Hoe overtuig je je lezers dat iets belangrijk is?

Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te zeggen dat het belangrijk is. Belangrijk en andere betweterige woorden zijn voor een redacteur zelfs een rode vlag.

Bijna had ik de mail waarmee ik dit artikel deel de titel ‘Belangrijke mail’ gegeven, maar dan was die misschien wel in de spamboxen terecht gekomen. Als iets overtuigt om een mail ongeopend te deleten, is het wel het woord belangrijk in de onderwerpregel. Hoe komt dat en wat kun je doen als je zelf vaak belangrijk gebruikt of een van zijn opschepperige broertjes (goed, beter, best, essentieel, relevant, verstandig, slim)?

Leestijd 4 minuten

Samenvatting

Gebruik je vaak de woorden zoals goed en belangrijk? Daarmee ga je voorbij aan argumenten, dring je je lezers een mening op of mis je de kans om ze echt te activeren. Misschien is het belangrijk om eens goed naar deze woorden kijken.

Belangrijk zonder argumenten

  • “Het is belangrijk dat je elke maand je borsten controleert.”
  • “Het verstandig om op tijd te komen.”
  • “Het is goed om voor een grote rit je bandenspanning te controleren.”

Waarom zou ik? vragen de lezers zich af, dat bepaal ik zelf wel. Die hebben zo hun eigen prioriteiten en er is wel meer belangrijk. Of ze denken: ja dat weet ik ook wel, maar nu even niet. Of ze denken: dat is jouw mening.

belangrijk

Met woorden als belangrijk kun je precies op de verkeerde knoppen drukken bij je doelgroep. Overal waar ik hieronder belangrijk cursief schrijf, kun je ook een van deze woorden invullen.

Waar je in een tekst belangrijk tegenkomt, ontbreekt vaak een argument. Je maakt de puber in mensen wakker als je ze vertelt wat belangrijk is zonder daar een argument bij te geven. Noem het resultaat, en je overtuigt zonder te zeggen dat het belangrijk is:

  • “Controleer elke maand je borsten. Dan herken je borstkanker in een vroeg stadium, en is het vaak nog behandelbaar.”
  • “Als je op tijd komt, mis je niets van de voorstelling.”
  • “Ga je een grote rit maken? Controleer dan vooraf de bandenspanning van je auto. Met een goede bandenspanning houd je grip op de weg, blijft je remafstand kort, verbruik je minder brandstof en blijven je banden langer goed.”

Belangrijke opdracht? Gebruik de gebiedende wijs

Als iemand beweert dat iets belangrijk is, zit daar vaak een opdracht in verborgen, zoals in de voorbeelden hierboven. Maak je opdracht krachtiger door de gebiedende wijs te gebruiken, zoals in de verbeterde zinnen. Nog krachtiger is om met een vraag te beginnen, zoals in de laatste verbeterde zin.

Gaan we doen

In offertes kom ik het vaak tegen: “Een kwaliteitshandboek is belangrijk voor de kwaliteit.”

Wat een inzicht. Natuurlijk bedoelt de schrijver dat het offrerende bedrijf zo’n kwaliteitshandboek heeft. Maar dat staat er niet. Het is een open deur en bovendien te vrijblijvend. Het doet me denken aan het antwoord van mijn broer vroeger aan tafel als ik vroeg of hij het zout wilde aangeven: “Ja hoor, dat wil ik wel.” En vervolgens deed hij niets.

Fijn dat het belangrijk is, maar wat ga je daaraan doen? Schrijf dus gewoon hoe het zit: “We implementeren een kwaliteitshandboek om de kwaliteit van onze diensten te verbeteren.”

Uitzonderingen

Na dit artikel zou je kunnen denken dat belangrijk een fout woord is maar dat is natuurlijk niet waar. Sommige schrijvers hebben in hun achterhoofd een lijst met ‘foute’ woorden. Een collega van me schreef bijvoorbeeld nooit moeten, “Want je moet helemaal niks.” Hij schreef wel “Dat dient de opdrachtnemer uit te voeren.” Onnodig deftig woordgebruik en precies dezelfde betekenis als moeten.

Zelf gebruikte ik een tijd ook als stopwoord. Toen ik dat doorhad, schrapte ik alle ook’s in een document, waardoor in sommige zinnen onzin stond. Iets te rigoureus dus.

Als je geforceerd bepaalde woorden gaat vermijden kunnen daar vreemde zinnen uit voortkomen of er staat gewoon niet wat je bedoelt. Een ander risico is dat je blokkeert en helemaal niet meer durft te schrijven.

Één ding tegelijk

Mensen kunnen niet multitasken. Zelfs vrouwen niet. Schrijf daarom je verhaal, zonder op de woorden goed en belangrijk te letten. Valt het je toch op, gewoon doorschrijven. Zet trouwens ook je spellingchecker uit. Als er een schooljuf of -meester over je schouder meekijkt kom je nooit in de flow.

Als je verhaal er staat, leg je je tekst minstens een nacht in de marinade en leest het daarna hardop. Ja, hardop. Als Nederlands je moedertaal is hoor je vanzelf waar een zin niet lekker loopt. Zet daarna pas de spellingchecker aan. Ga er ten slotte nog eens met de stofkam doorheen en wees alert op woorden zoals belangrijk en vervang ze als je vindt dat het je tekst beter maakt. Of laat een ander ernaar kijken.

Wil jij ook krachtige teksten?