Eerlijke marketing bestaat niet. Toch? Je vertelt niet van dat mislukte project, je benoemt niet de tender die je niet won en je hebt het niet over een boos weggelopen medewerker. Online al helemaal niet, daar poets je alles nog eens extra mooi op.
leestijd 6 minuten
Maar wanneer in de winkel iemand mij vertelt dat die broek me echt niet staat, vertrouw ik meer op zijn advies, dan wanneer hij zegt dat alles me prachtig staat. Dat is eerlijke marketing.
En de man die mij ons huis verkocht. Die begon meteen over de (op dat moment onzichtbare) scheur in de muur, de schoorsteen die niet goed trekt en een scheve wand. Eerlijke marketing. En ik was meteen verliefd op het huis. En die man? Hij heet Karel en hij is nu de peetvader van ons kind.
Echt goede marketing streeft naar een langetermijnrelatie. Hier krijg je 7 manieren om waanzinnig eerlijke marketing te bedrijven.
Je wringt je in allerlei bochten om voor iedereen toegankelijk te zijn. Maar alleen als je een specifieke doelgroep kiest, krijg je wat je hebben wilt. Hoe duidelijker je daarin bent, hoe meer je hen aantrekt.
Sinds ik zeg dat ik vooral voor adviesbureaus werk, komen ze als vliegen op de stroop. Er zijn zoveel tekstschrijvers, copywriters en redacteuren. Maar ík ben gespecialiseerd in wat zij te bieden hebben. Ik begrijp waar zij het over hebben. En ik houd van hun verhalen die altijd gaan over de mensen in de organisatie. Hoe ze door aandacht en waardering aan die mensen te geven, de organisatie echt veranderen. En ieder adviesbureau doet dat weer op een eigen manier.
Als je producten verkoopt die je vooral wilt laten zien, als je producten voor zich spreken, als je geen kennis hebt die je online wilt delen, dan werk ik niet voor jou. Als je boodschap niet de mens centraal plaatst, als je geen verhaal hebt of vindt dat ik dat dan maar moet verzinnen, dan werk ik niet voor jou.
Ik werk voor adviesbureaus die de mens als de basis van de organisatie zien en hun kennis willen delen.
Terwijl het bureaus aanspreekt die ik graag als klant heb, zet het andere soms aan het denken. Overigens word ik nog steeds benaderd door mensen die vakantiehuisjes verhuren, wijn verkopen of hun levensverhaal in een boek willen vastleggen. En sommigen worden mijn klant. Omdat er meer vlakken zijn waarop het kan klikken.
Maar adviesbureaus weten dat ik in hun onderwerp gespecialiseerd ben. Juist daarop trek ik meer klanten aan, terwijl ik als gewoon copywriter eindeloos veel concurrenten heb, ben ik hierin vrijwel de enige.
Dit is de krachtigste techniek voor eerlijke marketing. En de techniek met het minste risico.
Geen enkele dienst is perfect op alle fronten. Kies je prioriteiten. Daarom kan het zijn dat je weliswaar heel goede webinars geeft met een fantastische verbinding en alle mogelijke technische snufjes, maar dat je kantoor in een onooglijk hoekje van een gebouw zit dat op de nominatie voor sloop staat. Dan wil je het daar misschien liever niet over hebben. Of je draait het om:
Oké, mijn kantoor zit nog niet op een A-locatie. Als je graag persoonlijke gesprekken voert in een diepe fauteuil in een perfect ingerichte coachruimte en je auto voor de deur wilt parkeren, kan het zijn dat je onze ruimte wat magertjes vindt. Ik heb gekozen om me eerste te focussen op webinars, omdat ik het veel belangrijker vind om nu zoveel mogelijk mensen te bereiken. Pas daarna ga ik op zoek naar een prettige coachruimte. Dan weet je dat vast.
Zo kun jij je eenvoudige kantoorruimte naar de achtergrond schuiven zonder te pretenderen dat je daar heel goed in bent. Dan weet je lezer meteen dat je webinars veel belangrijker vindt. Je toont jezelf meteen als een eerlijke coach met eerlijke marketing. En daar draait het toch om?
Programma’s als Radar komen ze nog wel eens tegen: directeuren en vertegenwoordigers van bedrijven die hun wanbeleid glashard ontkennen, terwijl net iedereen een hartverscheurend filmpje heeft gezien. Als een bedrijf op een klacht reageert met een ruimhartige compensatie, kan dat juist als reclame dienen.
Zo klaagde ik ooit bij een chic restaurant, dat voor het verrassingsmenu zowel kaas serveerde aan mijn zoon die geen kaas eet, als witte wijn schonk aan mij, terwijl ik om rood had gevraagd. Het werd gecorrigeerd, maar daardoor aten we niet tegelijk. In een eetcafé maakt dat niet uit, voor een duur restaurant wel. Ik had hooguit excuses of een gratis kopje koffie verwacht, maar ik kreeg een uitnodiging voor een compleet zesgangenmenu inclusief wijnarrangement voor ons drieën. Dat was zo’n enorme compensatie, dat ik het als aanbeveling rondvertel aan al mijn vrienden.
