee komen, de problemen waar ze mee zaten toen ze je inhuurden of de vragen die mensen je stellen als je over je werk begint. Geef daar antwoord op, zonder voetnoten en zonder de hele wetenschap van je vakgebied erbij te betrekken. Een antwoord dat iemand op een feestje ook begrijpt. Die antwoorden zijn relevant voor je klanten. Fantastisch blogmateriaal. Of interview je klanten (zie ook reden 1).
Kijk anders even naar het artikel over blogonderwerpen.
“Het is al tien keer beschreven dus daar ga ik mijn klanten niet mee lastig vallen, bovendien wil ik niet opscheppen.”
Inderdaad, er zit niemand op je te wachten. En als ze niet weten dat je bestaat, zullen ze zonder probleem een concurrent van je inhuren. Maar misschien pas jij net even beter in die opdracht. Als je niet laat weten dat je er bent, zullen ze er nooit achter komen. En jij ook niet.
Natuurlijk is elk onderwerp al uit en te na beschreven op internet en in boeken. Maar nog nooit zoals jij het ziet en nog nooit in het kader van dat succesvolle project dat jij hebt geleid. En zelfs als dat al een keer is beschreven, staat het nog niet op jouw website, gericht op jouw doelgroep in jouw woorden. Het gaat er niet om dat het compleet nieuw is, het gaat erom dat je contact maakt met je doelgroep.
Je hoeft ook niet op te scheppen als je met enthousiasme vertelt over je vakgebied waar je warm van wordt. Het gaat niet om de miljoenen van je project, het gaat niet om de duizenden mensen, het gaat om de manier waarop jíj werkt: dat ene moment dat die vrouw in je team die altijd achterin ging zitten ineens opveerde uit haar onderuitgezakte houding en ineens ging mee doen. En wat jij had gedaan om haar zover te krijgen. Dat is overtuigend voor een potentiële opdrachtgever. Vooral als jij het vertelt in jouw woorden.
Als je bij de huisarts komt, heb je vaak al gegoogeld of je hebt al een idee wat je mankeert. Toch heb je nog de blik van een expert nodig. Ik huur meestal een monteur in, zonder dat ik het zelf ook maar geprobeerd heb. En soms haal ik een pizza, gewoon omdat ik geen zin of tijd heb om te koken.
Mensen die op grond van jouw blogartikelen al geholpen zijn, zijn per definitie geen klanten voor je – dat geldt ook voor mij; er staan hier meer dan honderd blogartikelen waarmee je wellicht een heel eind komt, en toch heb ik voldoende klanten. De interessante klanten lezen regelmatig je artikelen en zien daarin het bewijs dat jij werkt op een manier die hen aanspreekt en dat jij weet waar je het over hebt. Als zij een keer de blik van een expert nodig hebben, of het gewoon niet kunnen, of geen capaciteit hebben, dan nodigen ze jou uit. Dus ja, je hebt wat te melden.
“Elke keer als ik wat schrijf vind ik het een dag later niet goed genoeg. Ik ben gewoon geen schrijver.”
Niet iedereen kan schrijven; er zijn in Nederland 2,5 miljoen laaggeletterden, waarvan twee derde Nederlands als moedertaal heeft. En als je wel kunt schrijven, wil dat nog niet zeggen dat je briljante blogartikelen kunt schrijven die klanten aantrekken. Let op: hoe hoger je bent opgeleid, hoe groter de kans dat ze onleesbaar zijn. Tegelijk is een voormalig laaggeletterde, Koos, een van de beste schrijvers onder mijn klanten.
Samengevat: de input die ik van onzekere schrijvers krijg is even goed als die ik van mensen krijg die zelf vinden dat ze heel goed kunnen schrijven. Dus ‘niet kunnen schrijven’ is geen geldige smoes.
Maar ben je een betere spreker dan schrijver? Overweeg een podcast of een video. Voor de zoekmachine of voor de lezers onder je doelgroep kun je het altijd laten uitschrijven (maar laat het niet letterlijk uitschrijven, want pure spreektaal leest niet zo lekker als je denkt).
Vind je dat ook lastig? Laat je dan interviewen. Of, als je wel gemakkelijk schrijft, maar niet weet hoe je een blogartikel opstelt, vul dan gewoon de vragen van Arie in.
Bloggen is niet de enige goede gewoonte die lastig is vol te houden. Ook hier geldt: begin niet te fanatiek, eens per maand is genoeg. Zoek maten om mee te bloggen, bijvoorbeeld collega’s of andere zzp’ers. Huur een Stok achter de Deur in, bijvoorbeeld een VA, redacteur of een blogcoach. Is er nog steeds iets wat je dan nog tegenhoudt? Wellicht een van de andere smoezen in dit artikel, scroll ze even door.
Je kunt beginnen met drie artikelen, zodat je altijd enige reserve hebt wanneer je een tijd niet kunt bloggen. Haal dat dan wel weer in op een wat rustiger moment.
Een blog of artikel op LinkedIn brengt vooral mensen naar LinkedIn. Prachtig platform, LinkedIn, ik zit er dagelijks op en ik post zowel op mijn bedrijfsaccount als op mijn persoonlijke profiel. Maar mijn doel is toch wel om potentiële klanten zo snel mogelijk naar mijn website te trekken, waar ze niet alle verleidingen van social media krijgen voorgeschoteld. Mijn website in mijn omgeving met mijn huisstijl en vooral mijn contactgegevens om met mij contact op te nemen. En dan heb ik het nog niet over de veranderingen die LinkedIn doorvoert zonder dat met jou te overleggen.
“Mijn website heeft mij nog nooit klanten opgeleverd”, zeggen mensen wel eens tegen me. En dan kijk ik naar hun website en dan snap ik wel waarom. Ze vinden je ook niet via de tv, want daar adverteer je ook niet.
Maar bedrijven die wel een goede online marketing plegen krijgen wel klanten op die manier. Zoals Rik Bijmholt van Anderson MacGyver, bijvoorbeeld. En onderdeel van goede online marketing is een blog.
Wat houdt jou nu nog tegen om te bloggen?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…