Artikelen met tips en informatie voor je blog kun je afwisselen met interviews. Maar wie interview je dan voor je blog en waarover?
Leestijd 2 minuten. Dit artikel is de update van een eerdere versie.
Een mogelijkheid om een nieuw gebied te verkennen is om deskundigen te interviewen. Kies bijvoorbeeld academici die onderzoek doen op jouw vakgebied. Of interview iemand met wie je samenwerkt – zo heb ik Bradley Camelia geïnterviewd, die websites bouwt.
Zoek iemand die je werk aanvult en met wie je je waarden deelt. Daarmee steun jij op hun expertise en het versterkt jouw positie. De meesten vinden het leuk om een interview te geven en als je ze met naam en toenaam noemt in je blog, is het ook nog zakelijk interessant voor hen, zo snijdt het mes aan twee kanten.
Je kunt vast eindeloos vertellen over je diensten, maar de mooie verhalen gaan over het nut dat je klanten ervan ondervinden. Zij staan op het podium en jij reikt vanuit de coulissen de oplossing aan – dat geldt voor je hele website en een interview met een klant is daar dus een perfecte invulling van. Ondervraag je doelgroep over de projecten waarvoor ze jouw diensten hebben ingezet.
Daarmee informeer je je potentiële klanten over wat ze kunnen bereiken (als ze jou inschakelen). Zo heb ik zelf Marielle geïnterviewd. Arie’s drie vragen zijn daar ideaal voor: wat was hun probleem voordat ze je benaderden, wat belemmerde hen om het zelf op te lossen en wat was het resultaat toen ze jou inhuurden?
Een andere insteek is een adviesgesprek. Als je bijvoorbeeld nog geen klanten hebt, kun je altijd iemand uit je doelgroep adviseren en dat gesprek als blog plaatsen. Zo had ik een inspirerend gesprek met Fenna Bolhuis. Zij is geen klant van mij geworden en dat was ook niet de insteek. Het interview heeft wel goede tips opgeleverd en anderen gewezen op mijn diensten.
Als je iemand al kent en het onderwerp is iets minder diepgravend, kun je gewoon een paar vragen e-mailen die de ander dan beantwoordt en je blog is klaar. Natuurlijk moet je nog een klein beetje redigeren, maar het is een snelle manier die toch heel veel toevoegt aan jouw blog, namelijk de deskundigheid van een ander.
Natuurlijk hoeft een interview niet altijd op schrift te verschijnen. Als je goede appatuur hebt, kun je er een podcast van maken of zelfs een video. Kies een vorm die bij je past, en vooral: die jouw doelgroep aanspreekt!
Je kunt natuurlijk ook iemand inhuren om een interview af te laten nemen. Dat kost jou dan helemaal geen tijd of moeite.
Eerst kon je een pagina nog volzetten met een bepaald zoekwoord en kon je daarmee…
Hoe lekker is het om het nieuwe jaar gemakkelijk te beginnen! Daarom start ik met…
Spreek jij je doelgroep aan met u of jij? Kies je voor Engels of Nederlands?…
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…