Stelligheid versus bescheidenheid – woorden doen ertoe

Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat zijn heel mooie eigenschappen, maar in je marketing halen ze je onderuit. Online en offline zie ik veel roeptoeters hun mening verkondigen, die wel een toontje lager mogen zingen. Dat komt omdat zulke mensen per definitie erg aanwezig zijn. En aanwezigheid is nou juist heel handig als je mensen op jouw diensten wilt wijzen. Maar hoe post je of blog je zonder te roeptoeteren? Spoiler: met stelligheid. Want woorden doen ertoe.

Ben jij al lekker assertief? Zijn mensen al gauw onder de indruk van je? Straal je overal waar je komt gezag uit? Dan kun je dit artikel beter overslaan, want misschien kun jij juist wat meer nuancering gebruiken. Weet je niet waar je staat op deze schaal? Vraag het je doelgroep.

Leestijd 6 minuten

Samenvatting

Met stelligheid kun je aanwezig zijn zonder op te scheppen. Zeg maar waar het op staat, vooral in de koppen en inleiding. Leg de nadruk op wat je wel kunt. Breng feiten als feiten, vermijd ondermijnende woorden en verkleinwoorden en pas de gebiedende wijs toe. Doen!

Just a girl

Lang heb ik van mijzelf gezegd dat ik ‘maar een meisje’ was toen ik allang een vrouw was. Gwen Stephanie van No Doubt bezingt dat met scherpe ironie in Just a girl. Maar toen ik als beginnend ondernemer de marketing ontdekte, sloeg ik door naar de andere kant. Ik ging mezelf op de borst slaan en werd een roeptoeter. Hoe vind je de balans?

stelligheid

Meningen en feiten

Mensen die hun mening verkondigen als een feit vervuilen het debat en werken nepnieuws in de hand. Maar feiten verkondigen als je mening ondermijnt je boodschap. Schrap dus ‘ik vind’, ‘ik denk’, ‘volgens mij’ en ‘naar mijn mening’. Zelfs als het jouw mening is – want als jij de afzender bent, is het al jouw mening. Zeg niet ‘ik ben het er niet mee eens’ als het gewoon niet waar is. Zeg ik niet: ‘dat ga ik proberen’ of ‘ik streef ernaar’, maar zeg ‘dat ga ik doen’. Mislukken kan altijd nog.

Als je een feit noemt mag je dat benadrukken: ‘volgens wetenschappelijk onderzoek’, ‘iedereen weet dat’, ‘het is een feit’: wrijf het er maar in. Zorg dan wel dat jij je feiten op een rijtje hebt. Zet er gerust een link bij naar een artikel waarmee je dat onderbouwt.

Koppen stellig, de nuance komt daarna wel

In de kop mag je best een extreme stelling innemen, die je daaronder nuanceert. Dat hoeft niet meteen door te slaan naar extremen, maar je mag er met je vuist op tafel slaan. Nuance gaat al gauw verloren in de information overflow op internet. Heb je iemand eenmaal zover dat die geïnteresseerd je artikel helemaal leest, dan kun je nuance aanbrengen. Liefst op je eigen website, want daar bepaal jij de omgeving en wordt je lezer niet afgeleid of verleid om weg te klikken.

Vertel wat je kunt, niet wat je niet kunt

Mijn moeder zei het dit weekend nog: “Ik ben niet zo technisch.” Ze is nota bene de eerste die ik ken die een fax in huis haalde, zij programmeert altijd de opnames van tv-programma’s en ze is verslingerd aan haar mobiel. Hoezo niet technisch? Het is een verhaal dat ze zichzelf al heel lang vertelt en is gaan geloven. Heb jij ook zo’n vaardigheid waarvan je steeds zegt dat je er niet goed in bent? Niet meer doen. Vertel liever waar je wel goed in bent. Ja, dat kan best op een sympathieke manier.

