Neem nu contact op

Doelgroep

Verleid je doelgroep om contact op te nemen

Je wilt meer continuïteit in je zichtbaarheid, dus je gaat er eens lekker voor zitten om nu echt te bloggen. Waarover? Wat wil die potentiële opdrachtgever van je lezen? Waarmee verleid je je doelgroep via je website om contact op te nemen?

Er zijn verschillende wegen waarop verschillende groepen mensen op je website terecht komen, afhankelijk van wat jij doet.

Leestijd 3 minuten

Verkeerd verbonden

Er zijn altijd mensen die per vergissing op je website komen. Met de juiste posts, bedrijfsnaam, url en vooral de juiste boodschap bovenaan op je homepage kun je hen snel duidelijk maken dat je toch niet bent wat ze zoeken.

Niet je doelgroep

Mensen die buiten je doelgroep vallen en die je dus niet als klant wilt, kunnen interessant voor je zijn omdat zij altijd zelf ook weer een netwerk hebben. Dat kunnen bekenden en onbekenden zijn en ze kunnen actief voor iemand op zoek zijn of niet. Het is goed dat je boodschap voor hen begrijpelijk is, zodat zij een potentiële klant van jou of een vraag voor jou herkennen zodat ze die naar jou door kunnen verwijzen. Alleen zij weten hoe jij je doelgroep verleidt.

Je huidige klanten

Met je klanten heb je waarschijnlijk de hele route know-like-trust al afgelegd. Zij kennen je al, zij weten al wat je voor hen kunt doen en ze vertrouwen al dat je dat naar tevredenheid voor hen kunt doen. Ze weten je ook al te vinden. Bij hen moet je vooral top of mind blijven.

Als je verschillende diensten levert, is het goed om die allemaal aan bod te laten komen in je communicatie. Hoe vervelend is het als je erachter komt dat je klant een opdracht aan een ander heeft gegeven omdat die denkt dat jij dat niet doet?

Verleid je doelgroep met mensen die je nog niet kennen

Potentiële klanten die je nog niet kennen komen op je homepage als ze je adres kennen. Via een link, social media of Google kunnen ze ook op een andere pagina middenin je website terecht komen. Dit is een heel interessant deel van je doelgroep en op je website beslissen ze of ze de volgende stap zetten en contact opnemen. Of niet.

Richt je in je communicatie op deze deeldoelgroep, daarmee pak je het overgrote deel van de andere interessante deeldoelgroepen vanzelf mee.

Maar hoe weet je nu wat deze mensen zoeken, waarmee je die doelgroep kunt verleiden? Zoals ik al vaker schrijf: vraag het niet aan mij, vraag het niet aan marketeers en nee, vraag het ook niet aan ChatGPT, maar vraag het aan henzelf. Maar je kent ze niet, dus hoe vind je ze dan?

Hoe ik 61 respondenten kreeg op 69 telefoontjes

Afgelopen week vroeg een klant mij precies datzelfde. Ik vroeg hem wat zijn droomklant is. Hij noemde meteen een paar bedrijven. Kun je die niet uit je mouw schudden, kijk dan even rond op LinkedIn of waar jouw doelgroep dan ook zit.

Enkele jaren geleden maakte ik een lijst van driehonderd websites en zeventig websitebeheerders, communciatiemanagers en eigenaars van bedrijven die ik niet ken maar graag als klant wilde hebben. De websites heb ik geanalyseerd, maar daar wil ik het nier niet over hebben.

Ik belde deze mensen op en meestal kreeg ik hen natuurlijk niet direct aan de lijn. Ik vroeg om een telefonische afspraak van een kwartier om ze een aantal vragen te stellen voor mijn onderzoek naar wat mijn doelgroep wil vinden op mijn website. Ik vroeg ze dus om mij te helpen, niet om klant te worden. Dat was ook oprecht niet mijn intentie, ik wilde alleen geschikte blogonderwerpen vinden.

Eén adres bestond niet meer, negenzestig namen op. Daarvan waren er eenenzestig bereid mijn vragen te beantwoorden. Soms in een kwartier, soms duurde het veel langer. Enkele werden klanten na enige tijd. Sommige na lange tijd. Want ja, natuurlijk was mijn laatste vraag of ik ze mocht inschrijven voor mijn blog.

De vragen die deze deeldoelgroep mij stelde leverden mij de afgelopen vijf jaar en nog minstens de komende vijf jaar voldoende blogonderwerpen, waarmee ik mijn doelgroep verleid. Ja jij daar achter dat scherm.

Nu jij: verleid je doelgroep!

Maar je kunt ook met drie beginnen.

Veel mensen het spannend om mensen koud te bellen. Hoewel het geen acquisitie is, kan ik me voorstellen dat het ongemakkelijk is. Vooral de eerste tien telefoontjes. Dus dan bel ik om die telefonische afspraak te maken, ik lever een script dat is toegesneden op jouw bedrijf en als je wil voer ik de interviews uit, maar dan zit je wel naast me om mij aan te vullen of de respondent te antwoorden op concrete vragen.

Wil jij weten hoe jij je doelgroep verleidt?

Caroline

Recente berichten

Woorden doen ertoe

‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…

3 dagen geleden

Rode loper voor je website

Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…

5 dagen geleden

Authentiek schrijven – de nuance

Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…

3 weken geleden

Hoe overtuig je je lezers dat iets belangrijk is?

Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…

1 maand geleden

Call to action om je webbezoeker te activeren

Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…

2 maanden geleden

Stelligheid versus bescheidenheid – woorden doen ertoe

Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…

2 maanden geleden