Over Cline

Als inhoud ertoe doet

Ik schrijf en redigeer graag blogs, webteksten en boeken voor zakelijke dienstverleners. Met name bureaus die organisatieadvies leveren en medewerkers ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. Want ik ben gek op verhalen en verhalen gaan over mensen die een verandering doormaken.

Mijn missie, het bestaansrecht van mijn bedrijf, is om teksten met inhoud af te leveren. Teksten die bijdragen aan de missie van de bedrijven waar ik voor werk. Dat betekent dat ik alleen werk voor bedrijven waar ik achter kan staan. Teksten die daarmee bijdragen aan een betere wereld. Teksten die de doelgroep van mijn klanten aanspreken en activeren.

Mijn visie is simpel: teksten werken alleen als ze authentiek zijn. Dat betekent dat de inhoud van de afzender moet komen. Als jij teksten op je website of je socials wilt plaatsen, moet de inhoud ook van jou komen. Ik ben dus strikt genomen geen copywriter, al noemen velen mij wel zo. Ik help jou je boodschap over te brengen op schrift. Daarom CC: als inhoud ertoe doet.

Geen geschreeuw, niet wollig

Juist als Nederlands adviesbureau heb je weinig aan algemene marketingadviezen en standaardwebsites. Daar komt bij dat die meestal op Angelsaksische leest geschoeid zijn, terwijl uitgerekend zakelijke, Nederlandse klanten die communicatie ervaren als schreeuwerige reclame. Nederlandse bedrijven en organisaties voelen zich eerder aangesproken door het zogenoemde Rijnlandse model: doe maar gewoon en beloof alleen wat je waar kunt maken. Bied inhoud. Leg je kaarten op tafel en vooral geen addertjes onder het gras. Jouw verhaal past daar precies in.

Brede ervaring

Omdat ik zelf vijf jaar organisatieadviseur (Pentascope), vijf jaar leidinggevende (RET) en vijf jaar beleidsmedewerker (SZW) ben geweest, weet ik wat een goed advies voor mensen kan betekenen. Door die ervaring ben ik ervan overtuigd dat de uitvoerenden een bedrijf maken en de rest er puur en alleen is om de uitvoerenden maximaal te faciliteren in de inzet van hun kennis en kunde. Dat geldt voor elke leidinggevende, CEO, stafmedewerker en uiteraard ook voor externen als adviseurs, coaches en schrijvers zoals ik.

Met mijn liefde voor taal, mijn kennis van websites, marketing en cognitieve ergonomie en mijn opleiding in bedrijfskunde van de productontwikkeling wil ik jou helpen om je verhaal te vertellen, zodat potentiële opdrachtgevers je weten te vinden en jij met jouw kwaliteiten kunt bijdragen aan de bloei van mensen en organisaties.

En ja, dat levert je bureau klanten en omzet op. Sinds 2012 doe ik dat vanuit Cline Communicatie. Ik ben Caroline D. van Wijk.

Caroline D. van Wijk, foto Ellemieke Fotografie

Het gaat om de inhoud

Wil jij je met je bureau onderscheiden van al die anderen, dan kan dat alleen als je website waardevolle content biedt, inhoud in goed Nederlands. Daarom CC, als inhoud ertoe doet.

Jouw verhaal vormt met de verhalen van je consultants, je klanten en hun projecten jouw unieke bijdrage aan de samenleving. Ieder mens is uniek en daarmee zijn al die verhalen uniek. Die diversiteit is precies wat het waardevol maakt, want alleen een rijke scharkering van bijdragen vormt een complete, gezonde en duurzame samenleving.

Dus ik zal nooit iets schrijven zonder input van je bedrijf. Als jij je wilt onderscheiden, heb je niets aan algemene teksten die overal vandaan komen. Dan moet het de stem zijn van jouw bedrijf met de inhoud van jouw bedrijf.

