Een pakkende titel belooft, daagt uit en activeert. Heel effectief is een vraag met de al dan niet expliciete belofte van een antwoord. Een vraag waar je doelgroep mee zit. En dat weet je, omdat je het aan je doelgroep hebt gevraagd. Titels en intro’s zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Samen hebben ze één doel: om je doelgroep te verleiden je artikel te lezen, zodat je in je artikel hen kunt verleiden om contact met je op te nemen.
Leestijd: 7 minuten
Samenvatting
Met een informatieve titel bereik je meer dan met een heel creatieve of commerciële titel. Een goede titel is urgent: je wilt dat je lezer het gevoel heeft dat die het nú moet lezen. En je belooft iets, impliciet of expliciet, bijvoorbeeld de oplossing van een probleem of ten minste de weg daarnaartoe. Ten slotte geef ik nog wat tips om een titel verder te optimaliseren.
Maak je lezer lekker
“Als ik bij de eerste lik het al niet lekker vind hoef ik toch niet het hele ijsje te eten?” schijnt een respectabele uitgever te hebben gezegd tegen een beginnend schrijver die hij afwees. Websitebezoekers verantwoorden zich helemaal niet. Vinden ze de titel niet lekker, dan klikken ze weg.
Welke soorten titels zijn er?
Welke soort titel je kiest, hangt af van wat je met je artikel wilt bereiken. Een commerciële titel maakt mensen nieuwsgierig en zoekt soms de sensatie. Een creatieve titel bevat bijvoorbeeld een woordspeling of verwijst naar een gezegde. Een informatieve titel zegt precies wat het is.
Commerciële titel
Commerciële titels kunnen heel effectief zijn. Dat wil zeggen, in de eerste stap: mensen klikken er graag op. Want dit soort titels heeft een grote valkuil. Zo heb ik eens geprobeerd om seks te gebruiken: ‘Schrijven met een condoom’. Het werkt. Behalve dat mensen die afkomen op het woord ‘condoom’ niet geïnteresseerd zijn in mijn ideeën over schrijven op de computer of op papier (waar het artikel werkelijk over ging). Omgekeerd ben ik niet geïnteresseerd in mensen die mij vinden dankzij een associatie met seks. Nooit meer doen dus, Van Wijk!
Commerciële intro’s vind ik vaak te positief en te juichend om geloofwaardig te zijn. Zeker voor een Nederlands publiek. Opzichtige marketingtrucs werken hier vaak averechts. Beloof niets wat je niet waar kunt maken. Ook niet in de rest van je artikel, trouwens. Of in je hele communicatie.
Extra lekker is een titel met controverse of een uitgesproken standpunt. ‘Waarom een Android-phone beter is dan een iPhone’ levert gegarandeerd kliks. Ook dit werkt alleen als dit het type lezer trekt dat je ook werkelijk wilt bereiken en als je in het artikel daadwerkelijk op die kwestie ingaat.
Creatieve titel
Creatieve titels zijn voor sommige mensen heel aantrekkelijk om te gebruiken. Je laat ermee zien hoe slim en vindingrijk je bent. Heel knap. Ik gebruikte ze vroeger graag. Maar Google waardeert dit over het algemeen niet. Een titel gaat volgens Google over waar het over gaat. Dat verzint Google niet zelf, dat baseert Google op het grootste onderzoek naar zoekgedrag van mensen ooit. Het is hun business en ze zijn er bijzonder succesvol mee. Dus je verwart er de lezer mee en je online vindbaarheid keldert.
Een categorie creatieve titels stoort mij in het bijzonder: die met een woordgrap waar een woord of een woorddeel tussen haakjes staat. Haakjes belemmeren de lezer toch al, maar vaak moet je de titel daardoor twee keer lezen: één keer met het woord tussen haakjes en één keer zonder. Dat kost veel te veel tijd. Natuurlijk is een enkele lezer daardoor juist geïntrigeerd maar geloof me, dat aandeel valt in het niet bij de lezers die meteen afhaken.
Creatieve teksten of woorden, veel bijvoeglijke naamwoorden, lyrische, magische of poëtische teksten: bewaar ze voor de literatuur.
