Waar begin je als je in een relatief rustige periode eindelijk eens je online marketing op orde wilt brengen? Hier een eenvoudig stappenplan.
Leestijd: 5 minuten (wanneer je tenminste niet op alle links klikt)
Dit stappenplan voor je online marketing een eigenlijk slimme combinatie van veel wat ik al eerder schreef. Daarom een verhaal vol met links naar andere artikelen. Laat me weten als je verdwaalt in het reactieveld onderaan, dan zet ik het allemaal voor je op een rijtje in een e-boek.
Je online marketing is een iteratief proces: je doorloopt een stappenplan en dat herhaal je steeds op een hoger niveau. Juist omdat je niet stil wilt vallen en steeds nieuwe content moet plaatsen om je volgers geïnteresseerd te houden. Na acht jaar bloggen kan ik zeggen dat het werkt. Ik krijg opdrachten van mensen die al jaren mijn blog volgen. Mensen die ik daarvoor niet of nauwelijks kende.
Inventariseer, bijvoorbeeld eens per jaar, wat je allemaal hebt aan communicatie. Hierover schreef ik mijn vorige blogartikel: https://www.clinecommunicatie.nl/structurele-online-marketing-1-de-inventarisatie/
Als je hebt geïnventariseerd waar je al dan niet met je bureau online te vinden bent, begin je op strategisch niveau: wat wil je eigenlijk bereiken met die marketing?
Mijn meeste klanten willen aanvankelijk alleen maar informeren: “We willen vertellen wie we zijn en wat we doen.” Totdat ik laat zien dat je wel degelijk klanten kunt werven online: https://www.clinecommunicatie.nl/opdrachtgevers-zoeken-niet-de-beste-maar-de-eerste/
Als je weet wat je wilt bereiken, moet je het finetunen op je doelgroep en als je weet wie je doelgroep is, moet je het finetunen op wat je hen aanbiedt. Maar waar begin je dan?
Dit is het stappenplan:
De volgende stap in het stappenplan is het ondervragen van je doelgroep. In mijn onderzoek heb ik 61 websitebeheerders van 61 verschillende adviesbureaus gesproken en hun vragen geïnventariseerd. De antwoorden op die vragen vullen sindsdien mijn blog. En daarmee spreek ik weer soortgelijke websitebeheerders van soortgelijke bureaus aan. Die weer met nieuwe vragen komen.
Als je nog niet één persona hebt die je doelgroep superscherp vertegenwoordigt, kijk nog even naar deze artikelen: https://www.clinecommunicatie.nl/?s=doelgroep. Een persona is een echt bestaande of verzonnen persoon. Je ideale klant. Zo iemand waarvan je er nog wel tien in je klantenbestand wilt hebben.
Als je bureau al een tijdje bestaat, weten je consultants en iedereen die contact heeft met je klanten ook heel goed te vertellen welke vragen er bij de doelgroep leven. Toch vind ik dat je je doelgroep rechtstreeks moet benaderen. Controleer de veronderstellingen van je mensen.
Misschien denken zij wel dat je klanten managers zijn die op zoek zijn naar persoonlijke ontwikkeling voor zichzelf, terwijl zij in eerste instantie denken dat het hun medewerkers zijn, die een opleiding nodig hebben. Iets met een splinter in het oog van de ander. Of misschien denken ze dat de doelgroep op zoek is naar jouw specifieke aanpak, terwijl die in werkelijkheid vooral reageert op je betrouwbare uitstraling. Of andersom.
Bovendien spreken de mensen van jouw bureau al vaktaal, vaak zonder dat ze zich dat bewust zijn. Je doelgroep die je wilt bereiken via je website en social media is echter nog onbekend met je bureau en de specifieke taal die je gebruikt. Want je website en je social media wil je juist gebruiken voor die kennismaking. De enige die dus exact kan verwoorden wat je doelgroep zoekt… is je doelgroep.
En het kan ook andersom: als je een dienst hebt, komen daar bepaalde mensen op af. De belangrijkste overeenkomst in die groep is meestal een gedeelde behoefte. Voor een schilder is dat de behoefte om het huis op te knappen, voor een groenteboer is dat misschien de behoefte aan gezond eten en voor een organisatieadviesbureau is het de behoefte aan een begeleider van het veranderproces. Je wilt niet aan een dood paard trekken, dus je kiest een doelgroep die al enigszins open staat voor je dienst, je aanpak en de achterliggende filosofie.
