“Elke dag dat ik langer wacht wordt de prestatiedruk groter. Ik heb het gevoel dat ik een bijzonder concept heb en dat ik dat ook nog eens snel in de markt moet zetten. Wat als ik het fout doe? Zet ik een ander niet op het spoor, iemand die het wel meteen goed doet? En – waar begin ik? Ik heb een stappenplan nodig voor mijn website.”
Leestijd 5 minuten
Dit artikel is gebaseerd op een interview uit 2018
Naast de winnende website van InsideStory die Wijnand van Oene en Hélène Oostdijk samen hebben, wil Wijnand storytelling toevoegen aan zijn eigen vak, Human Resource Management, in een nieuw initiatief: CareerStories. InsideStory won met 1047 van de 1640 te behalen punten in mijn onderzoek naar websites van 303 adviesbureaus. De Baak (1063 punten) en Omdenken (1049 punten) vielen af omdat ze beide te groot zijn voor mijn doelgroep en niet aanwezig waren op het event.
Wijnand wil storytelling als instrument aan HRM toevoegen met een eigen communicatieplatform: een compleet nieuwe website voor CareerStories. Beiden willen meer ruimte creëren voor de mens in organisaties – Wijnand met HRM, Hélène met communicatie, maar dat zijn twee vormen voor hetzelfde. In beide vakgebieden gaat het om de relatie tussen mensen en organisaties:
“Van werknemer naar mens, met meer ruimte voor emotie en authenticiteit en minder holle frasen. Aandacht voor de mens: hoe ga je met je medewerkers om”, vindt Wijnand.
Hélène vult aan: “Vermenselijking van het systeem. De mens centraal. Niet overtuigen, maar op menselijk niveau ervaringen delen. Van binnen naar buiten uitstralen wat bij je past.”
Wijnand: “Ik noem dat ver-echten en verhechten.”
Hélène geeft onder andere leiderschapstrainingen voor de Rijksoverheid: “Hoe vertel je je verhaal en hoe breng je beleid in beweging? Er was een man, bijna vader en een rasverteller. Na de training zei hij: ‘Ik ga vaker verhalen inzetten in een zakelijke setting. Maar als mijn kind er is, ga ik zoveel mogelijk van mijn levenservaring in verhalen meegeven.’ Dat is de kracht van verhalen, zowel zakelijk als persoonlijk. Verhalen maken menselijk. Daarom.”
Wat Wijnand weerhoudt is onzekerheid. Hij zoekt wat Hélène ‘lef’ noemt.
“Kunstenaars brengen hun boodschap in beeld en een ondernemer moet met een website hetzelfde doen, maar dat kan niet iedereen. Ik vind dat echt moeilijk. Daarom heb ik kaders, structuur en een stappenplan nodig: waar zit de essentie, hoe vind je die en hoe zet je dat op je website? Ik voel me kwetsbaar om dat aan de wereld te tonen; weet ik wel voldoende? En als die website er dan is, moet ik de boer op met mijn kwetsbaarheid? Want dan wordt me de maat genomen door potentiële opdrachtgevers. Het is best veilig om in mijn cocon te blijven. Maar die bevestiging krijg ik alleen als ik start.”
“Lef dus”, vult Hélène aan. “En de website hangt samen met de rest.”
Een stappenplan, waarin de eerste stap concreet is, biedt een oplossing. Daarmee wordt de website een behapbaar project. Als de website concreet is, onderscheidt die CareerStories van andere storytellingbureaus voor een specifieke doelgroep, straalt het autoriteit uit en geeft het vertrouwen. En dat werkt twee kanten op.
“Ik wil een duidelijk smoelwerk voor onze dienstverlening creëren; niemand kan alles. Helderheid. Op de website moet duidelijk worden wat mijn specialisme is. Mijn manier om storytelling als instrument in te zetten voor HRM wil ik uit dat containerbegrip halen – overal zie je tegenwoordig storytelling. Ik heb behoefte aan mijn eigen communicatieplatform, volwaardig naast InsideStory. Dat draagt wel bij aan de druk om het goed te moeten doen en aan mijn kwetsbaarheid”, zegt Wijnand. “Mijn ideeën wil ik met de wereld delen. De website is mijn megafoon. We willen kennis delen om mensen naar de website toe te krijgen. Mensen in beweging brengen.”
