Gevonden worden? Bekend worden als expert? Doelgroep bereiken? Google helpt je ook als je doelgroep nooit googelt. Maar vergis je niet: iedereen googelt, zelfs CEO’s, bestuurders en vooral jouw opdrachtgevers. Intussen heeft Google nog steeds het allergrootste marktaandeel, veel mensen weten niet eens dat er andere zoekmachines bestaan. Want Google weet wat mensen zoeken.
Leestijd 4 minuten
Google doet onderzoek naar hoe mensen zoeken. Dat vertalen ze naar dagelijks nieuwe rangschikkingen van websites en –pagina’s die de vindplaatsen vormen van zoekwoorden die mensen intypen of inspreken(!) in Google. Als je wil dat je website bovenaan bij de zoekresultaten van Google staat, doe je zoekmachineoptimalisatie (SEO = Search Engine Optimization) om het Google naar de zin te maken – of je betaalt Google. Maar eigenlijk wil je natuurlijk je doelgroep bereiken en daar kan Google je bij helpen.
Google weet op basis van big data van vrijwel iedereen met internet hoe die zoekt en wat die belangrijk vindt op basis van klikgedrag. Ze weten dus heel veel, al baseren ze dat vooral op grote getallen en gemiddelden. Wat heb jij daaraan? En hoe kun je daarmee je doelgroep bereiken?
Google heeft daarmee regels (algeritmen) opgesteld, waarvan zij denken dat die een website aantrekkelijk maken voor mensen. Dat betekent dat ze zoekresultaten het liefst naar dat soort websites sturen én dus ook dat bezoekers zo’n site het meest waarderen. Nou maakt Google die regels niet openbaar en bovendien veranderen ze dagelijks, maar SEO-deskundigen zoeken dat voor je uit.
Mensen stellen steeds vaker mondeling een zoekvraag aan Google. Dat betekent dat steeds meer mensen in volzinnen zoeken. Dus mensen zoeken niet ‘auto’, maar: ‘wat is de snelste auto ter wereld?’ of ‘hoe kan ik mijn auto het best onderhouden?’ Dat betekent weer dat zoekwoorden voor je blogartikelen steeds meer zoekzinnen worden met vier of meer woorden. Als ik over ‘zoekwoorden’ schrijf, bedoel ik ook zoekzinnen.
Bedrijven die complexe adviesdiensten verkopen die veel vertrouwen vergen van hun doelgroep voor ze opdracht geven, vinden hun online vindbaarheid vaak niet zo belangrijk:
“Daar krijgen we geen klanten mee.”
“Onze klanten komen met langdurig persoonlijkrelatiemanagement binnen.”
“Onze doelgroep bereiken wij via-via. Ze gaan niet even googelen voor een compleet verandertraject.”
Installeer de app van Yoast als je een WordPress-website hebt. Die vertelt je precies wat Google waardeert. Er is een gratis versie en een betaalde voor als je er echt mee aan de slag wilt. Dit zijn de tips die Google mij via Yoast geeft en die elke tekst sowieso prettiger leesbaar maken – ze gelden voor elke pagina:
Misschien denk je dat je geen klanten krijgt via Google. Maar ze googelen wel. En ze informeren zich ook. Ze lezen artikelen die ze waardevol en belangrijk vinden. Ze lezen casussen over het soort projecten waar ze mee bezig zijn. En het kan zomaar zijn dat een belangrijke vertegenwoordiger van je doelgroep je blog een tijdje volgt. En na een tijdje met je wil kennismaken. Mijn klanten overkomt dat tenminste regelmatig.
Bovendien schuift de bedrijfstop langzaam maar zeker steeds een generatie op. En hoe minder andere adviesbureaus hun website optimaliseren, hoe meer jij je ermee onderscheiden kunt. Een voorsprong die je met een beetje onderhoud kunt behouden.
Maar zelfs als je doelgroep niet googelt, heb je dus baat bij zoekmachineoptimalisatie, omdat die je vertelt wat mensen graag online lezen en hoe.
Soms heb ik een opdrachtgever die zelfverzekerd zegt dat hun website bij de bouw drie jaar geleden helemaal geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Maar Google verandert de 200 aspecten waarop ze rangschikken dagelijks. En Google wil ook dat je steeds nieuwe artikelen schrijft en actief blijft op social media. Mensen zoeken steeds naar andere onderwerpen, mede door invloed van actuele ontwikkelingen. Zomer 2019 googelde bijna niemand op het woord ‘corona’, paar maanden later was het ongetwijfeld een van de meest gegoogelde woorden, samen met Covid-19. En intussen zitten de concurrerende websites ook niet stil. Ook zij willen jouw doelgroep bereiken.
Zoekmachineoptimalisatie vergt dus onderhoud. Minstens eens per maand. Dat onderhoud bestaat uit blijvend nieuwe artikelen toevoegen en steeds je website net wat beter indelen: het is een samenspel van content en techniek. Ik werk daarvoor veel en graag samen met Refresj.
Google en andere meetbare aspecten van je communicatie online doen vermoeden dat je score het belangrijkste is. Maar er is maar één score die telt: je klanten. Daarom zal ik er nooit voor pleiten om koste wat het kost bovenaan te komen staan. Er zijn bedrijven die daarvoor gaan, maar dat is even zinnig als vergelijken wie de langste heeft. Zeker als het gaat om een zoekwoord met heel veel concurrentie of een zoekwoord dat zelden gezocht wordt. Dan zul je nog steeds niet je doelgroep bereiken. Maar voor wie dit heel relevant is (vaker verkopers van consumentenproducten dan bureaus voor zakelijke dienstverlening), is er altijd nog SEA: adverteren op Google. Je staat dan bovenaan de zoekresultaten – als er tenminste niet een ander is die bereid is om meer te betalen.
Kortom: jouw doelgroep zit online en googelt. Dus Google weet wat ze zoeken.
Meer weten over zoekmachineoptimalisatie?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…