Wat is een goed beeld bij je blog? Moet er op je website van je adviesbureau überhaupt wel beeld? Zakelijke dienstverlening kun je moeilijk laten zien. Het resultaat van een cultuurverandering kun je niet fotograferen en een schema of grafiek is nog niet een fractie van het verhaal. Soms gaat het alleen om het verhaal en zegt een beeld helemaal niets. Of toch?
Leestijd: 7 minuten
Een goed beeld bij je blog spreekt je doelgroep aan, evenals dat geldt voor de tekst. Goed beeld op je website bestaat uit foto’s, lettertypen, kleuren en vormen, grafieken en infographics, vlakverdeling van je website, tekeningen, banners, kortom: alles wat je ziet.
Beeld en tekst vullen elkaar aan en passen bij elkaar op een goede website. De website is overtuigender naarmate beeld en tekst elkaar meer versterken. Over het verhaal van je project, je advies en je diensten schrijf ik veel in dit blog, maar je website is ook een uitgelezen plek om te laten zíén wat je doet. Hoe dan?
Op sites van zakelijke dienstverleners zie je vaak onbetekenende beelden van mensen in strakke pakken die met elkaar praten of achter een laptop zitten. Gratis stockfoto’s van Amerikaanse fotografen. Vaak griezelig politiek correct: twee witte mannen, een zwarte en een vrouw. Soms ook nog een Aziaat erbij. Allemaal knappe modellen. Veel te jong om beslissers te zijn. Af en toe een al te hippe baard, die voor mijn gevoel eerder een foodtruck runt dan een productiebedrijf. Zelden herkent de doelgroep zich er dan ook in.
Daarnaast zie ik nog steeds veel van die grappige maar al te vaak gebruikte witte poppetjes, gekleurde pionnen of puzzelstukjes. Vergezichten in kantooromgevingen zijn ook lekker neutraal. En dat is dus precies wat het beeld van jouw website niet moet zijn: lekker neutraal.
Je wilt je bedrijf zich laten onderscheiden met je website. In woord en beeld. Daarom schrijf je geen standaardblogjes met bij elkaar gegoogelde onderwerpen om maar zo hoog mogelijk te scoren op Google, maar inhoudelijke stukken in je eigen toon en met je eigen insteek door je eigen consultants of interviews met je eigen klanten. Zorg dan ook dat de beelden op je website dat laten zien.
Kies foto’s die werksituaties verbeelden. Workshops en lezingen zijn natuurlijk ook werk. Misschien wil je twee of meer mensen laten zien die daadwerkelijk met elkaar samenwerken. Mensen die bij de bedrijven van je doelgroep kunnen werken. En als die foto’s niet (gratis) te vinden zijn, dan laat je ze maken. Idealiter specifiek voor elk blogartikel, maar je kunt ook veel goedkoper een voorraad aanleggen van geschikte foto’s die toch speciaal bij je bedrijf passen.
Naast actiefoto’s is het prettig om portretfoto’s te laten zien op je website. Alle medewerkers op de over-ons-pagina zijn juist voor een vertrouwensproduct als advies prettig voor je klant. Vergeet de receptionist en secretaresses niet: zij nemen vaak de telefoon aan.
Bedenk dan wel een oplossing voor het personeelsverloop: hoe zorg je dat foto’s van nieuwe medewerkers passen in het geheel? Actualiseer in elk geval al je foto’s regelmatig.
Afhankelijk van je dienst en je doelgroep kun je natuurlijk ook foto’s van landschappen en producten laten zien. Soms passen schema’s en grafieken ook goed bij je bureau. Laat deze dan maken door een professionele vormgever in je eigen huisstijl.
Investeer minimaal eens in de drie jaar in een fotograaf. Marjolein Droog maakte de meeste foto’s op deze website. De kwaliteit die spreekt uit een professionele foto met echte mensen die je doelgroep vertegenwoordigen is de kosten meer dan waard. Laat de fotograaf meedenken in afstemming met de huisstijlbewaker of vormgever over hoe je foto’s onderscheidend voor jouw bedrijf kunt laten zien.
