In de serie Interviews met klanten van Cline Communicatie over hun communicatie: Bradley Camelia van Refresj, een fris, groeiend bureau dat ondernemers ondersteunt met hun online communicatie. Hij geeft drie gouden tips.
Leestijd 4 minuten
Wie zijn de klanten van Refresj?
“Het type klant dat ons aanspreekt is een mkb-ondernemer, van klein tot groot. En ondernemers zijn heel goed in hun eigen tak van sport, maar hebben vaak nog geen kaas gegeten van online communicatie. De meeste zijn daardoor zoekende. We bieden niet de garantie voor honderden leads per week, want dat kan helemaal niet. Wij laten zien wat er wel mogelijk is.” Bradley Camelia is commercieel directeur en samen met Nitin Parri eigenaar van Refresj.
“Het gros van onze klanten heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Ze zijn zich wel bewust dat ze online moeten zijn, maar ze weten niet precies wat er mogelijk is. Dat is meteen het leuke, want dan beginnen we met een kampvuurgesprek en daar begint de wandeling over het eiland.”
Het eilandmodel
“Veel klanten hebben dan ook nog geen concrete doelstelling, behalve dat ze beter gevonden willen worden en ze willen meer zichtbaarheid en meer leads. Een concrete doelstelling komt tijdens onze samenwerking tot stand en krijgt langzaam vorm.”
Op de kaart van het eiland van Refresj staan: websites, grafisch ontwerp, videomarketing, content management, social media marketing, search engine marketing en -essentieel in mijn ogen- nazorg. Uit eigen ervaring weet ik dat Bradley en zijn kompaan Nitin Parri dat uiterst serieus nemen en bovendien met grote toewijding aanpakken.
“We zoeken samen in dat kampvuurgesprek naar wat het beste bij je past. De basis van de website moet goed zijn – zowel de voorkant als de achterkant. Vervolgens maken we stap voor stap een wandeling over het eiland. We helpen met content in de breedste zin: zowel techniek, teksten als beeld.”
Stap voor stap complete online communicatie
“Vaak komen ondernemers eerst bij ons voor een website. In het kennismakingsgesprek formuleren ze hun vraag en met het kampvuurgesprek laten we zoals gezegd zien wat er nodig is voor een goede website. Dat is altijd meer dan dat ze dachten. Dan maken we samen met de klant een planning. We focussen bijvoorbeeld eerst op het bouwen van de website en geven aan wat we daar precies voor doen en voor welke specialisaties we welke mensen inhuren. De volgende fase is dan bijvoorbeeld social media en zo bouwen we een heel traject stap voor stap op.
Eerste gouden tip: niet alles zelf willen doen
Het is ondernemers eigen om vaak net te veel zelf te willen doen, waardoor het traject vertraging oploopt. We bieden klanten aan om content voor ze te vullen, maar als ze uitleg hebben gekregen over hoe ze het cms-systeem kunnen gebruiken, denken ze vaak dat ze dat wel zelf kunnen. Ze hebben immers ook zelf hun hele bedrijf opgebouwd.
In de praktijk kunnen ze natuurlijk wel een tekst plaatsen, maar net niet op de juiste plek met de juiste opmaak en tags. Ze denken dat knippen en plakken uit Word voldoende is. Vervolgens blijft het weken, soms maanden liggen. Ondernemers hebben het natuurlijk altijd druk met hun eigen werk. Uiteindelijk doen wij het vaak toch.”
De eerste van de gouden tips is dus om niet alles zelf te willen doen: je hebt er de tijd niet voor en anderen kunnen het beter.
Tekst zelf schrijven
Hier wil ik (Caroline) graag aan toevoegen dat ongeveer de helft van mijn klanten denkt dat ze prima zelf een tekst kunnen schrijven. De andere helft voelt zich daar juist heel onzeker over. In praktijk kunnen beide groepen ongeveer even goed schrijven. Maar schrijven voor je website en je blog vergt meer dan correcte Nederlandse zinnen. Onder meer omdat websitebezoekers zich anders gedragen dan wanneer ze offline zijn. Bovendien wordt een tekst bijna altijd beter als een ander ernaar gekeken heeft, zeker als dat een professional is. Je leest zelf gemakkelijk over foutjes heen en iedereen heeft wel een blinde vlek – ook ik. Overigens helpt het dan om je tekst minstens een nacht te laten ‘marineren’.
Niets moet
Bradley vervolgt: “Mijn boekhouder doet mijn administratie ook sneller en beter dan ik, dus dat geldt ook voor je website. In dezelfde tijd kun jij je bezig houden met jouw core business. Want iedereen moet doen waar die goed in is.
Maar we zullen je niet overtuigen om het door ons te laten uitvoeren, want je moet helemaal niets. Na twee of drie weken vragen we eens hoe het ermee staat en of we nog iets kunnen doen.
Veel ondernemers komen dan tot de conclusie dat ze hulp nodig hebben om het samen te doen of ze leggen het helemaal bij ons neer. Dat proces is wat langzamer dan wanneer we meteen alles naar ons toe trekken, maar we willen nou eenmaal samenwerken op basis van vertrouwen – we zijn geen cowboys die zoveel mogelijk uurtjes willen verkopen. We doen het samen en wat je zelf wilt doen mag je zelf doen. Het moet natuurlijk wel goed zijn en als je dat niet kunt of er geen tijd voor hebt, doen wij het graag voor je.”
Wat zijn je andere gouden tips?
Desgevraagd geeft Bradley twee gouden tips weg: “Het belangrijkste blijft om te zorgen dat je website altijd up to date is, al is het maar een elektronisch visitekaartje. Want een website met een uitstraling van 2010 doet afbreuk aan je imago.
Daarnaast is het belangrijk dat je verhaal via alle kanalen consistent is. Of ik je nu ontmoet op een netwerkborrel, via-via wat over je hoor, je bedrijf of je persoonlijke profiel op social media zie: vertel overal hetzelfde verhaal, anders ben je niet geloofwaardig. Dat geldt voor je tekst, je beeld, maar ook je kleuren en je lettertype. Vraag bijvoorbeeld af en toe aan je relaties of het nog klopt en of ze jou erin herkennen.”
Wil je een kampvuurgesprek met Refresj? Neem dan nu contact op: https://www.refresj.nl/contact/