Neem nu contact op

Tekst en redactie

Hoe combineer je theorie en voorbeeld? De sandwich van Arie

Als je een theorie uit wilt leggen, doe je dat het best aan de hand van een voorbeeld. Daarmee heb je twee verhalen die je door elkaar weeft. Hoe combineer je theorie en voorbeeld?

Leestijd 2 minuten, Artikel uit januari 2019, geüpdate december 2023.

De 3 elementen van Arie

Dit is Arie’s recept voor gevorderden, kijk daarom eerst wat ik hiervoor over Arie schreef. Als je de drie elementen van Arie in de vingers hebt kun je gebruik maken van de sandwich:

  1. de held met een missie,
  2. het urgente probleem en
  3. de oplossing die tot resultaat leidt.

Theorie

Je boodschap bestaat bijvoorbeeld uit een theorie: ‘Als je wilt dat je medewerkers niet alleen een training volgen, maar het geleerde ook echtin praktijk brengen, is onze aanpak van training on the job de beste optie.’ Uiteraard bouw je dit verhaal op volgens Arie.

Voorbeeld uit de praktijk

Dat wordt pas echt overtuigend als je ook een voorbeeld hebt met een opdrachtgever die alles al geprobeerd heeft en alleen bij jouw bureau is geslaagd, met die training on the job die jij aanbiedt. Daarvoor kun je bijvoorbeeld je klant interviewen met hulp van – wie anders – Arie.

Metafoor

Andere theorieën kun je beter illustreren aan de hand van een metafoor. Zo heb ik voor een regionaal opleidingscentrum het orkest gebruikt. We wilden laten zien dat het belangrijk is voor de school en voor de hele samenleving dat iedereen actief meedoet. Zoals in een orkest elk instrument een eigen bijdrage levert, van de triangel tot de eerste viool, zo is in een samenleving iedereen nodig. Mensen die niet meedoen hebben daar niet alleen zelf last van, maar doen het geheel ook tekort.

De sandwich

Dus zowel je theorie als je voorbeeld staan in de structuur van Arie. Hoe verweef je deze twee verhalen nu?

Omdat het essentieel is om je lezers direct in het verhaal te trekken, begin je met het urgent probleem van het voorbeeld of de metafoor. Gebruik daarbij zintuigelijke beschrijvingen, zodat je de doelgroep het verhaal insleurt. Als je lezers dat probleem goed in beeld hebben en herkennen, staan ze open voor je theorie. Houd de afloop (het resultaat) van je voorbeeld nog even achter, als een cliffhanger. Met de theorie kan de lezer meepuzzelen hoe je voorbeeld tot een resultaat kan komen. Sluit het dan kort af met hoe het echt is afgelopen.

  1. Zet je held (een vertegenwoordiger van je doelgroep) klem met een urgent probleem waarin je doelgroep zich kan herkennen.
  2. Introduceer daarna zo nodig je held met diens ambitie.
  3. Koppel de urgentie van het voorbeeld aan de urgentie van de theorie.
  4. Werk zo nodig de theorie uit met jouw oplossing.
  5. Vertel kort hoe de held uit het voorbeeld diens probleem heeft aangepakt volgens jouw theorie.
  6. Benoem het (positieve!) resultaat van het voorbeeld.

Wil je dat ik meedenk met jouw verhaal?

Caroline

Recente berichten

Woorden doen ertoe

‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…

2 weken geleden

Rode loper voor je website

Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…

2 weken geleden

Authentiek schrijven – de nuance

Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…

4 weken geleden

Hoe overtuig je je lezers dat iets belangrijk is?

Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…

1 maand geleden

Call to action om je webbezoeker te activeren

Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…

2 maanden geleden

Stelligheid versus bescheidenheid – woorden doen ertoe

Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…

3 maanden geleden