Van Google kun je leren hoe je aantrekkelijk schrijft, omdat Google weet wat mensen zoeken. Los van de vindbaarheid van je website, zijn er meer mogelijkheden om je tekst lekker leesbaar te maken voor mensen; SEO for humans. Ik geef je 14 tips die Google je niet vertelt.
Leestijd 4 minuten
Schrijf voor jouw ideale doelgroep, in eerste instantie klanten, maar je kunt ook kiezen om te schrijven voor andere geïnteresseerden in het vakgebied. Kies in al je communicatie consequent voor ‘u’ of ‘jij’ en pas dat toe op je website, folders, social media of kranten. Let ook speciaal op geautomatiseerde teksten in bijvoorbeeld een bevestigingsmail.
Je wilt met je blog je kennis laten zien en je lezer verleiden om jouw denkwijze te volgen. Dus maak het ze zo gemakkelijk mogelijk. Zelfs als je voor vakgenoten schrijft, probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen zonder ‘door je knieën te zakken’, tenzij je voor kinderen schrijft. Maak je doelgroep per blogbericht zo klein mogelijk en pas daar je inhoud, situatie en taal op aan.
Gebruik geen vaktaal, maar gewoon, helder Nederlands. Als je al vaktaal moet gebruiken om het nog leesbaar te houden, verwijs dan naar een uitleg op Wikipedia, of maak een eigen lijst met verklaring en uitleg van die woorden. Zo’n ‘wiki-pagina’ vindt Google dan weer erg aantrekkelijk.
Vragen zetten mensen onwillekeurig aan het denken en betrekken hen dus. Af en toe een vraag in je tekst verwerken maakt je lezer oplettend. Sluit er in elk geval mee af en biedt een link aan om ze te verleiden verder je website op te kijken.
Hetzelfde geldt voor gebruik van de (voor)naam van je doelgroep, bijvoorbeeld in een gepersonificeerde e-mail. Dat vertelt Google je niet want dat heeft niets met vindbaarheid te maken, maar alles met aantrekkelijkheid.
Emoties betrekken mensen ook, je roept ze op met een authentiek en persoonlijk verhaal en de inzet van zintuigen: tast (inclusief pijn, warmte, koude en zelfs vlinders in je buik), gezicht, gehoor, smaak en reuk.
Kies voor één boodschap. Check elke zin: draagt die bij aan je boodschap? Heb je nog een andere boodschap die je over wilt brengen: schrijf een andere blogpost!
Wees zelf niet onfeilbaar. Schrijf bijvoorbeeld over je eigen leerproces; hoe je het eerst zelf ook fout deed, maar toen hebt geleerd door een ervaring of een voorbeeld of een kruisbestuiving met een andere discipline. Dat maakt je menselijk.
Houd het persoonlijk, authentiek en blijf bij jezelf. Dat betekent dus ook dat je ‘ik’ gebruikt en geen wetenschappelijk ‘wij’, laat staan dat je de onzichtbare verteller gebruikt. Dit geldt ook voor zakelijke diensten die je aan bedrijven aanbiedt. Want ook daar werken mensen en je wilt niet tegen muren praten.
Schrijf bovendien van ‘ik’ naar ‘jij’ of ‘u’: schrijf in de eerste persoon enkelvoud en richt je aan de tweede persoon enkelvoud.
Wees genereus in het uitdelen van complimenten naar jouw voorbeelden, klanten en zelfs concurrenten. Want de gever van complimenten wint aan autoriteit.
Vermijd haakjes, gedachtestreepjes en te veel komma’s buiten een opsomming. Het onderbreekt de zin en lezers raken verward of afgeleid. Meestal kun je het gedeelte tussen haakjes of komma’s in een aparte zin schrijven. Gebruik uitroeptekens heel beperkt, maar vraagtekens mogen altijd.
Plaats systematisch links van de blogposts op alle social media waar je actief op bent. Maar het heeft weinig zin om bijvoorbeeld links naar je blog te twitteren als je verder niet reageert op tweets. Vraag aan de diverse experts van verschillende platforms hoe je die links plaatst, omdat het rechtstreeks in een bericht plaatsen niet wordt gewaardeerd. De platforms willen hun bezoekers vasthouden en dus kom je minder bovenaan te staan als je een link in je post plaatst. Overigens trek ik me daar zelf weinig van aan. Maar ik ben dan ook geen socialmediaexpert.
Wat Google je ook niet vertelt, is dat je geen reclame moet maken. Met een blog verkoop je in principe niets, je wordt hooguit thought leader. Noem de naam van je bedrijf niet – ze zitten toch al op jouw website. Zet jezelf en je collega’s wel neer als mensen die weten waar ze het over hebben (en soms ook fouten maken).
Actualiteit sluit aan bij waar men mee bezig is, dus als je daar op aan kunt sluiten is dat mooi. Je kunt feestdagen, wereldkampioenschappen en jubilea plannen. Maar forceer de relatie met de actualiteit niet. Ga bijvoorbeeld niet op de dag van de aardappel schrijven wat jouw organisatieadvies met aardappels te maken heeft.
Wat tot mijn verbazing heel effectief was, was het presenteren van het boek Koos, van laaggeletterde tot schrijver op de dag van de alfabetisering. Ik was bang dat het boek zou ondersneeuwen onder alle andere items met dat onderwerp, maar het tegendeel bleek waar. Koos is zelfs in Hart van Nederland geweest! Voor meer tips om in de (oude) media te komen kun je bij VIDM terecht.
Tegelijk maakt actualiteit je blog minder tijdloos, waardoor het minder interessant wordt om het volgend jaar nog eens te delen op social media. Mijn meeste blogartikelen zijn min of meer tijdloos, zodat ik ze op social media kan blijven delen en af en toe zelfs opnieuw in een mailing kan delen. Als ik een blogartikel na een paar jaar opnieuw deel, check ik het wel even. Soms gebeuren er dingen waardoor alles in een ander daglicht komt te staan, zoals een pandemie of een oorlog. Of soms ben ik het niet helemaal meer eens met mijn vroegere ik.
Schrijf zowel persoonlijk als vakinhoudelijk. Grote bedrijven betalen miljoenen om een ‘persona’ te laten creëren. Jij bent er al één! Dat betekent niet dat je hele verhalen aan je kat moet wijden, maar wel dat je voorbeelden uit je privéleven kunt gebruiken om iets op je vakgebied duidelijk te maken.
Wil jij ook lekkere teksten voor je website?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…