Als je een theorie uit wilt leggen, doe je dat het best aan de hand van een voorbeeld. Daarmee heb je twee verhalen die je door elkaar weeft. Hoe combineer je theorie en voorbeeld?
Leestijd 2 minuten, Artikel uit januari 2019, geüpdate december 2023.
Dit is Arie’s recept voor gevorderden, kijk daarom eerst wat ik hiervoor over Arie schreef. Als je de drie elementen van Arie in de vingers hebt kun je gebruik maken van de sandwich:
Je boodschap bestaat bijvoorbeeld uit een theorie: ‘Als je wilt dat je medewerkers niet alleen een training volgen, maar het geleerde ook echtin praktijk brengen, is onze aanpak van training on the job de beste optie.’ Uiteraard bouw je dit verhaal op volgens Arie.
Dat wordt pas echt overtuigend als je ook een voorbeeld hebt met een opdrachtgever die alles al geprobeerd heeft en alleen bij jouw bureau is geslaagd, met die training on the job die jij aanbiedt. Daarvoor kun je bijvoorbeeld je klant interviewen met hulp van – wie anders – Arie.
Andere theorieën kun je beter illustreren aan de hand van een metafoor. Zo heb ik voor een regionaal opleidingscentrum het orkest gebruikt. We wilden laten zien dat het belangrijk is voor de school en voor de hele samenleving dat iedereen actief meedoet. Zoals in een orkest elk instrument een eigen bijdrage levert, van de triangel tot de eerste viool, zo is in een samenleving iedereen nodig. Mensen die niet meedoen hebben daar niet alleen zelf last van, maar doen het geheel ook tekort.
Dus zowel je theorie als je voorbeeld staan in de structuur van Arie. Hoe verweef je deze twee verhalen nu?
Omdat het essentieel is om je lezers direct in het verhaal te trekken, begin je met het urgent probleem van het voorbeeld of de metafoor. Gebruik daarbij zintuigelijke beschrijvingen, zodat je de doelgroep het verhaal insleurt. Als je lezers dat probleem goed in beeld hebben en herkennen, staan ze open voor je theorie. Houd de afloop (het resultaat) van je voorbeeld nog even achter, als een cliffhanger. Met de theorie kan de lezer meepuzzelen hoe je voorbeeld tot een resultaat kan komen. Sluit het dan kort af met hoe het echt is afgelopen.
Wil je dat ik meedenk met jouw verhaal?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…