Nuance: als ik advies geef over een post op bijvoorbeeld LinkedIn, kan ik de indruk wekken dat ik meteen alles van LinkedIn weet. Dat is niet zo en ik vind het belangrijk dat te vermelden, want het algoritme van LinkedIn kan heel anders denken over wat een (voor LinkedIn) aantrekkelijke post is. Die afkadering is nuttig en eerlijk tegenover mijn volgers. Dus, als je toch zegt dat je ergens niet goed in bent of niets van weet, bedenk dan goed waarom je dat vermeldt.

Misschien

Vermijd woorden als eventueel en misschien, vooral als het over je eigen prestaties gaat of de resultaten die je doelgroep met jouw hulp kan bereiken. Scan je tekst ook op het werkwoord ‘kunnen’. Zonder de waarheid geweld aan te doen kun je het vaak schrappen. Ik bedoel, schrap het als je de waarheid daarmee geen geweld aan doet.

Sorry dat ik besta

Als je een video maakt of een lezing geeft om je doelgroep waardevolle informatie te bieden, bedank ze dan niet voor hun tijd. Die tijd is namelijk waardevol besteed en dat was niet voor jouw plezier maar in hun eigen voordeel.

Hetzelfde geldt nog veel sterker voor verontschuldigingen. Als je iets verkeerds hebt gedaan, zeg je sorry. Maar mensen die voortdurend sorry zeggen maken zichzelf klein en zijn bovendien irritant. Verontschuldig je nooit voor zaken die jouw schuld niet zijn. Zeg dan dat je het vervelend vindt, maar zeg geen sorry. En schrijf het ook niet.

Verkleinwoorden

Nog steeds hoor ik vrouwen zichzelf klein maken met woorden. Bij vrouwennetwerk Dea Dia leren we nieuwe leden onmiddellijk af om het over hun ‘bedrijfje’ te hebben.

In mijn redactiewerk schrap ik alle verkleinwoorden. Niet eventjes maar even. Geen groetjes maar groeten. Zelfs geen ‘filmpjes’ maar ‘video’s’. ‘Een beetje’ kan helemaal weg. En anders bestaat er wel een genuanceerder woord: het regent niet een beetje maar het motregent, je sport niet een beetje maar je sport weinig.

Want zelfs als een verkleinwoord normaal taalgebruik is, slaat die nietigheid over op de afzender. Met name als die al op andere vlakken geneigd is zichzelf klein te maken.

Gebiedende wijs!

Schrijf stellig. Gebruik de gebiedende wijs. Die term klinkt veel mensen onaangenaam in de oren: “Mijn klanten laten zich niets vertellen, en ik wil niet onaardig overkomen.” Maar lees maar eens een recept: “Voeg alle ingrediënten bij elkaar. Roer stevig. Zet de oven op 200 graden.”

Sommige mensen zijn ook allergisch voor het werkwoord ‘moeten’. Een collega schreef zelfs eens ‘Dat dient veranderd te worden’ om maar geen ‘moeten’ te hoeven schrijven. Daarmee wordt de tekst echter veel formeler en bovendien betekent het precies hetzelfde. Als je wilt dat er iets verandert, dan móét je ook anders handelen. Soms is moeten goed.

Als je wilt weten wat je moet doen om iets lekkers op tafel te zetten, is het juist heel prettig om dat te lezen in de gebiedende wijs. Als jij dus aan je doelgroep wilt vertellen hoe ze iets moeten aanpakken, is die gebiedende wijs alleen maar prettig. Lees dit artikel maar eens terug, het staat vol gebiedende wijs en toch is het niet onvriendelijk.

Daar komt bij dat mensen online net wat luier zijn dan anders. Dus als ze niet hoeven na te denken en gewoon kunnen doen wat jij ze voorschrijft, doen ze dat graag. Bijvoorbeeld in een call to action:

Wil jij jouw teksten stelliger en krachtiger maken?