Je hebt mij niet nodig als je alleen blogt om bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen. Je kunt schrijven voor de zoekmachine met de checklist van Yoast, en dan kom je vast hoger te staan. Zeker, ik heb Yoast op al mijn websites en -pagina’s. Ik had zelfs een dashboard om mijn score per zoekwoord in de gaten te houden met een eindeloze actielijst die daaraan gekoppeld is.
Leestijd minder dan 4 minuten
Maar je tekst is pas het begin, je moet nog veel meer doen om bovenaan te staan in zoekmachines, zoals actief zijn op social media, de snelheid van je website optimaliseren en natuurlijk bloggen. En dat voortdurend bijhouden, omdat mensen afhankelijk van de actualiteit hun zoekopdrachten voortdurend veranderen, Google zijn regels voortdurend aanscherpt en van je verlangt dat je steeds nieuwe content plaatst.
Je website is eigenlijk een kroeg. Daar sta je zelf achter de toog. Je maakt een praatje met de klanten, je kent ze bij naam en loopt rond om op alle details te letten. Je personeel doet dat ook, omdat ze het goede voorbeeld krijgen. En op die manier laten ze iets van zichzelf zien. Ze schenken een vaste klant niet meer als die te veel heeft gedronken, ze vertellen over hun wereldreis en ze hebben soms hun dag niet. Maar ze zijn wel echt. Daarom komen je klanten graag. Anders pakken ze wel een biertje uit de koelkast en gaan ermee achter de tv zitten.
Natuurlijk help ik je graag om vrijwel zonder moeite je blog te schrijven. Ik gebruik hun eigen woorden en uitdrukkingen, en vooral hun eigen verhaal. Maar een tijd geleden vroeg iemand mij of ik op basis van een paar woorden voor de zoekmachine even wat wilde schrijven. Ik heb daar een nacht over geslapen en ik weet nu zeker: dat doe ik niet meer.
Omdat ik er niet in geloof. Omdat ik merk dat een blog vooral werkt om
Ja, er zijn bedrijven die puur schrijven voor de zoekmachine. Voor even sta je bovenaan. Misschien zelfs voor heel lang. Maar klanten bestaan uit mensen. Mensen die je blog lezen en daardoor geraakt worden – of niet. Ze krijgen een beeld van wie je bent, wie je mensen zijn en wat je bedrijf doet. Die willen niet een paar zinnen met bepaalde zoekwoorden. En als ze je bedrijf inhuren krijgen ze jouw mensen over de vloer. Dus niet de afdeling Communicatie, laat staan een externe copywriter.
Google probeert mensen na te doen. Schrijf dan niet voor Google, maar voor echte mensen. Het is het werk van een zoekmachine om logaritmen te ontwikkelen om zo goed mogelijk te voorspellen wat mensen willen zien. Mensen. De logaritmen komen steeds dichter bij wat een mens zou kiezen. Als je wilt scoren, moet je gewoon schrijven wat mensen graag lezen. En speciaal die mensen die jij graag als klant hebt.
Dit is geen vrijbrief om maar een beetje in het wilde weg te gaan schrijven. Want mensen oordelen ook op juist taalgebruik, zijn gevoelig voor een aantrekkelijke kop, willen je boodschap op een presenteerblaadje zonder dat die schreeuwerig is en hebben nog een lange lijst aan andere eisen en wensen.
Je moet er wel echt iets van jezelf instoppen. Zoals de kroeg meer klanten trekt als de baas zelf achter de toog staat en je bediend wordt door leuke mensen.
Google heeft inmiddels de meeste kennis over het zoekgedrag van mensen. Google heeft daarnaast vrijwel het monopolie op zoekmachines. Dus als je ook maar enige kans wil maken op mensen die via een zoekmachine bij je terechtkomen (organisch verkeer) en daar bovendien vinden wat ze zoeken, is het zeker slim om daar rekening mee te houden.
Maar doe het goed of doe het niet. Alleen een paar teksten op door jou bedachte zoekwoorden optimaliseren heeft geen enkel effect. Dan moet je ten minste een doelgroepanalyse en een zoekwoordenonderzoek uitvoeren om de juiste zoekwoorden te vinden. Daarnaast moet je webbouwer ook aan de slag om je website te optimaliseren. Je moet actief zijn op social media. En als je dan ook gaat bloggen, dan, ja dan kun je een groei aan organisch verkeer verwachten. Maar niet andersom.
Kies je ervoor om dat allemaal niet te doen? Even goede vrienden. Met bloggen krijg je even goed meer verkeer op je website en zonder al dat andere haal ik daar nog steeds na twaalf jaar voldoende klanten uit. Wil je daar even over sparren?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…