Al je consultants zijn net even anders, met andere specialismen: je hebt meer diversiteit in huis dan je denkt. Maar hoe laat je die diversiteit op je website zien?
Je wilt laten zien dat we mensen hebben die goed zijn in HRM, mensen die meer naar de strategie van de organisatie kijken en mensen die vooral goed zijn in processen. Je wilt laten zien dat je een mannelijke kant hebben en een vrouwelijke. Dat je westerse nuchterheid kent en oosterse wijsheid. Het gaat om de mens achter de consultant. In elk geval wel voor je opdrachtgever; de Teampagina is op veel websites, juist van adviesbureaus, een van de meestbezochte pagina’s. Een consultant komt niet alleen voor maanden een bedrijf binnen, die geeft ook advies op het hoogste niveau. Je moet die wel kunnen vertrouwen en daar zien mensen dan graag een gezicht bij, met een verhaal.
Je kunt Aïsha niet zomaar vervangen door Anton
Als een klant naar Aïsha vraagt, maar Aïsha op het moment een groot project in Duitsland heeft lopen, pak je dan automatisch de volgende op de lijst? Anton is wel beschikbaar, maar klikt dat ook? Wat is Anton voor een consultant? Heeft die ook dezelfde drive als Aïsha? Dezelfde waarden? Hoe krijgt je klant een beetje een indruk van hoe hij is en wat hij kan? En hoe toon je die diversiteit op je website?
Hoe prop je daar al die informatie in?
Veel klanten vragen mij of het echt wel nodig is, zo’n pagina over het team. Iedereen moet dan op de foto, gedoe, en je bent weken aan het leuren voor je van iedereen een verhaaltje hebt.
Ja, iedereen moet op de foto. Maak een afspraak met een vaste fotograaf in de buurt. Of kies een vaste plek voor een camera op statief in een hoek van je kantoor met goed licht en een goede achtergrond. Zorg dan wel dat camera en statief steeds op precies dezelfde plaats staan.
En wat schrijf je daar dan? In elk geval geen sollicitatiebrief en geen kopie van het LinkedInprofiel. Dat laatste los je gewoon op met een linkje. Maar dan weet je aanstaande opdrachtgever nog niet of het klikt. Of zo iemand ook aansluit bij hun bedrijf.
Over jezelf, maar niet opscheppen
Het is kennelijk een hele uitdaging om iets over jezelf te schrijven zonder op te scheppen. Dus zie ik veel websites de derde persoon enkelvoud gebruiken: “Dit is Marianne, ze heeft een goed overzicht en gaat voortvarend te werk.”
Laat de loftuitingen over aan je klanten in referenties die ze met naam en toenaam tussen de projecten plaatsen. Laat je consultants in de ik-vorm schrijven over wat ze graag doen, voor wie en waarom. Dan creëer je pas echt diversiteit op je website.
- Wie ben je? (naam, functie)
- Voor welke soort klanten werk je graag en waarom?
- In welke projecten werk je graag en waarom?
- Hoe zie je je werkveld ontwikkelen?
- Wat is daarop in jouw visie het beste antwoord?
Diversiteit op je website door persoonlijke teksten
Vul het aan met een persoonlijke noot. Bijvoorbeeld ‘Zondagen kan ik uren met mijn hond wandelen’. Je kunt ook schrijven dat Feyenoord je club is. Ajax-klanten zullen dan misschien eerder een andere consultant zoeken, maar bij Feyenoord-klanten is zo iemand de held; je raakt mensen en dat kan een rationele beslissing net even verder brengen. Sommige consultants maken het misschien nog persoonlijker en dat draagt altijd bij aan een menselijker gezicht en een warmere relatie, zelfs online.
Bespreek het eventueel met het hele bureau; mijn ervaring is dat consultants veel strenger voor zichzelf zijn dan de directie van ze verwacht. Ja, je mag ook zeggen dat je fan bent van Motörhead. In een wereld waarin grote merken wanhopig hun best doen om authentiek te lijken, is een ongepolijst echt mens een verademing.
Diversiteit op je website in projecten
Laat bijvoorbeeld alle medewerkers een stuk schrijven over hun favoriete project. Dan krijg je die diversiteit ook in je projecten te zien. In een blogcafé kan ik iedereen aan het werk zetten. Ik bied er de structuur aan om die verhalen vorm te geven, zodat het niet te technisch wordt en lekker leesbaar. Laat je consultants eventueel schrijven over hun droomproject. Een blogartikel erover schrijven kan een self fulfilling prophecy zijn; als een websitebezoeker erover leest, kan ze zomaar geïnspireerd zijn en contact opnemen.
Hecht je belang aan één stijl, hebben je consultants geen tijd of kunnen ze echt niet schrijven, laat ze dan interviewen. Ik doe het graag.
Wil jij ook je diversiteit op je website tonen? Mail mij nu voor een vrijblijvende afspraak!
PS Je kunt alleen diversiteit laten zien als je ook een divers team hebt. En je krijgt alleen een divers team als je een inclusieve cultuur op de werkvloer hebt.