Eerder schreef ik dat het heel slim is om je blogartikelen te delen op LinkedIn met een link naar je blog. Daarmee breng je je doelgroep naar je website en daar heb je jouw eigen omgeving met je eigen rode loper waarover je mensen naar jouw call to action brengt. Als je doelgroep op jouw website zit, worden ze tenminste niet afgeleid door al die berichten die op LinkedIn óók om aandacht schreeuwen. Maar experts vinden dat niet slim. Een niet-representatief onderzoek:
Leestijd: 5 minuten (waarvan de helft uitleg van de typische LinkedIn-termen)
Zelf plaats ik drie keer per week een post* (uitleg termen met een * onderaan dit artikel) op LinkedIn vanuit mijn bedrijfsprofiel*. Met de hand, want ik had ergens gelezen dat automatisch geplaatste posts* slechter getoond worden. Bovendien zag ik automatisch geplaatste posts van anderen soms zonder beeld of anderszins verminkt. En natuurlijk met een plaatje, want dat zeggen niet alleen experts, dat merk ik zelf ook: een post met een plaatje is aantrekkelijker en ik lees ze zelf vaker.
Maar sinds een tijdje laat LinkedIn posts met een link naar je blog minder zien aan je volgers*, hoor ik van de experts. Ik ben half januari 2022 begonnen mijn posts-met-link af te wisselen met posts-zonder-link en heb het aantal spontane views* bijgehouden. Dat leek aanvankelijk een groot verschil te maken, dus ben ik vanaf half maart alleen maar zonder link gaan posten. Vervolgens plaats ik vanaf half mei de link in een comment* vanuit mijn persoonlijk profiel, om de luie volgers het toch gemakkelijk te maken naar het blogartikel door te klikken.
Wat denk je? Het verschil in ‘spontane weergaven’ (want ik doe niet aan betaalde posts) is verwaarloosbaar.
Grote uitzondering is het interview met Bradley Camelia dat ik deelde (met link) en waarbij ik hem tagde*. Toen had ik twintig keer zoveel spontane views als gemiddeld. Tweede is het interview (zonder link) met Merijn Kegel: zeventien keer meer views. Beiden zijn heel actief op LinkedIn en hebben daar een grote schare fans. Die twee posts heb ik niet meegerekend met bovenstaand onderzoekje. De views van twee andere interviews met minder actieve mensen die ik ook getagd heb, vallen echter binnen de marge van posts zonder tags.
Taggen van actieve mensen werkt dus echt het beste. Uiteraard ga ik niet actieve contacten zomaar taggen voor de views. Maar de volgende keer als ik iemand kies voor een interview, kan het zijn dat ik vraag hoe actief ze zijn op LinkedIn.
Verder ga ik lekker weer terug naar een link in de post. Omdat ik nog steeds achter mijn uitgangspunt sta dat ik liever mensen op mijn website heb dan volgers op LinkedIn.
Overigens: ik ben geen LinkedIn-expert en deze onderzoeken zijn gebaseerd op alleen mijn eigen ervaringen en ik ben maar vijf keer per week een kwartier actief op LinkedIn. Op mijn bedrijfsprofiel heb ik op dit moment maar 818 volgers. Dus representatief is het niet.
Omdat niet al mijn klanten (en dus zeker niet iedereen uit mijn doelgroep) een social dier zijn, hier een korte uitleg van de gebruikte termen.
Een post is een bericht op social media, in dit geval behandel ik alleen LinkedIn.
Op LinkedIn heb je een persoonlijk profiel, waar je een foto van jezelf plaatst en je persoonlijke cv. Daarnaast heb ik ook een profiel van mijn bedrijf – dat is een ander soort profiel, waar je dus ook andere informatie op plaatst. Als je een bedrijfsprofiel hebt (of als het bedrijf waar je werkt een bedrijfsprofiel heeft) onstaat een link van je persoonlijke profiel naar je bedrijfsprofiel als je je bedrijf in je ervaringen noemt en zie je bovenin je cv het logo van je bedrijf. Hier maak je een bedrijfspagina aan. Sommige zzp’ers maken van hun persoonlijke profiel een bedrijfspagina, compleet met logo waar een foto van jezelf hoort te staan. Hoewel ik lak heb aan hoe het hoort, staat dit gewoon niet professioneel. En foto’s van een mens dat je aankijkt werkt altijd beter dan een logo.
Facebook heeft zelf een mogelijkheid om je posts te plannen, maar LinkedIn (vooralsnog) niet. Wel zijn er diverse programma’s die dat voor je doen. Zo kun je je posts maanden van tevoren instellen. Nadeel is wel dat sommige posts geheel onbedoeld door de actualiteit ingehaald kunnen worden. Denk aan een verhaal over oorlog dat voor de oorlog in de Oekraïne is ingepland. Of een onschuldig verhaal over een kaars, dat ineens een andere betekenis kan krijgen. Je weet nooit van tevoren wat gevoelige onderwerpen worden.
En LinkedIn schijnt het dus niet erg te waarderen. Zeggen ze.
Op je bedrijfspagina kun je volgers uitnodigen uit je contacten van je persoonlijke profiel. Je kunt echter maar een beperkt aantal volgers per maand uitnodigen en uiteraard gaat niet iedereen daar op in. Wel groeit het aantal volgers daarmee gestaag. Er zijn maar weinig mensen die spontaan een bedrijf gaan volgen als dat bedrijf geen sterrenstatus heeft.
Als je gewoon een post plaatst, krijgt een (best wel klein) deel van je volgers die te zien in hun feed* als ze kijken op LinkedIn. Misschien komt dat omdat mijn volgers gewoon niet vaak op LinkedIn zitten, ik weet het niet, nogmaals, ik baseer dit alleen op mijn eigen ervaringen. Je kunt een post ook betaald ‘boosten’ – dan maak je er een betaalde reclame van. Dan geldt uiteraard: hoe meer je betaalt, hoe meer mensen je post zien. Volgers én niet-volgers.
Je kunt een post liken met verschillende emoticons (vroeger heetten dat smileys). LinkedIn noemt dat reacties. Niet te verwarren met commentaar: een tekst die iedereen onder een post kan plaatsen. Met een reactie of commentaar krijgen (sommigen van) jouw contacten de post ook te zien, ook als ze desbetreffende persoon of het bedrijf niet volgen. Maar jouw contacten zien dus ook wat jij liket en waarop jij commentaar schrijft – houd daar rekening mee.
Wanneer je @ typt in je post of in een commentaar kun je een persoon of een bedrijf noemen die op je post of commentaar geattendeerd wordt. Dat is handig als je bijvoorbeeld een interview plaatst met iemand die je in het zonnetje zet. Dan komt de post ook bij diens volgers terecht en de persoon in kwestie krijgt een melding. Of je ziet een oproep voor een bedrijfsadviseur en je wilt iemand die je kent daarop wijzen – dan plaats je diens naam met een @ ervoor in het commentaar. Dat heet taggen: gewoon Engels voor ‘een naamkaartje toevoegen’.
De feed is reeks berichten die op de homepage van LinkedIn verschijnt. Dit zijn berichten van de personen en bedrijven die je volgt, of waar je contacten op hebben gereageerd met een like-knop, een commentaar of wat ze hebben gedeeld. Je kunt kiezen voor een chronologische volgorde of een ‘populaire’ volgorde – maar de rest kiest LinkedIn op basis van (geheime) algoritmen.
Meer weten?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…