Soms is dat omdat ze in de omgeving van je kantoor zijn genomen, met een bepaald achtergrond of omdat je logo in een of andere vorm in de foto staat, soms is het een heel specifieke stijl van de fotograaf. Soms kan een gekleurd kader om de foto echter al het verschil maken.
Laat ook je eigen portret maken en dat van je medewerkers. Vergeet de office managers niet; daar hebben je klanten vaak contact mee en het is fijn om daar een beeld bij te hebben.
Geen geld voor een professionele fotograaf? Persoonlijk zie ik liever slechte eigen foto’s dan stockfoto’s, maar ik ben ook zo iemand die liever slappe echte bloemen in een restaurant ziet dan plastic bloemen. Ja, ik heb iets met authenticiteit.
Interview je klanten in je blog, dan is een foto van die klant (met toestemming van klant en fotograaf) te gebruiken, maar die is daarmee niet specifiek voor je huisstijl.
Laat foto’s maken van een project bij een klant, op je eigen kantoor of een andere locatie die een relatie heeft met je product, je filosofie, je bedrijf, je branche of liever nog: dat van je doelgroep. Of combineer het bijvoorbeeld met een event dat je organiseert of een workshop die je geeft.
Vertel je fotograaf duidelijk wie je doelgroep vertegenwoordigen en wie niet en hoe jij je bureau wilt laten zien. Spreek met de klant en de fotograaf af wie in beeld mogen en verzamel akkoordverklaringen van de mensen die bereid zijn herkenbaar op de foto te komen. Als je gebruik maakt van modellen, zorg dan dat het herkenbare vertegenwoordigers van je doelgroep zijn. En ja, een beetje diversiteit is wenselijk, dus niet alleen maar witte mannen van middelbare leeftijd.
Hopelijk volstrekt overbodig, maar je kunt dus niet zomaar een online foto gebruiken. Op die foto rust onvervreemdbaar auteursrecht van de fotograaf en portretrecht van de geportretteerde. Ook overledenen hebben rechten; hun nabestaanden kunnen bezwaar maken, zoals die van Albert Einstein. Deze rechten zijn niet altijd goed geregeld op websites waar je ‘gratis’ foto’s kunt downloaden.
Overweeg je huisstijlkleur terug te laten komen in de foto’s. Breng daarvoor je huisstijlontwerper in contact met de fotograaf. Spreek vooraf af in welke formaten de foto’s komen. Kies voor je website banners, illustraties bij blogartikelen en bij andere pagina’s. Denk ook aan de social media waar je je bureau wilt laten zien. Misschien wil je ze ook voor fysieke banners voor op een beurs, drukwerk en andere producten toepassen. Zorg in elk geval voor staande en liggende foto’s; portrait en landscape.
Foto’s sla je in principe op in jpg en grafische beelden in ping. Een gemiddeld scherm is 1000 tot 1200 pixels breed, de foto’s op mijn website zijn allemaal 800 pixels breed. Scherp genoeg voor wie geen fotograaf is. Grotere foto’s nemen meer ruimte in op je website waardoor die trager laadt en misschien zelfs duurder wordt. Let wel even op hoe de foto wordt uitgesneden op social media – elk platform maakt uitsnedes in een eigen verhouding. Ook op een overzichtspagina, zoals mijn Kennisbank, maakt de website meestal automatisch eigen uitsnedes. Pas die ‘uitgelichte afbeeldingen’ aan zodat je niet onbedoeld mensen onthoofdt of zo – je webbouwer weet hoe.
Je hoeft overigens geen foto’s voor je mailings te maken, want ten eerste blokkeren veel mailprogramma’s die toch en ten tweede komen je mailings daardoor meer over als reclame. Dat werkt misschien bij consumenten, maar minder bij zakelijke dienstverlening.
