Wat zijn de wegen die je de lezers van je blog bewandelen, ofwel: wat is je klantreis? In die klantreis rol je de rode loper uit voor de argeloze bezoeker op je website en daarbuiten.
Leestijd: 2 minuten
Van te veel keuzes krijgen bezoekers keuzestress, vaak met tot gevolg dat ze helemaal niets meer doen. Ontwerp daarom een eenduidig pad. Ikea vind ik nog steeds een goed voorbeeld, juist omdat het ook mogelijk is om binnendoor te gaan als je dat wilt. Daarover laat een bezoeker zich graag leiden. Zorg dat elke stap bijna drempelloos is, zodat de bezoeker vrijwel ongemerkt groeit tot vriend, fan en ten slotte vaste relatie. Websitebouwers hebben hier meer ervaring mee, maar ik kan met je meedenken.
Mijn blogartikelen krijgen de meeste hits als ik ze deel met mijn mailing of nieuwsbrief – dat is hetzelfde. Mailings met een link leiden gegarandeerd tot bezoeken op die link, mits je titel en intro natuurlijk aantrekkelijk genoeg zijn. Mijn doorklikpercentages variëren van 3,5 tot 8,9 van alle mensen naar wie ik de mailing verstuur. ‘Industry average’ volgens Mailchimp is 2,1%. Waarbij mijn industry ‘Creative Services’ is.
Mensen zien een post op social media met een link naar je artikel en klikken. Dit werkt beter naarmate je interactiever bent op social media. Of een BN’er.
Let op: inmiddels toont LinkedIn je post minder vaak als er een link in staat. Op dit moment (mei 2022) experimenteer ik met een link in de comments plaatsen vanuit mijn persoonlijke profiel. Wordt vervolgd.
Je blog kan een geweldige SEO-score hebben waardoor het op een bepaald zoekwoord bovenaan in Google komt. Of daar heb je voor betaald onder het motto: alles kan, maar het kost.
Vanuit een blogartikel verwijs je met een link naar een verwant artikel met meer informatie. Dan komt een deel van de lezers ook op dat andere artikel terecht.
Dit is meteen een goede reden om toch een gastblog op een veelgelezen website te plaatsen: je kunt niet alleen linken naar je homepage, maar ook naar relevante artikelen op je eigen website die daarop aansluiten.
Terugkerende vragen van klanten en potentiële klanten in een gesprek, mail, app of op social media kun je beantwoorden met een link naar een blogartikel waarin je hun vraag behandelt. Als mensen spontane vragen stellen, zullen ze deze link gemakkelijk aanklikken.
In de handtekening van je mail staat een link naar een specifiek blogartikel. Die kun je variëren per week en per aangeschrevene.
Mensen surfen een beetje rond op je website en gaan eens kijken bij je blog. Met een overzicht en een heldere categorisering kun je hen helpen een relevant artikel te kiezen.
Wil jij ook meer lezers voor je blog?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…