Neem nu contact op

Interviews

Merijn Kegel: ga zo snel mogelijk live

Speciaal voor de perfectionisten adviseert Merijn Kegel, eigenaar van Webalist en Impakttribe, om zo snel mogelijk live te gaan met je website en niet te wachten tot alles perfect is.

Kijktijd: 6,5 minuut

Een gastblog in de vorm van een video. De tekst staat hieronder uitgeschreven.

Video aangeleverd door Merijn Kegel

Leestijd 5 minuten

Mijn naam is Merijn Kegel. Welkom op deze videogastblog voor Caroline van Wijk. Ik help ondernemers met internettools en -technieken implementeren, zodat ze meer omzet, meer klanten en meer bezoekers op hun website krijgen. Oftewel: meer resultaat uit inspanningen die je online doet. Vandaag wil ik het met jullie hebben over content en waarom content king is. En waarom het ook zo belangrijk is dat je je niet stuk kijkt op design en of iets er wel perfect uitziet, maar dat iets qua content goed is, of in ieder geval goed genoeg om te lanceren.

Niet mooi genoeg

Wat ik zelf heb gemerkt de afgelopen jaren is dat ik met een website bezig was en dat ik hem er nog niet goed genoeg uit vond zien – hij was nog niet gelikt genoeg. Dan stelde ik het live zetten uit, met als gevolg dat mijn oude website nog live stond, met de resultaten die ik met die oude website kreeg. Bij de loodgieter lekt het natuurlijk altijd, maar ik heb ook gekeken: waarom is dat nou, waarom wacht ik nou met het lanceren van mijn eigen website en waarom wacht ik nou met kenbaar maken dat die website er is? Een heel belangrijk onderdeel vond ik het design, dus ik ging kijken: hoe ziet mijn eigen website eruit? Is dat wel goed genoeg? Is het wel uniek genoeg? Ik ben erachter gekomen dat dat design eigenlijk helemaal niet zo relevant is. Dat heb ik ontdekt naar aanleiding van tests die ik gedaan heb – niet alleen voor klanten, maar ook voor bedrijven en ook voor mijn eigen sites.

Dat klinkt misschien gek, en misschien ook wat confronterend. Ik vond het in elk geval confronterend toen ik het ontdekte: ik ga heel veel tijd steken in iets, en dan maakt het uiteindelijk helemaal niet uit. Of sterker nog, het kan zelfs tegenwerken bij je website, want bezoekers willen simpelheid.

Wat willen je websitebezoekers?

Bezoekers willen precies weten waar ze iets kunnen vinden, waar ze moeten klikken en wat ze moeten lezen. En bezoekers willen vooral weten welke acties ze kunnen ondernemen en wat zij eraan hebben. Dat kun je het makkelijkst doen door heel duidelijk te maken hoe je website in elkaar zit. Jakob Nielsen heeft daar ooit heel veel onderzoek naar gedaan – hij is de usability goeroe. Je kunt de boeken erop naslaan: een website moet zo simpel mogelijk zijn. Het liefst lijkt de indeling zo veel mogelijk op andere websites, zodat het voor iedereen al duidelijk is: aan het bovenkant vind ik altijd het menu, aan de binnenkant vind ik altijd de teksten en aan de rechterkant van de website vind ik altijd de side bar. In de side bar zet je bijvoorbeeld nieuwsberichten, highlights, een mogelijkheid om in te schrijven voor je nieuwsbrief of de laatste artikelen van je blog. Dat is het prettigst voor je bezoekers, want dan kunnen ze vrij snel de weg vinden. En als het dan ook nog eens heel duidelijk is waar je moet klikken, door een afwijkende kleur bijvoorbeeld van de buttons, dan is het voor zo iemand heel makkelijk om door jouw site heen te browsen.

