Eerst kon je een pagina nog volzetten met een bepaald zoekwoord en kon je daarmee bovenaan in de zoekresultaten komen. Toen moest je de overdaad aan zoekwoorden verstoppen en daarna werden de regels voor de algoritmen alsmaar complexer. Nu hebben we AI die steeds vaker steeds beter antwoord geeft zonder naar websites te verwijzen en heb je nog minder aan zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Leestijd: 2 minuten, dus geen samenvatting. Wel lekker veel verwijzingen naar veel uitgebreidere en geactualiseerde artikelen over het onderwerp.
Heel veel moeite
Het is niet helemaal nutteloos, maar het vergt steeds meer moeite en geld om een webpagina organisch vindbaar te krijgen. Daarvoor is het minimaal nodig dat je website technisch heel schoon en snel is, dat je beeld en je teksten aantrekkelijk en uniek zijn (dus ook niet dezelfde content als op je socials), dat een flink aantal pagina’s van je website geoptimaliseerd zijn, dat je voortdurend nieuwe content toevoegt, dat je actief bent op de socials en dat je dat allemaal regelmatig actualiseert. Enerzijds moet je doelgroep veel zoeken op de zoektermen die je kiest en anderzijds moet je daar weinig concurrentie van hebben en er moet niet betaald mee geadverteerd worden op Google.
Als je bereid bent om hier geld en tijd in te blijven stoppen, moet je dat vooral doen.
Bloggen blijft zinvol
Voor je online zichtbaarheid wordt Google dus steeds minder interessant en verder ben je overgeleverd aan de socials. Blijft staan: je eigen website. Daarop kun je eigen artikelen plaatsen waarmee je je eigen doelgroep kunt informeren volgens je eigen waarden. Ik noem het een blog, maar dat woord wordt bijna niet meer gegoogeld. Vervolgens kun je je doelgroep een mailing sturen wanneer je een nieuw artikel hebt geplaatst.
Hulp van SEO
Voor artikelen op je website hoef je je dus niet erg druk te maken over SEO, maar omdat het algoritme steeds beter begrijpt wat mensen prettig vinden om te lezen, kan SEO je wel helpen om een beter artikel te schrijven.
Waarde voor je doelgroep
Het belangrijkste voor je artikelen op LinkedIn of je website is nog steeds dat ze waardevol zijn voor je doelgroep, of in goed Nederlands: dat ze helpful zijn. Wanneer is een artikel waardevol? Wanneer het antwoord geeft op de vragen waarmee je doelgroep bij jou komt. Zo eenvoudig is het. Dit artikel schrijf ik naar aanleiding van een vraag van iemand uit mijn netwerk die vroeg of SEO nog wel zin heeft.
Heb jij ook een vraag over zakelijke artikelen?