Hoe lekker is het om het nieuwe jaar gemakkelijk te beginnen! Daarom start ik met korte, concrete tips die je meteen kunt toepassen. Dit is de eenvoudige versie van Arie: de structuur van elke tekst, elk verhaal, elke boodschap, elk artikel dat je ooit gaat schrijven. Tegelijk worden je teksten met deze werkwijze kort, to the point en beperk je je tot één onderwerp. Here we go.
Leestijd: 4 minuten inclusief voorbeeld en twee veel gestelde vragen
De structuur van elke tekst bestaat uit (1) een vertegenwoordiger van je doelgroep met diens ambitie, (2) het urgente probleem dat de ambitie belemmert en (3) jouw oplossing.
Wil je willekeurig welke tekst schrijven, noteer dan in steekwoorden:
Schrijf het daarna per punt uit in één of meer zinnen. Begin met het urgente probleem. Als je held en diens ambitie vanzelf spreken kun je die helemaal overslaan. Sluit af met een call to action.
Soms wordt het duidelijker als je een voorbeeld krijgt.
Wil jij ook anders leiding geven? Neem nu contact op [jouw mail en telefoonnummer]
Waarom één vertegenwoordiger van mijn doelgroep? In mijn doelgroep zitten zo veel verschillende mensen.
Als je iets vertelt aan een diverse groep mensen, loop je het risico dat je verhaal vol staat met ‘of’, om alle mogelijkheden maar te omvatten. Ook gaan veel schrijvers zwabberen: het ene voorbeeld gaat over het ziekenhuis, de metafoor komt uit de scheepvaart en de functie van de leidinggevende is specifiek voor de overheid. Daardoor voelt niemand zich meer aangesproken.
Als je iets vertelt aan één persoon ben je onbewust consequent in je toon. Je gebruikt voorbeelden die passen bij één specifieke situatie en het verhaal komt beter aan omdat het, tja, persoonlijker is. Je kunt eventueel wel voor elk artikel een andere vertegenwoordiger van je doelgroep kiezen. Bedenk dat je bijna vanzelf mensen aanspreekt die je, eh, aanspreekt. Het lijkt te logisch voor woorden maar zo eenvoudig is het. Kies dus een vertegenwoordiger waar je graag mee zou werken. Waar je wel tien klanten van zou willen.
Ja, ik pleit voor inclusief schrijven. Maar dat is iets anders, daarover heb ik ook een blog geschreven.
Waarom moet ik die vertegenwoordiger van mijn doelgroep het podium geven, ik wil mijzelf toch naar voren schuiven?
Mensen horen het liefst een verhaal dat over henzelf gaat. Daarom is de hoofdpersoon in science fiction bijna altijd een mens, die je meeneemt en met menselijke ogen in menselijke verbazing naar de aliens kijkt. Daarom vertelde mijn vader mij altijd verhalen over een klein meisje in een geruite pyjamaatje. Daarom is een brede vertegenwoordiging in de media ook zo belangrijk.
Jij komt prima naar voren met je bedrijf. Jij bent immers de afzender, je zet het op jouw tijdlijn of op de blogpagina van jouw website. Mensen die zich aangesproken voelen door je artikel herkennen zich in je hoofdpersoon. Zij willen zich net zo voelen. Met een call to action help je ze een handje: daarvoor moeten ze natuurlijk bij jou zijn.
Heb je veel meer vragen, wil je weten hoe dit voor jou werkt of wil je mij jouw versie voorleggen?
Eerst kon je een pagina nog volzetten met een bepaald zoekwoord en kon je daarmee…
Spreek jij je doelgroep aan met u of jij? Kies je voor Engels of Nederlands?…
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…