“De vraag die klanten mij het meeste stellen is ‘Kan ik dit wel zeggen over mezelf?’ Maar als jij het niet kan zeggen, wie dan wel?” Saskia Postma is personal branding coach.
Leestijd: 5 minuten
“Laatst kwam er een man bij mij met tientallen jaren ervaring als interimmanager bij fusies en reorganisaties. Hij wil zich meer gaan richten op executive coaching, want hij haalt vooral energie uit zijn werk met mensen. Zijn hele leven staat eigenlijk in het teken van mensen verbinden. Daar heeft hij mooie verhalen bij. In zijn jeugd was hij bijvoorbeeld al betrokken bij kampen van jongeren met spierdystrofie. Niet alleen zat hij in de leiding van het kamp, ook hielp hij de jongeren ’s nachts omdat zij zichzelf niet om kunnen draaien in bed. Dat is altijd pijnlijk en je moet aan zo’n jongen precies vragen hoe je dat het beste doet. Door op die manier midden in de nacht met iemand bezig te zijn, kom je heel dichtbij. Het leidde vaak tot vertrouwelijke gesprekken en dat is ook de reden dat hij de zorg is ingegaan. Dit verhaal typeert hem beter dan het woord ‘mensenmens’ dat in zoveel cv’s staat. De kwaliteit om zich volledig op een ander te kunnen richten en zo heel dichtbij te komen, bleek de rode draad in zijn loopbaan en maakt hem ook bij uitstek geschikt als trusted advisor voor bestuurders.
Deel je verhaal voor je personal branding
Toen we hier na wat oefening een verhaal van hadden gemaakt, vroeg hij: ‘Kan ik dat nou wel zeggen van mijzelf? Het is nogal wat om daarvoor te gaan staan.’
Steeds als ik zeg ‘Ga je verhaal nou delen’, zeggen mijn klanten ‘Dat is toch niet uniek, zitten ze er wel op te wachten?’ Maar als je zegt dat je een mensenmens bent is dat een open deur, terwijl verhalen altijd gaaf zijn. Wanneer je vertelt hoe je iets hebt aangepakt met je eigen visie en tone of voice, wordt het uniek.
Het gaat om de kleine kantelmomenten, filmfragmenten als het ware. Het hele proces is eigenlijk bloedsaai, maar het is interessant hoe je mensen echt meekrijgt, hoe een team met leidinggevenden tijdens de sessie ineens laat blijken dat ze het leuk en nuttig vinden. Dát halen we naar voren. Met drie van dat soort verhalen is hij op vleugels van zelfvertrouwen de deur uitgezweefd.
Hoe promoot je jezelf authentiek?
Ooit begon ik bij een uitzendbureau omdat ik niet wist wat ik wilde worden. Ik dacht, als ik al die functies en bedrijven zie gaat het licht vanzelf wel schijnen. Niet dus. Na vijf jaar wist ik wel dat ik nooit zo hyperenthousiast mijn prestaties kon doorbellen naar het hoofdkantoor als mijn collega-intercedenten, ik ben daar veel te nuchter voor. Als ik gewoon mijn werk goed doe moet dat genoeg zijn, vond ik, maar ik werd daardoor minder gewaardeerd.
Hoe promoot je jezelf dan zonder jezelf te presenteren als iemand die je niet bent? Hoe doe je dat authentiek en sympathiek, vooral als je niet extravert bent? Als headhunter ontdekte ik dat zelfs mensen op topniveau dat ook niet kunnen. Toen ik dat zag, ging ik hen begeleiden. Dat vond ik veel leuker dan alleen mensen matchen op een baan en dat was het begin van mijn personal branding bureau.
Drie maanden aan je cv
Voor een reorganisatie bood een directeur van de Rabobank om zijn mensen personal branding aan. In die workshops kreeg ik soms de reactie: ‘Ik heb drie maanden aan mijn cv gewerkt, dat ga je niet 1-2-3 verbeteren,’ maar na afloop van die sessies vonden ze toch dat hun cv heel anders was – veel persoonlijker en krachtiger.