Je huisstijl bestaat uit je logo, de vormen en kleuren die je gebruikt en de lettertypes. Beperk je tot maximaal twee lettertypes en twee kleuren naast zwart en wit en pas deze consequent toe. Hier geldt net als voor de rest van mijn adviezen: ken de regels en overtreed ze. Als jij de regenboog wilt gebruiken in je logo en je hebt daar goed over nagedacht, dan moet je dat zeker doen.
Je doelgroep? O ja, want daar doe je het allemaal voor. Het beeld, grafisch, getekend in zacht potlood of artistieke fotografie, moet je doelgroep aanspreken. Verschillende kleuren roepen ook verschillende emoties op, maar dat hangt ook af van hoe je ze toepast. Rood kan liefde en passie betekenen, maar ook hard en agressief overkomen.
Wat je doelgroep het meest aanspreekt kun je nog steeds het best aan je doelgroep vragen. Benader een paar mensen uit je doelgroep die je liefst nog niet kent en vraag wat ze op basis van de beelden op je website denken over je bureau.
Lettertypes moeten vooral leesbaar zijn. Kies dus niet te artistieke letters en zorg dat ook je bedrijfsnaam in je logo gemakkelijk leesbaar is of schrijf het er altijd los naast.
Zorg dus voor een goed contrast van de letters op de achtergrond. Er zijn zelfs speciale lettertypes die voor dyslectici gemakkelijk leesbaar zijn.
Je tekst en beeld moet ook goed overkomen op verschillende typen telefoons. Je webbouwer zorgt hiervoor als het goed is. Check het zelf even.
Voor de mensen uit je doelgroep die slechtziend of blind zijn, is het belangrijk dat je alle beelden een alt-tekst geeft. Dat doe je aan de achterkant van je website, vraag je webbouwer als je het niet weet. En denk niet dat jij geen slechtziende of blinde mensen in je doelgroep hebt; ik ken blinde skieërs, ambtenaren, ondernemers, cabaretiers en zeilers. Trouwens, ook Google vindt het leuk als je vertelt waar het plaatje over gaat.
Op social media lachen mensen zich rot om plaatjes uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Wat er toen volkomen normaal uit ziet, is nu belachelijk. Hoe weinig je ook op mode let, je ziet het. Je weet niet wat het is, maar het ziet er stom uit. Dat geldt ook voor websites, vormgeving en beeld. Zorg dus dat al het beeld op je website niet ouder aandoet dan drie jaar.
Dit alles komt erop neer dat de vormgeving van je website echt iets is om aan professionals over te laten. Doe je dat niet, dan ziet je website er amateuristisch uit. Een buurmeisje dat leuk kan tekenen, je neefje die heel aardig fotografeert of je zus die ook een website voor haar hobby heeft gebouwd: je klanten zien het, of ze er verstand van hebben of niet. Vaak onbewust, maar ze zien het.
Om je beeld en je tekst één geheel te laten vormen op je website, breng je vormgever, fotograaf, grafisch ontwerper, webbouwer, marketeer, SEO-specialist en schrijver bij elkaar. Laat hen samen een visie opstellen waarin de verschillende onderdelen elkaar aanvullen. Deel die visie met al je medewerkers, opdat zij in woord en daad die huisstijl uitdragen, onder meer door het te delen op social media.
Zie je door de bomen het bos niet meer of wil je gewoon even sparren?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…
Bekijk reacties
Goed en duidelijk geschreven Caroline; woord en beeld kunnen elkaar zo goed versterken!
Dankjewel. Van alle fotografen, Suzanne, ben jij degene die dat het meest toepast!
Wat doe je met afgebeelde personen, die weg gaan of zelfs overlijden.
Voor specifieke juridische vragen moet ik je verwijzen naar een jurist: bijvoorbeeld Charlotte's Law is hierin gespecialiseerd. Succes!
Overigens heb ik toestemming van nabestaanden gevraagd in voorkomende gevallen. Uit respect en niet vanwege een of andere wet.