Hélène: “De website gaat om de geloofwaardigheid en autoriteit van het bedrijf.”
Precies. Je moet vertrouwen wekken op je website. En dat is precies waarom de website géén megafoon moet zijn en géén platform van je eigen ideeën. Daarmee is het tegelijk een stuk minder kwetsbaar voor jou. Want je websitebezoekers zijn helemaal niet zo geïnteresseerd in jouw verhaal. Die willen vooral hun eigen verhaal horen, zich herkennen en concrete waardevolle inhoud op je website vinden. Dáárvoor komen ze in beweging. En eigenlijk is dat veel gemakkelijker. Zet je kennis in voor een bijdrage aan het verhaal van je doelgroep, en mensen zullen daadwerkelijk naar je website komen. Niet voor jou, maar voor zichzelf.
Wijnand en Hélène hebben de eerst stap van het stappenplan al zelf gezet. Omdat Hélène haar achtergrond in het theater ook inzet voor hun bedrijf, hebben ze hun ‘held’ voor CareerStories al helemaal uitgewerkt alsof ze de hoofdrol in een film of toneelstuk is. Ze heet Marieke. “Een van haar belangrijkste drijfveren is concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt”, zegt Wijnand. “Ze is HR-professional en ziet dat er iets anders nodig is om medewerkers aan de organisatie te verbinden. Je moet vanuit de mens organiseren om medewerkers van de toekomst aan je te verbinden. Werknemers zoeken weer meer betekenis, verbondenheid en aansluiting op hun waarden. Dat gaat om emotionele drijfveren, niet om rationele”, vult Hélène aan.
“Maar hoe zet je dat op de website?” vraagt Wijnand zich af.
Theater, film en literatuur bieden eindeloos veel blauwdrukken, lijstjes en tips om je held uit te werken. Hoe beter je die ene vertegenwoordiger van je doelgroep kent, hoe scherper je je communicatie kan richten, zodat een potentiële opdrachtgever zegt: “Hé, dat gaat over mij. Dat is precies wat ik zoek.”
“Waar begin ik?” vraagt Wijnand. Maar ze zijn al begonnen met Marieke. Als eerste zoek je bijvoorbeeld op LinkedIn naar andere mensen met haar kenmerken: mensen met haar functie, in het soort bedrijf waar ze werkt, in de regio waar ze werkt. Noteer er minstens drie. De volgende stap in het stappenplan is dat je hen gaat ondervragen met hulp van Arie; wat is haar persoonlijke missie, wat weerhoudt haar, wat is de urgentie, wat is de oplossing die zij zoekt en welk resultaat zoekt ze? Als je het lef hebt onbekenden te benaderen, informeer je die tegelijk over jouw expertise. Zonder dat je reclame maakt. Zelf ondervroeg ik 61 mensen op die manier. 90% van de mensen die ik benaderde, wilde meewerken. De neerslag ervan staat in mijn rapport.
Als je antwoord geeft op de vraag van je doelgroep, kun je het niet fout doen. Jouw oplossing moet wel een beter resultaat geven dan de oplossing die ze zelf zoekt. Zo kwam Ford met een auto, terwijl zijn doelgroep alleen een sneller paard zocht.
Zo lang je nog geen succes hebt, zul je niet veel na-apers aantrekken. Elk succes daarentegen kent volgelingen. Blijf luisteren naar je doelgroep, blijf je diensten vernieuwen en blijf je concurrent een stap voor. O ja, en blijf jezelf, dat wil zeggen, ga geen trucs uithalen die niet bij jou en je bureau passen. Want als je jezelf met je consultants authentiek op je website vertegenwoordigt, kan niemand je nadoen zonder haar eigen authenticiteit te verliezen.
Moet jij nu ook echt iets aan je website doen en ben je geïnspireerd om de eerste stap te zetten? Misschien begin jij liever met een blogplan. Zit je helemaal vast? Of zoek je een stappenplan voor jouw communicatie online?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…