Neem nu contact op

Interviews

Fenna Bolhuis: ‘Hoe kan ik zakelijk online actiever zijn?’

‘Af en toe deel ik een artikel van een ander op LinkedIn. Op mijn website heb ik geen blog. Dat wil ik al heel lang, maar daar kom ik niet toe, ook al omdat ik niet gemakkelijk schrijf. Hoe kan ik zakelijk online actiever zijn?’ Met Fenna Bolhuis heb ik het over haar online zichtbaarheid. Fenna werkt nu bijna veertien jaar als zelfstandig interim manager, projectleider en organisatieadviseur voornamelijk in welzijns- en zorginstellingen. Onlangs had ze haar vijfentwintigste opdrachtgever.

Leestijd: 5 minuten

Hoe krijg je opdrachten?

‘Ik was teammanager van twee kinder- en jeugdpsychiatrieteams, maar ik wilde verder kijken. Mijn manager bood mij toen aan om van zijn netwerk gebruik te maken. Dat was echt heel tof, want dat gaf mij een vliegende start als zelfstandige. Opdrachten krijg ik nu voornamelijk uit mijn eigen netwerk, van voormalige opdrachtgevers en via bureaus. Zodra ik weer beschikbaar ben laat ik dat aan een club van ongeveer vijfentwintig mensen weten. Dat zijn mensen die ik een warm hart toedraag, omdat ik daar heel fijn mee heb gewerkt. Soms werken zij in een nieuwe functie bij een ander bedrijf, en zo breid ik mijn netwerk verder uit. Als ik een opdracht via een bureau krijg, betaal ik hen een fee voor het verwerven van de opdracht.’

foto: Martine Sollie, de Fotograficus 

Wat vind je zo leuk aan interim management?

‘Het belangrijkste van interim werk is dat ik altijd met een frisse blik binnenkom. Als ik een maand of acht in een organisatie rondloop, word ik onderdeel van de organisatie – na een tijd wordt mijn blik minder scherp. Mijn kracht zit juist in de pioniersfase, samen met teams of locaties ontdekken waar de knelpunten zitten en waar de kracht, wat er ontwikkeld moet worden. Dat vind ik echt enorm leuk om te doen, daar word ik heel blij van.

Soms moet ik eerst ook stabiliteit en structuur organiseren, voordat de organisatie verder kan bouwen. Op een gegeven moment heb ik een bepaald doel bereikt en dan wordt het tijd dat een vaste leidinggevende het overneemt. Iemand die bestendigt wat er is opgebouwd. Dat is een andere rol, een rol die minder goed bij mij past.’

Rust tussen de opdrachten

‘Toch zit ik af en toe wel eens een periode zonder werk. Dat is niet altijd erg, want dat geeft mij rust die ik wel even nodig heb na een intensieve opdracht. Ik heb volop in de coronacrisis gezeten, weliswaar niet in een ic-afdeling, maar toch ook in een revalidatiecentrum kom je heftige dingen tegen. Het betekent ook heel veel voor medewerkers om te werken onder deze omstandigheden. Goed, dat heb ik ook weer ervaren. Nu zag ik dat ze ergens een coronacoach zoeken.’

Wat is je ambitie?

‘Ik heb nu een hele tijd interimmanagement gedaan. Nu wil ik graag een stapje hoger, naar tactisch management, bijvoorbeeld van een locatie of een hele regio. Het liefst werk ik voor een GGZ-organisatie met thuiswonende cliënten. Dat is heel dynamisch, omdat de hulpverleners ook bij mensen thuis komen. Daar zou ik wel interimregiomanager van willen zijn.

Daarvoor moet ik wel wat meer onder de aandacht komen van de GGZ. Ik heb al wel veel contacten in de GGZ op directieniveau, maar daar heb ik eigenlijk niets mee gedaan. Dus daar zou ik wel wat meer uit willen halen met wat bredere communicatie, dus niet één op één, maar online. LinkedIn is echt het beste kanaal voor mij. Daar ben ik al begonnen om artikelen die ik tegenkom over de GGZ te posten. Ik deel de link en daar schrijf ik kort iets bij. Daardoor blijf ik in beeld blijf bij mij contacten, merk ik.’

