Amerikaanse schreeuwerige marketing werkt niet meer – als het in Europa ooit al werkte. Al die tips om klanten met je website te werven, waar consumenten in het begin soms nog intrapten, ze kunnen de prullenbak in.
Leestijd: 3 minuten
De Britse Andy Budd noemt zich design founder, start-up advisor, speaker en coach. Hij post op LinkedIn (vrij vertaald):
‘Een typisch websitebezoek in 2022:
Geldt dat ook voor jouw website?
De European Data Protection Supervisor stelt in 2021 een uitfasering en verbod voor op online targeted advertising gebaseerd op tracking. Denk aan Google Analytics en de Facebook-pixel. Ik kon zo gauw niet vinden of dat al gerealiseerd is, maar je kunt er op wachten. Hoewel marketingjurist Charlotte Meindersma denkt dat de handhaving ervan zo’n vaart niet zal lopen, toch iets om rekening mee te houden.
Goed, dus agressieve marketing is irritant en wordt steeds meer verboden. Maar stil in een hoekje briljant zitten wezen werkt natuurlijk ook niet, want als mensen niet weten wat je kunt zullen ze je niet opzoeken, laat staan inhuren.
Maar wat dan wel? Ik stel voor dat je website zo veel mogelijk mens is. Geen AI met een perfect nagemaakte huid en vloeiend sprekende bots, maar een website die jou en je collega’s zo veel mogelijk als mens laat zien. Dus geef ruimte aan de over-ons-pagina, plaats een goede foto van je team en wees gewoon vriendelijk en eerlijk.
Wat als je website precies aanbiedt wat je doelgroep zoekt? Zou dat niet geweldig zijn? En zou je daarmee, langzaam maar zeker, wellicht een geweldige en stabiele klantenkring kunnen opbouwen die zelfs je mailing wel wil ontvangen?
Maar ja, hoe weet je wat je doelgroep zoekt?
Er is geen geheime marketingtruc om erachter te komen wat je doelgroep wil. Er is geen goeroe op de hele wereld die je dat kan vertellen. Je kunt het hen gewoon vragen.
Ja, je blog en bijbehorende mailing zijn ook gewoon marketing. Maar dan wel marketing met de menselijke maat. De beste manier om mensen aan te spreken is nog altijd gewoon ménsen aanspreken als mensen. Eerlijke marketing bestudeert hoe mensen aanspreekbaar zijn – en niet hoe ze te verleiden zijn om dingen te kopen die ze niet willen.
Dat geldt voor je website, je mailing, je social media en de manier waarop je met je klanten communiceert online en offline. Daarom hanteer ik bijvoorbeeld geen opzegtermijn: wil je stoppen, dan wil je stoppen. Ik kan maar moeilijk de energie opbrengen om te werken voor iemand die aan mij vastzit door een of ander stom contract dat juridisch dichtgespijkerd zit.
O en voor de duidelijkheid: ik heb voldoende klanten, die bovendien hun facturen op tijd betalen. Soms bellen ze me jaren na een eerste contact (en elke twee weken mijn mailing en drie keer per week mijn post op LinkedIn), soms verwijst een klant ze naar me door. Want tevreden klanten zijn natuurlijk ook goede marketing.
Streef niet naar zo veel mogelijk volgers van je mailing; ook hier gaat het om de kwaliteit. Schrijf goede blogartikelen in toegankelijke taal die laten zien dat je goed bent in je vak en wat jouw aanpak is. Zelfs altijd klikken en alles lezen is niet noodzakelijk: ook als ze alleen mijn mail zien zonder die te openen kan het genoeg zijn om hen weer even aan mijn bestaan te herinneren.
Dan heb je maar een kleine groep trouwe volgers nodig. Mensen die je na een jaar, drie jaar of tien jaar een keer benaderen met “Ik lees je blog niet altijd, maar als ik het lees is het altijd een goed verhaal, daarom ben ik je blijven volgen, denk ik af en toe aan je, en nu heb ik je nodig.”
Ik schoon mijn mailinglijst ongeveer eens per jaar op en schrap alle mailadressen die het hele jaar niets hebben geopend. De autoreply’s op mijn mailing kijk ik altijd even na, soms is het geen vakantiemelding maar geeft iemand op die manier een nieuw e-mailadres door.
Wil je meer volgers? Zorg dat op je website gemakkelijk te vinden is hoe je websitebezoeker zich kan inschrijven voor je mailing. Dat kan ook zonder pop-up. En vraag het iedereen uit je doelgroep die je online of offline spreekt. Maak er een gewoonte van om elk zakelijk gesprek ermee af te sluiten. Ten slotte kun je op social media mensen oproepen zich in te schrijven. Op dit moment sluit ik mijn posts ermee af. Dat is alleen zichtbaar als mensen op de tekst klikken, want de tekst van deze berichten is vaak wat langer. Misschien ga ik ook af en toe een heel bericht eraan wijden.
Meer weten?
PS Ja, marketingtrucs werken. Het klikpercentage van mijn vorige artikel over LinkedIn-trucs was ineens twee keer zo hoog als normaal. Maar de vraag is natuurlijk of dat ook klanten oplevert, al die click bait.
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…