‘Ja hoor eens, we hebben net onze website helemaal opnieuw ingericht, dan gaan we dat niet opnieuw omgooien. Daar hebben we trouwens helemaal geen tijd voor!’ Mijn klant klonk een beetje geërgerd. Aangezien het mijn doel is om mijn klanten juist heel erg gelukkig te maken en te ontzorgen, zag ik daar meteen een les in: ‘Dus je wilt eigenlijk voor nu alleen maar een paar quick wins?’
Leestijd: minder dan 3 minuten
‘Ja! Een paar simpele tips, dat zou helpen. Niet te veel gedoe. Wel snel resultaat.’ Hij klonk al een stuk blijer. En toen hij hoorde wat het was, was hij helemaal opgelucht. Zó opgelucht, dat ik deze quick wins ook graag met jou deel.
Maak een backup van je website, voor en na alle aanpassingen die je eraan doet.
Kies voor eens en voor altijd of jij je klant online u of jij noemt. Check al je teksten daarop. Ook de teksten die je website, een plug-in of het inschrijfformulier van je mailingprogramma automatisch vertaalt. Log daarvoor helemaal uit en zoek elk hoekje van je website op. Of laat een ander dat doen (je buurmeisjevan twaalf) en kijk over haar schouder mee.
Wat wil je dat de websitebezoekers doen? Zet dat prominent op je homepage in de gebiedende wijs, bijvoorbeeld: ‘Download nu!’ of ‘Neem nu contact op’.
Kopieer alle relevante aanbevelingen van de LinkedIn-profielen van alle medewerkers. Plaats ze bij artikelen die zij geschreven hebben, bij de pagina waarop zij zich presenteren of bij de projecten waarop zij gewerkt hebben. Ik vind dat je naam, toenaam en foto van de afzender mag plaatsen, want die staan op LinkedIn ook al openbaar. #AVG
Voer een mini-versie van je logo in voor je favicon. Dat is dat kleine vierkantje links op het geopende tabblad van je browser:
Ga langs de klantenservice, de telefoniste of je accountmanager en vraag de tien meest gestelde vragen van klanten onder elkaar te zetten met een duidelijk antwoord. Voer die in op je FAQ-pagina of zet ze op de lijst van nog te schrijven blogartikelen.
Stel maandelijks een aantal vragen over jouw projecten aan een goede klant per mail. Voer die in op je blogpagina als vaste rubriek. Kijk daarbij af van Arie:
Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief meer, maar plaats in het onderwerpveld een inhoudelijke titel, bijvoorbeeld gewoon de titel van je blogartikel.
Plaats in je e-mailhandtekening een link naar het laatste of beste blogbericht. Zet een link naar je inschrijfpagina voor je nieuwsbrief op je visitekaartje (bijvoorbeeld met een QR-code) en op je socialmediaprofiel.
Deel al je blogartikelen en al je pagina’s op de social media waar je doelgroep actief is.
Maak eerst een lijst van al je artikelen met link, zodat je die vaker kunt gebruiken. Bijvoorbeeld in Excel. In social media kun je rustig vaker naar een artikel verwijzen, dat stoort daar niet.
‘Dûh, de meeste quick wins kende ik al.’ Ik geloof het meteen. Maar toch zie ik er nog heel weinig van in praktijk.
Wil je een quick win speciaal voor jou, je bureau en je website?
Tekst is muziek. Als de melodie van een tekst goed is en er een lekkere…
‘Als ik vertel wat ik doe, wordt het heel technisch. Dat kan ik toch niet…
'Waar plaats ik mijn blogartikel? Op LinkedIn, Facebook, een blogwebsite, in de mail of toch…
Je moet zichtbaar zijn waar je doelgroep zit en iedereen zit op social media. De…
Eerst kon je een pagina nog volzetten met een bepaald zoekwoord en kon je daarmee…
Hoe lekker is het om het nieuwe jaar gemakkelijk te beginnen! Daarom start ik met…