Neem nu contact op

Tekst en redactie

De structuur van elke tekst die je ooit nog gaat schrijven

Hoe lekker is het om het nieuwe jaar gemakkelijk te beginnen! Daarom start ik met korte, concrete tips die je meteen kunt toepassen. Dit is de eenvoudige versie van Arie: de structuur van elke tekst, elk verhaal, elke boodschap, elk artikel dat je ooit gaat schrijven. Tegelijk worden je teksten met deze werkwijze kort, to the point en beperk je je tot één onderwerp. Here we go.

Leestijd: 4 minuten inclusief voorbeeld en twee veel gestelde vragen

Samenvatting

De structuur van elke tekst bestaat uit (1) een vertegenwoordiger van je doelgroep met diens ambitie, (2) het urgente probleem dat de ambitie belemmert en (3) jouw oplossing.

Drie stappen

Wil je willekeurig welke tekst schrijven, noteer dan in steekwoorden:

1.       Een held met ambitie

  • Noem één vertegenwoordiger van je doelgroep voor wie je dit gaat schrijven: je held. Pak het LinkedInprofiel erbij op je tweede scherm.
  • Noem diens ambitie – wat wil die persoon bereiken wat niet lukt en waarbij jij kunt helpen?

2.      Een urgent probleem

  • Wat belemmert de ambitie in de ogen van je held? Dat kan iets anders zijn dan wat jij weet. Dat is het probleem, ofwel de draak.
  • Waarom is het voor je held urgent om dat probleem op te lossen?

3.      Jouw oplossing

  • Wat heeft je held tot nu toe gedaan om het probleem op te lossen en waarom werkte dat niet?
  • Wat kan je held nu zelf doen om de ambitie te realiseren? Als jij hier al een rol in speelt, neem dan een bescheiden rol. Reik het zwaard aan om de draak te doden, als het ware vanuit de coulissen. Geef je held het podium.

Schrijf het daarna per punt uit in één of meer zinnen. Begin met het urgente probleem. Als je held en diens ambitie vanzelf spreken kun je die helemaal overslaan. Sluit af met een call to action.

Voorbeeld

Soms wordt het duidelijker als je een voorbeeld krijgt.

  1. Die ene leidinggevende die jou vorige week belde wil gewoon rustig kunnen werken.
  2. Maar medewerkers komen steeds met gezeik. Daardoor moet die leidinggevende steeds brandjes blussen en haalt het jaardoel niet.
  3. Medewerkers zijn op cursus gestuurd, maar dat had maar een week effect. Jij adviseert om leiding te geven ‘met de handen op de rug’: geen brandjes blussen, maar medewerkers coachen om het zelf op te lossen.

Wil jij ook anders leiding geven? Neem nu contact op [jouw mail en telefoonnummer]

Twee veelgestelde vragen

Waarom één vertegenwoordiger van mijn doelgroep? In mijn doelgroep zitten zo veel verschillende mensen.

Als je iets vertelt aan een diverse groep mensen, loop je het risico dat je verhaal vol staat met ‘of’, om alle mogelijkheden maar te omvatten. Ook gaan veel schrijvers zwabberen: het ene voorbeeld gaat over het ziekenhuis, de metafoor komt uit de scheepvaart en de functie van de leidinggevende is specifiek voor de overheid. Daardoor voelt niemand zich meer aangesproken.

Als je iets vertelt aan één persoon ben je onbewust consequent in je toon. Je gebruikt voorbeelden die passen bij één specifieke situatie en het verhaal komt beter aan omdat het, tja, persoonlijker is. Je kunt eventueel wel voor elk artikel een andere vertegenwoordiger van je doelgroep kiezen. Bedenk dat je bijna vanzelf mensen aanspreekt die je, eh, aanspreekt. Het lijkt te logisch voor woorden maar zo eenvoudig is het. Kies dus een vertegenwoordiger waar je graag mee zou werken. Waar je wel tien klanten van zou willen.

Ja, ik pleit voor inclusief schrijven. Maar dat is iets anders, daarover heb ik ook een blog geschreven.

Waarom moet ik die vertegenwoordiger van mijn doelgroep het podium geven, ik wil mijzelf toch naar voren schuiven?

Mensen horen het liefst een verhaal dat over henzelf gaat. Daarom is de hoofdpersoon in science fiction bijna altijd een mens, die je meeneemt en met menselijke ogen in menselijke verbazing naar de aliens kijkt. Daarom vertelde mijn vader mij altijd verhalen over een klein meisje in een geruite pyjamaatje. Daarom is een brede vertegenwoordiging in de media ook zo belangrijk.

Jij komt prima naar voren met je bedrijf. Jij bent immers de afzender, je zet het op jouw tijdlijn of op de blogpagina van jouw website. Mensen die zich aangesproken voelen door je artikel herkennen zich in je hoofdpersoon. Zij willen zich net zo voelen. Met een call to action help je ze een handje: daarvoor moeten ze natuurlijk bij jou zijn.

Meer vragen

Heb je veel meer vragen, wil je weten hoe dit voor jou werkt of wil je mij jouw versie voorleggen?

Caroline

Deel
Gepubliceerd door
Caroline

Recente berichten

Heeft SEO nog zin anno 2025?

Eerst kon je een pagina nog volzetten met een bepaald zoekwoord en kon je daarmee…

23 uur geleden

Zeg jij u of jij?

Spreek jij je doelgroep aan met u of jij? Kies je voor Engels of Nederlands?…

1 maand geleden

Woorden doen ertoe

‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…

2 maanden geleden

Rode loper voor je website

Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…

2 maanden geleden

Authentiek schrijven – de nuance

Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…

2 maanden geleden

Hoe overtuig je je lezers dat iets belangrijk is?

Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…

3 maanden geleden