Informatieve titel
Dan maar een saaie informatieve titel? Ten eerste: een titel die de lezers aanspreekt op een kwestie waar ze mee zitten is niet saai. Ten tweede: wil je een titel die werkt, of wil je laten zien hoe briljant je kunt schrijven? Dus ja, schrijf informatief. Gebruik in elk geval het woord of het zinsdeel waarop je gevonden wilt worden. Idealiter is het een vraag die bij je doelgroep speelt.
Urgentie & belofte
Een goede titel haakt aan op een onderwerp dat voor je doelgroep urgent is. Iets dat ze heel hard nodig hebben, of liever nog, iets dat ze als een belangrijk probleem ervaren en waar ze een antwoord op zoeken. Vervolgens belooft de titel een oplossing. Dat kan impliciet zijn. Stel je de titel in de vorm van een vraag, dan suggereer je dat je eronder een antwoord gaat geven. Heel onbevredigend zijn titels die een vraag stellen, die daaronder niet beantwoord wordt. Dat frustreert je lezers en maakt ze boos.
Een perfect format is vraag over urgentie kwestie met belofte van een X-aantal tips of voordelen, of een stappenplan met X stappen. Het cijfer in de titel maakt het extra aantrekkelijk omdat het niet alleen een concreet antwoord belooft, maar ook overzichtelijkheid. Zet dat door in je artikel en geef elke tip te nummeren.
Ten slotte is het aardig om een beetje af te wisselen. Als elke titel bovenstaand format gebruikt, ziet je blogpagina er wel heel saai uit.
Optimaliseer
Heb je eenmaal een blogtitel, dan kan die vaak nog net wat beter. Wil je gevonden worden op Google, dan helpt het als je titel begint met het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Maak je titel dan ook ongeveer 60 karakters lang. Maar ja, Google is ook niet alles. Mijn meeste lezers komen nog altijd via mijn mailing, dus ik focus op de interesse en behoefte van de mensen die mijn mailing krijgen. Maar als ik die titel heb, kan ik altijd nog kijken of ik de titel iets kan verbeteren om ook in de zoekresultaten te verschijnen. Dat heeft mij in elk geval enkele klanten opgeleverd – ik vraag namelijk altijd hoe mensen die mij benaderen aan mij komen.
Titel en intro op social media
Een goede titel kun je ook gebruiken in de onderwerpregel van je mail. Berichten op social media hebben geen titel, maar titel en intro vormen een geheel. Schrijf daarom vóór het bericht je titel. Afhankelijk van wat bij je past gebruik je KAPITALEN, vette of schuine letters. Gebruik eventueel extra tekens als | of /, of zelfs emoji’s. Kapitalen kunnen schreeuwerig overkomen, vette letters overdreven en emoji’s kinderlijk. Maar dit is echt afhankelijk van je doelgroep. Wil je het zakelijk en Rijnlands nuchter houden, zet dan tussen de titel en het intro alleen een liggend streepje.
Onderzoek
Houd een tijdje bij welke titels en inleidende zinnen jou zelf nieuwsgierig maken. Noteer ze. Vertaal ze naar het onderwerp van jouw artikelen. Test vervolgens verschillende soorten titels en intro’s bij je doelgroep. Dat kan online met A/B-testen, maar ook offline. Leg steeds twee blaadjes neer met titel en intro. Laat je doelgroep kiezen.
Voor een A/B-test geven social media en e-mailprogramma’s vaak verschillende mogelijkheden. Het komt erop neer dat je een willekeurige helft van je doelgroep de ene titel geeft en de andere helft een variant erop. Zorg dat alle andere aspecten van je mailing gelijk zijn, dan kun je het goed vergelijken. Heb je geen duizenden geadresseerden, voer deze A/B-test dan een paar keer uit, zodat je een enigszins betrouwbare uitkomst hebt.
Weet dat het pas echt iets oplevert als je maar één detail verandert van de B-versie ten opzichte van de A-versie. In mijn ervaring is het resultaat vaak te subtiel om echt iets op te leveren. Dit is vooral interessant voor grote bedrijven die online verkopen. Bijvoorbeeld voor trainingsbureaus met open inschrijvingen.
De titel als laatst
Grote schrijvers schrijven hun titel en intro vaak als het hele boek al af is. Pas dan kun je die veelbelovende beginzin schrijven en een titel bedenken die de lading dekt. Ga dus niet drie uur naar een groot wit scherm staren in afwachting van die ene briljante inval.
Tips voor intro’s en het begin van je blogartikel vind je hier.
Wil je dat ik met je meedenk over jouw titels?