Wat doe je online?

LinkedIn is een belangrijke bron voor mij. Daar wil ik bijvoorbeeld drie keer per week mijn kennis en expertise delen.  Maar ik heb niet zo heel veel lef online. Ik moet altijd erg nadenken als ik iets ga posten: wat schrijf ik daarbij?

Ook wil ik niet allerlei meningen verkondigen, waarbij mensen vraagtekens hebben of waar nare discussies van komen. Een tijd geleden heb ik iets gepost over een onderzoek naar de bezoekregeling in verband met corona. Uit dat onderzoek kwam dat het voor veel dementerenden helemaal niet zo erg was dat er geen bezoek kwam, omdat er dan veel meer rust was. Dat is natuurlijk heel pijnlijk, maar ik wist dat het wel degelijk speelde in het verpleeghuis waar ik op dat moment werkte. Daar kwamen wel felle reacties op en ik wil mensen niet tegen het hoofd stoten, al waren het geen mensen uit mijn doelgroep, ze kwamen wel uit in de GGZ.’

Integriteit en succesbejag

Er zit een breed, grijs gebied tussen heel integer zijn en succesbejag. Als je een uitgesproken mening hebt vanuit je eigen integriteit en dat ventileert op social media, krijg je naast die tegengeluiden ook mensen die denken: die moet ik hebben, zij staat ergens voor. En je creëert in ieder geval een heleboel zichtbaarheid en het versterkt je uitstraling. Het geeft jou als persoon en als merk wel kleur. Er zullen natuurlijk mensen afhaken, maar dat zijn waarschijnlijk precies die mensen die je toch niet als klant wilt. Want anders ben je niet meer dan een grijze muis die wat de artikeltjes deelt.

Podcasten als alternatief voor bloggen

Schrijven is voor veel mensen de drempel om te gaan bloggen. Zou je wel wat kunnen inspreken voor een podcast? Of bijvoorbeeld met mij of iemand uit je doelgroep een gesprek kunnen opnemen voor een podcast?

‘Ja,  dat is wel heel leuk. Dan zou ik een managementvraagstuk kunnen beetpakken. Bijvoorbeeld hoe je op een goede manier een GGZ-organisatie leidt of hoe je teams en ontwikkelingen in je organisatie stuurt. Of iemand interviewen die zo’n functie heeft die ik als interim ambieer, of iemand die zelf interim is.’

En dan mag je het ook best oneens zijn met elkaar op inhoudelijke gronden. Dat is alleen maar interessant.  Als je dat met respect doet, geef je ook de luisteraar de ruimte om zich daar een eigen mening over te vormen. Of, als dat voor jou de drempel verlaagt om te gaan bloggen, spreek je iets in en laat je dat uitwerken tot een artikel. Dat doe ik nu bijvoorbeeld voor Hélène Oostdijk van InsideStory.

Wat staat er op je website?

‘Op mijn website staat wie ik ben en waar mijn kracht ligt – zo’n beetje wat ik net vertelde.  Er staan ook een stuk of twintig opdrachten die ik heb uitgevoerd en referenties van klanten. In mijn cv staat ook het resultaat.’

Zo’n opdracht met het resultaat een referentie vormt samen eigenlijk een casusbeschrijving. Als je daar één pagina per opdracht voor gebruikt, met die referentie net iets meer dan vierhonderd woorden, heb je al een blogartikel dat je kunt delen op LinkedIn om iets van je te laten horen over wat je kunt. Dan ben je al klaar.

‘Ja, je schetst het wel heel makkelijk allemaal.’

Het is ook zo leuk! Maar ik help je daar graag bij natuurlijk. En dan zul je zien dat het enorm meevalt.

Wil jij ook persoonlijk advies en iemand die even met je meekijkt?

Caroline

Recente berichten

Woorden doen ertoe

‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…

2 weken geleden

Rode loper voor je website

Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…

2 weken geleden

Authentiek schrijven – de nuance

Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…

4 weken geleden

Hoe overtuig je je lezers dat iets belangrijk is?

Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…

1 maand geleden

Call to action om je webbezoeker te activeren

Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…

2 maanden geleden

Stelligheid versus bescheidenheid – woorden doen ertoe

Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…

3 maanden geleden