Merijn Kegel: content is king

Ten slotte blijft er één superbelangrijk ding over, en dat is de content. Want als jij zo’n rustige, relaxte, dertien-in-een-dozijn -website hebt, kunnen de bezoekers zich concentreren op je teksten. Dan is het natuurlijk superbelangrijk dat dat precies de teksten zijn die zij willen lezen. Dat ze denken: dit gaat over mij, dit gaat over mijn bedrijf, hoe ik mij op dit moment voel en waar ik op dit moment mee worstel. Vervolgens is het belangrijk dat je dan ook met een oplossing komt daarvoor. Het liefst, in de eerste instantie, een laagdrempelige oplossing.

Merijn Kegel: vergeet perfectie

Een simpele site heeft nog een ander voordeel: je hoeft je helemaal niet druk te maken over al die fancy dingetjes, je hoeft je er alleen maar druk over te maken hoe je zo snel mogelijk je site live kan krijgen. En daar gaat het stukje ‘perfectie’ in deze videoblog over, want is het nou wel zo handig om perfectionist te zijn? En wat zijn de resultaten als je perfectionist bent?  Een van de resultaten van mezelf als perfectionist, maar ook van anderen, is dat het live gaan van een website heel vaak wordt uitgesteld. En dat heeft natuurlijk consequenties, want als die website live zou gaan zou hij misschien 2000 euro in de maand opleveren. Dat is ongeveer 500 euro per week. Dus elke week dat jij het uitstelt om die website live te zetten kost je 500 euro. Hoeveel kun jij je permitteren mis te lopen? Zou je dan nog steeds de keuze maken om niet live te gaan?

Merijn Kegel: ga live!

Mijn advies is dus: ga zo snel als je kunt live, ook al is je site nog niet perfect. Lanceer je site, vraag feedback aan de mensen om je heen. Het liefst wel van de doelgroep, want dan kunnen ze ook echt goede feedback geven. Verwerk die feedback in je site en verbeter hem.

Verrijk je website

De volgende stap is dat je kijkt welke vragen mensen stellen als ze op je website komen. Want meestal gaan die vragen over dingen die nog niet op je website staan. Dus, iemand vult jouw contactformulier in en stelt een vraag. Misschien over een training of over een product. Met jouw antwoord op die vraag kun jij je content verrijken. Je kunt natuurlijk ook maandenlang op je zolderkamertje broeden: wat moet ik nou precies neerzetten om die gebruiker te boeien, om de juiste informatie te geven? Maar degene die dat het beste weet, zit in je doelgroep. En zodra je die feedback krijgt, weet je precies wat je doelgroep nodig heeft. Met die feedback kun jij je content dus echt verrijken.

Advies Merijn Kegel

Mijn advies is dus: laat het design wat eerder los, wees niet te perfectionistisch daarin. Houd het vooral heel erg simpel en basic, dat vinden mensen prettig en fijn. Zorg dat je content zo goed is als wat jij in korte tijd kunt schrijven, vraag dan feedback aan je doelgroep en verwerk de feedback die je krijgt in de vragen die mensen op je contactformulier stellen.

Meten is weten

Het is fantastisch om dan het resultaat van je inspanningen te meten. Daar ga ik het de volgende keer over hebben. Dan gaat het namelijk over analytics. En analytics is niet alleen maar je bezoekers meten, en misschien het aantal pagina’s, maar het gaat nog veel verder.

Dus, ik zou zeggen: aan de slag! Ben je bezig om je website op te zetten? Maak dan tempo! Zorg dat je het snel afrondt. Is het nog niet perfect? Lanceer het toch. Vraag feedback. Daarmee optimaliseer maximaliseer je de tekst. Ik wens je daar superveel succes mee, en tot de volgende keer!

Wil jij ook meteen live, maar heb je nog een steuntje in de rug nodig?

Caroline

Recente berichten

Woorden doen ertoe

‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…

1 dag geleden

Rode loper voor je website

Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…

3 dagen geleden

Authentiek schrijven – de nuance

Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…

2 weken geleden

Hoe overtuig je je lezers dat iets belangrijk is?

Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…

1 maand geleden

Call to action om je webbezoeker te activeren

Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…

2 maanden geleden

Stelligheid versus bescheidenheid – woorden doen ertoe

Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…

2 maanden geleden