Cline schrijft

Ik schrijf omdat ik niet anders kan. In De Meester van de Neerdaling (Querido 1973) verwoordt Hella Haasse precies waarom: ‘De bomen in het park zijn geheimzinnige antennes van een stil, traag leven, dat er al oneindig lang was voor ik bestond en nog een eeuwigheid zal voortduren nadat ze mij begraven hebben. Ik wil geloven dat niets verloren gaat, dat er een zin is. Diep onder de oppervlakte van het alledaagse zijn lagen waarin mijn leven een functie heeft. Wat ik heb gezien en ervaren hoort daar thuis. De taal van de bomen kan ik niet leren, maar wie weet welke trillingen de arbeid van formuleren wekt, hoe moeizaam de woorden ook in mij opwellen.’

Doordat uitgevers steeds mijn eerste roman terugstuurden, sommige met scherpe feedback, ben ik op zoek gegaan naar een goede verhaalstructuur. Die heb ik ontdekt bij Aristoteles. Nu mag ik Arie zeggen. Dit heb ik geschreven:

Cline doet ook nog wel eens wat anders

Hoewel schrijven oprecht een eerste levensbehoefte is, doe ik meer dan dat. Sinds de liefde van mijn leven met Jimi Hendrix is gaan jammen en onze zoon op eigen benen staat, woon ik naar alle tevredenheid alleen en heb ik mijn vrienden nog meer leren waarderen. Ik vind het heerlijk om voor hen te koken, uitgebreid tafel te dekken, liefst in een thema, en dan te genieten van het gesmikkel en de goede verhalen die we uitwisselen.

Ik fiets graag in mijn eentje grote afstanden en ga dan langs bij vrienden en familie die wat verder weg wonen (inclusief Duitsland en Frankrijk), maar daar doe ik dan wel langere tijd over. Daarnaast fiets ik nog steeds elk jaar met mijn vader (1933), nu al meer dan dertig jaar. Ik leer Nieuwgrieks omdat ik iets heb met Griekenland (daar speelt mijn eerste roman ook). Ook geniet ik van live muziek en films in het Filmhuis. Mijn favo nummers op Spotify variëren van Cleopatrick, Jimi Hendrix en de Foo Fighters tot Sophie Hunger, Elvis Costello en Kai Schumacher, met een aparte lijst voor de cellosuites van Bach door Queyras. Mijn laatste vinyl-aanwinst is Imposter van Dave Gahan.

Ten slotte deel ik graag van mijn overvloed met mensen die dat goed kunnen gebruiken, zoals Koos, die net had leren lezen en schrijven toen ik hem leerde kennen en die ik geholpen heb om te bloggen en daarna van zijn blogartikelen een succesvol boek te schrijven. Of Rona, die thuis geen Nederlands spreekt en sinds het begin van de coronaperiode elke week met mij leest via WhatsApp, en nu nog steeds. Of Ellen, die haar blogs over haar blindheid heeft gebundeld in een boek.

Klanten

Verschillende klanten heb ik geïnterviewd over hun communicatie:

En van dit soort klanten zou ik er nog wel meer willen (in willekeurige volgorde):

  • Buis Advies, aanbestedingen zorg
  • ROC Mondriaan, regionaal opleidingscentrum
  • Pauline van Soldt, coaching en opstellingen
  • De Sleutel, organisatieadvies
  • Coaching Rotterdam
  • Charissa Zwanenberg, communicatie en tekst
  • Refresj, voor verhalen op websites, webshops, zoekkmachinemarketing, socialmediamarketing, video & animatie, contentmanagement en grafisch ontwerp
  • EVA accountancy
  • Sustainable Change, verander- en organisatieadvies
  • Profitable Services, opschalingsadvies
  • Veldhoen + Company, Activiteit Gerelateerd Werken
  • Ask Roger!, integrale klantcommunicatie
  • Arthur Hol, governance adviseur
  • Ginny Nijman, samenwerken in teams
  • KSG trainers & consultants, trainingen in verandertrajecten
  • Remko Zuidema, advies voor gemeenten in energietransitie
  • Vinales, conflictbeheersing
  • FranklinCovey, organisatieadvies en trainingen, bekend van de 7 Habits
  • Anderson MacGyver, strategisch IT-advies
  • Apollo 13, adviesbureau voor veiligheidscultuur
  • InsideStory, storytelling
  • Succes met je Bedrijf, ondernemersadvies
  • School of Mavericks, voor disruptief denken