Zo verander je een glibberige marketing waarin je het goed probeert te praten in een overtuigende, eerlijke boodschap. Niet om je merk te redden, maar omdat het menselijk fatsoen dat vereist.
Je kunt je concurrenten heel eufemistisch ‘concullega’s’ noemen, maar dat neemt niet weg dat de meesten toch gewoon een grondige hekel aan hun concurrenten hebben. Ik niet. Ze mogen mijn content overnemen, ze mogen mijn technieken overnemen en soms zelfs mijn klanten hebben. Want ik geloof in de Blue Ocean Strategy. Het komt erop neer dat de oceaan groot genoeg is en dat er vis voor iedereen is. Je hoeft elkaar niet tot bloedens toe te bevechten. Wat gebeurt er als je een keer waanzinnig eerlijk bent over iets positiefs wat je concurrent heeft gedaan?
Die slimme Ben van Blogtrommel plaatst regelmatig een lijst van websites van zijn doelgroep. Niet alleen een geweldig overzicht, maar ook nog eens een enorme versterking van zijn eigen website! Wou dat ik dat had verzonnen. En hij schrijft heel goede artikelen.
Nee, ik ben niet gek. Lees het nog eens en let dan op wat je over mij denkt. Een genereuze tekst als deze stuurt een heldere boodschap naar je klanten: dit is een zelfverzekerd bedrijf dat niet bang is voor een beetje concurrentie. Best wel aardig zelfs. Dus wees aardig. Wees elegant. Ere wie ere toekomt.
Daar komt bij dat deze waardering over en weer is – het is zelfs begonnen met dat Ben over mij schreef. Omdat we elkaar af en toe noemen versterken we elkaar zelfs, zowel tegenover onze (verschillende) doelgroepen als tegenover zoekmachines. Bovendien bedienen we heel verschillende doelgroepen, hoewel onze artikelen soms voor beide doelgroepen relevant zijn. Zie ook punt 1.
Als je weet dat mensen achter je rug er toch al om lachen, ga je dan niet zitten schamen, maar wees zelf degene die het hardste lacht. Zo krijg je de lachers op je hand, in plaats van achter je rug.
Ik weet het, er stond een knoeperd van een taalfout in het artikel over het belang van foutloze blogartikelen. Zo zie je maar dat niemand perfect is. Ik kan zelf ook wel een redacteur gebruiken. Omdat ik bijvoorbeeld meer van de 80/20 ben (dus een sloddervos) in plaats van perfectionistisch, huur ik af en toe een perfectionist in die mijn teksten voor klanten controleert. Mijn teksten en diensten worden er beter van. Dankjewel Marijn!
Humor is goed, zelfspot is beter.
Je kunt jezelf natuurlijk gek maken met gekonkelefoes, maar je kunt ook gewoon eerlijk zijn. Op een website van een trainingsbureau stond:
Dit verzin je niet. Door onze eigen fout heeft de hele cursus al drie dagen online gestaan. Toegankelijk voor iedereen die wilde. Terwijl jij ervoor betaalt. Dat kan natuurlijk niet. Daarom kun je nu kiezen: ofwel je krijgt je geld terug, ofwel je krijgt toegang tot een andere cursus naar keuze, zie pagina…
Als je het gaat verdoezelen hebben mensen het toch meteen door. Als iemand erachter komt, ben je al het vertrouwen kwijt dat je in de loop der jaren hebt opgebouwd. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. En veel belangrijker voor je verkoopcijfers in de toekomst dan paar honderd euro terugstorten.
Adviesbureaus zijn er in alle maten. Zelfstandige adviseurs doen zich soms voor als bedrijven. Op de website gaat het over ‘ons’, je bent er onpersoonlijk en je teksten zijn een tikje hoogdravend. De mijne waren dat in elk geval wel, het eerste jaar. Maar dan zie je dat al die grote bedrijven ongelooflijk hun best doen om zich juist voor te doen als een persoon. Zo iemand als jij. En dat betekent dat jij jezelf juist moet laten zien op je website. Schrijf dus over ‘ik’ en vertel wie je bent. Want mensen doen zaken met mensen.
Wil jij waanzinnig eerlijke marketing bedrijven, maar twijfel je over je aanpak?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…
Bekijk reacties
Mooie inspirerende blog en zo waar...het vraagt moed, maar dan heb je ook wat ;)
Dank, Lotte. Ik mag erbij zeggen: heb je eenmaal die sprong gewaagd, dan ga je er lol in krijgen. Succes!
Leerzaam blog Caroline.
Ik ga ze meenemen en uitproberen in mijn marketing strategie. Die eerlijkheid kan ik ook al in mijn blogs laten zien. Gewoon eerlijk verhaal vertellen. En vertellen wie je niet helpt vind ik wel een grappige
Dankjewel, Kit. Als je je doelgroep scherp hebt, weet je ook wie je niet wilt helpen. Dat is heel serieus!