Vanuit je dienst kun je dus op zoek gaan naar je doelgroep. Het maakt voor dit stappenplan niet uit waar je begint, bij je dienst of bij je doelgroep. Door heen en weer te schakelen tussen je dienst en je doelgroep, kun je beide steeds scherper definiëren. Vervolgens blijf je dat bijslijpen. In tijden van corona krijg je bijvoorbeeld de aangepaste vraag voor online coaching. De markt verandert voortdurend, dus je dienst en je doelgroep veranderen voortdurend. O wacht. Dat is de boodschap van zowat alle organisatieadviesbureaus aan hun doelgroep, dus dat wist je al.
Als je je doelgroep goed hebt ondervraagd, weet je via welke kanalen je hen het best kunt benaderen. Je bevraagt hen dus niet alleen over jouw dienst, maar ook waar ze regelmatig te vinden zijn, zowel online als (straks weer) offline. Je vraagt hoe ze hun zakelijke contacten opdoen en op welke social media ze met enige regelmaat kijken. Ook als ze er zelfs niets plaatsen. Want dan weet je dus waar je jouw boodschappen kunt posten.
Jouw offline kanalen kunnen variëren van sponsoring van de plaatselijke zangclub tot een evenement in Ahoy. Je hoeft geen visitekaartjes meer te hebben, maar het is wel heel handig om iets te hebben wat je weg kunt geven waar je websiteadres op staat. Of dat een usb-stick is of een visitekaartje maakt eigenlijk niet uit, hoewel visitekaartjes nog steeds het goedkoopste zijn. Maar op die usb-stick kun je weer een geweldige bedrijfsfilm kwijt. Een voetbal mag ook. Dit is een uitgelezen moment om hier een plan voor te maken, het te (laten) ontwerpen en te (laten) uitvoeren.
Online heb je ten minste een eigen website nodig, desnoods zonder blog. Daarnaast adviseer ik om ten minste op LinkedIn en Google een bedrijfsprofiel aan te maken. In deze tijd ben je zonder website letterlijk nergens te vinden.
Wil je ook nog op posten op LinkedIn, doe dat dan op basis van je blog: https://www.clinecommunicatie.nl/linkedin-is-zinloos-zonder-blog/
En blogplan vind je op: https://www.clinecommunicatie.nl/blogplan-een-jaarplan-voor-je-blog/
Je ideale boodschap op je homepage beschreef ik al eerder: https://www.clinecommunicatie.nl/eigen-verhaal-op-je-homepage-niet-doen/.
Die bestaat uiteraard uit de elementen van Arie: het urgente probleem van je doelgroep, de alternatieve oplossing en jouw oplossing met de reden waarom die een zoveel beter resultaat oplevert – waarmee jij je dus onderscheidt. Ook voor je blog kun je de structuur van Arie gebruiken. Plaats nooit een compleet blog op je social media, maar schrijf een inleiding van enkele zinnen voor je posts met altijd een link naar je website.
Deel je blogartikelen minimaal eens per maand en maximaal eens per week met een nieuwsbrief. Plaats minimaal eens per week een post op je socialmediakanalen. En verder hangt het heel erg af van jou, je bedrijf, je bedrijfsgrootte en vooral je doelgroep.
Voor een complexe dienst als organisatieadvies moet je echt eerst vertrouwen opbouwen. En vertrouwen begint met een eerste kennismaking. Hoe je je doelgroep over de rode loper leidt van die eerste kennismaking naar het moment dat ze contact met je opnemen voor een offerteaanvraag heb ik al eerder beschreven: https://www.clinecommunicatie.nl/rode-loper-voor-je-website/ . Idealiter activeer je ze met een goede call to action: https://www.clinecommunicatie.nl/call-to-action-om-je-webbezoeker-te-activeren/.
Dat betekent dat je een flinke tijd moet bloggen en posten op social media voordat je het eerste effect ziet. Dus niet na drie blogartikelen teleurgesteld stoppen omdat het niet werkt. Intussen is dit natuurlijk een perfecte tijd om dat vertrouwen online op te bouwen en alvast vooruit te schrijven aan je blogartikelen en je posts.
Wijnand van Oenen en Hélène Oostdijk van InsideStory lieten zich eerder interviewen over het stappenplan voor hun online communicatie.
Heb je nog vragen? Of wil je ook eens met mij sparren? Bel, app of mail me. Met onderstaande knop kom je op mijn contactpagina met alle gegevens.
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…