Van afdeling naar project
Ook als mensen van vaste teams naar projectteams gaan hebben ze een verhaal nodig. Een vaste collega kent je al tien jaar en weet precies wat je kunt, maar in een nieuw project waar niemand je kent moet je wel wat laten zien om de leuke dingen naar je toe trekken. En voor veel mensen is verhalen vertellen vaak niet hun natuurlijk talent. Ze zijn ‘niet van de blabla’. Personal branding lijkt hen in eerste instantie window dressing. ‘Dan moet je ineens jezelf opblazen tot iets wat je niet bent.’
In een team van honderd mensen was ook een nuchtere Groninger: ‘Sorry hoor, maar dat lijkt me niks.’ Pas toen alle collega’s het hadden gedaan, wilde hij het dan ook wel een keer proberen. We oefenden om een verhaal te vertellen vanuit inhoud en enthousiasme, want als je enthousiast bent over wat je doet, komt het vanzelf natuurlijk over. Dan schep je niet op, maar vertel je gewoon over een project waar je veel plezier aan hebt gehad en waarin je iets van jezelf in kwijt kon. Dan komen vanzelf je kwaliteiten naar boven. Toen deze Groninger iets over zichzelf moest vertellen aan een collega, vond hij dat in eerste instantie ongemakkelijk. Maar daarmee kwam hij toch op iets waarvan hij tot zijn eigen verbazing zei: ‘Dat is inderdaad iets waar ik heel goed in ben, daar moet ik wat meer van laten zien.’
Trainingen vergen veel begeleiding. Ik selecteer de deelnemers bij de poort: het zijn allemaal organisatieadviseurs, interimmanagers of consultants, meestal hebben ze hun meters gemaakt en oprechte interesse voor elkaar. Dan krijg je in de training ook een groep die elkaar waardevolle feedback geeft. Soms pik ik er vooraf iemand uit waarvan ik denk dat die niet in de groep past. Die bied ik dan een persoonlijk begeleidingstraject aan of een ander alternatief. Diversiteit is belangrijk, maar de groep moet elkaar wel versterken.
Retreat om je verhaal scherp te krijgen
Nu heb ik een organisatieadviseur in begeleiding. Zij heeft haar eigen vorm bedacht van ‘leiderschap vanuit de bedoeling’: hoe je mensen op andere manier mee kunt krijgen. Ze heeft geweldige verhalen over hoe ze in haar groei heeft ontdekt hoe management en leiderschap werken. Dat wil ze anderen meegeven. Omdat ze maar bleef ploeteren op haar website, ging ze een week naar een huisje om haar verhaal scherp te krijgen. Ze had zich helemaal leeg geschreven en nog steeds geen verhaal.
In mijn training kreeg ze daar oefeningen voor en met mijn blik van buiten had ik een opzet voor dat verhaal gemaakt. Toen ze dat las, kreeg ze tranen in haar ogen: ‘Dit is mijn verhaal. Dat komt zó binnen. Hier heb ik zo lang op zitten kloten, wow!’
Verbinden met het verhaal van je klant
Als je je eigen verhaal scherp hebt, leg je vervolgens de verbinding naar het verhaal van je doelgroep. Als zelfstandige moet je namelijk weten wat het verhaal is dat je klanten zichzelf vertellen. Niet alleen welk problemen ze ervaren, maar ook een laag dieper: waar liggen ze ‘s nachts van wakker, welk verhaal loopt daardoorheen, hoe pak je dat aan? Het klantverhaal verbind je met je eigen verhaal, om te vertellen waarom jij relevant bent. Dan pas kun je content op je website en blog zetten waarin je doelgroep zich herkent. Dan gebeurt het dat bijvoorbeeld iemand mij mailt met ‘Ik lees al een tijd jouw blog, je hebt een interessante visie, we moeten eens kennismaken.’
Ik krijg echt niet honderden reacties, maar je moet weten dat negentig procent van de mensen op social media alleen lezers zijn, ze posten niets en liken niets, maar een goed verhaal komt wel binnen. En dan ineens hebben ze je nodig en bellen ze je op.”
Saskia geeft donderdag 29 april en donderdag 6 mei om 10.00 uur een gratis personal branding webinar. Schrijf je nu in!
Een prachtige manier om je verhaal te delen is natuurlijk op je blog. Wil je weten hoe?