Rode loper voor je website

Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap naar het doel: een opdracht aan jou.

Leestijd 3 minuten

Samenvatting

Je site is onderdeel van de rode loper waarover je mensen uitnodigt om contact met jou op te nemen en om uiteindelijk je diensten af te nemen. Daartoe ontwerp je een pad op je site. De drie belangrijkste stappen daarin zijn aandacht trekken, vertrouwen wekken en actie laten ondernemen. Afhankelijk van jouw visie op marketing en verkoop kun je dit pad aanpassen en uitbreiden. Essentieel is dat het nergens doodloopt.

rode loper voor je website

Je rode loper in drie fasen

Om je doelgroep over de rode loper op je site te geleiden maak je gebruik van drie fasen: Aandacht trekken, Vertrouwen wekken en Actie laten ondernemen.

De marketing kent het riedeltje AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) of know, like, trust.

De fasen doorloop je steeds om je doelgroep een volgende stap te laten zetten.

Aandacht trekken

Attention, interest en know vallen onder die eerste fase van Aandacht trekken. Dat doe je op plekken waar je doelgroep al is; je kunt posts delen op social media, mailen naar hun inbox, vindbaar zijn via zoekmachines of links delen met andere websites.

Trek niet de aandacht met jouw oplossing, maar leef je eerst in in het probleem of de behoefte van je doelgroep. Jouw oplossing mag magie blijven voor je klanten. Zeker als je een dienst levert, is dat veel te ingewikkeld om de aandacht mee te trekken van een verveeld scrollend lid van je doelgroep. Mensen slaan aan op iemand die hun probleem begrijpt. Vraag maar aan Arie.

Vertrouwen winnen

Like en trust zijn onderdelen van vertrouwen. Eindeloos veel mensen hebben onderzoek gedaan naar hoe vertrouwen wekt. Het begint altijd met aandacht voor de ander. Zoals Stephen Covey zei: ‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden’. Je gebruikt daarvoor het verhaal van je doelgroep en niet je eigen verhaal. Want mensen herkennen zich graag in de held van het verhaal en als jij zelf optreedt als held spreek je je concurrenten aan in plaats van potentiële klanten.

Desire is het verlangen van je doelgroep, onderdeel van hun verhaal. Je creëert desire, een wens of behoefte, door het resultaat van jouw oplossing voor te schotelen. Hoe je dat precies bereikt is minder belangrijk in je marketing, dat komt wel als je je dienst daadwerkelijk verkoopt. Beschrijf het resultaat zo veel mogelijk met zintuigelijke ervaringen die beantwoorden aan de diepste verlangens van je doelgroep. Die verlangens zijn persoonlijk en niet bedrijfsgebonden. Ze zitten op het niveau van verbinding, zingeving, zelfverwezenlijking, stabiliteit, vrijheid en erkenning. Dus niet op het niveau van bedrijfsdoelen, targets en door reclamebureaus ontwikkelde why‘s.

Activeren

De laatste stap is een actie die je van je doelgroep wilt. Help je bezoeker met een duidelijke aanwijzing: ‘klik hier’, ‘schrijf het in het reactieveld’, ‘bel mij’. De zogenoemde call to action. Doe je dat niet, dan is je websitebezoeker klaar en vertrekt die van je website zonder iets gedaan te hebben. Hoe langer je bezoeker op je website blijft, al is het maar om een volgend artikel te lezen, hoe beter jouw naam en faam blijven hangen (en hoe hoger je scoort bij de zoekmachines). Pas als je bezoeker contact opneemt, iets kleins koopt of een e-mailadres achterlaat voor je mailing, heb jij de kans om het initiatief te nemen.

Heb je ze naar een volgende stap op je rode loper geleid, dan begint het rijtje weer van voor af aan, maar een stap verder op de rode loper. Dan wil je bijvoorbeeld dat je bezoeker contact opneemt, je boek koopt of direct contact met je zoekt. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat ze een vaste klant worden, maar verkopen is net als vriendschap: je bent niet bij het eerste contact meteen best friends forever. Dat bouw je stap voor stap op.

Wil je weten hoe je jouw rode loper inricht met goede teksten?