“Was ik maar een groot bedrijf”, zegt iemand uit mijn onderzoek tegen me. “Grote bedrijven hebben een complete afdeling communicatie. Ik moet mijn marketing en communicatie in gestolen tijd doen.” Een bedrijf zonder communicatieafdeling moet op kleine schaal content creëren. Hoe doe je dat? Een korte handleiding.
Leestijd: 3 minuten
Dit artikel is een update van wat ik in 2018 deelde.
Grote bedrijven vragen zich juist af: “Hoe kunnen we persoonlijk overkomen terwijl we onze marketing en communicatie gedelegeerd hebben naar één afdeling?” Je mag dan wel persoonlijkheid hebben als adviesbureau op kleine schaal, intussen heb je vaak geen complete afdeling marketing tot je beschikking. Content ontwikkelen, produceren en delen moet je inderdaad ‘in gestolen tijd’ doen. De man uit mijn onderzoek ziet al een oplossing. Want daarna vraagt hij: “Hoe kan ik slim gebruik maken van de mogelijkheden van de technologie?” En dat was nog vóór AI.
Technologie is een deel van de oplossing. Met de planningstools voor social media kun je vooruit werken, net als in mailingprogramma’s zoals Mailchimp, in WordPress en op LinkedIn. Maar dat moet nog steeds in gestolen tijd. En de content die AI voor je kan maken mist nou net de persoonlijke insteek. Gebruik het hooguit als ‘onderlegger’ voor een persoonlijk verhaal of om ideeën te genereren. Maar ervaringen uit je eigen praktijk zijn eigenlijk altijd het beste.
Heb je ooit een boek geschreven over je vak? Nog beter, knip daar paragrafen uit en laat ze bijschaven tot blogartikel. Misschien wil je ze nog één keer doorlezen omdat elk vak zich ontwikkelt en jouw inzichten misschien ook enigszins verschuiven.
Elke consultant kan bijdragen aan die content. Juist in een klein bureau. Laat hen persoonlijk bloggen over een project. Voor de content huur je geen tekstschrijvers in en gebruik je geen AI. Je bent namelijk authentiek, iets waar die grote bureaus enorm jaloers op zijn.
Werk je zelfstandig, betrek dan ook je de mensen met wie je samenwerkt. En laat je klanten eens hun kant van jouw dienst vertellen. Met de vragen van Arie kunnen ze al gauw drie alinea’s produceren. Spreken ze beter dan ze schrijven? Maak er een podcast van. Ook kun je gesproken tekst gemakkelijk uit laten schrijven door verschillende tools, maar laat het daarna wel grondig redigeren.
Je weet dat jij je website nodig hebt om oude klanten vast te houden, huidige klanten over je complete portfolio te informeren en nieuwe klanten te binden. Alleen op dit moment merk je daar nog niet veel van. De oorzaak? Continuïteit. Niet je kleine schaal. Niet de kwantiteit.
Dus begin niet met dagelijks posten en wekelijks bloggen als je weet dat je dat niet volhoudt. Maar zorg wel dat je doelgroep minstens maandelijks iets van je hoort of ziet. En dan zijn de mail en je website betrouwbaarder dan de algoritmen van social media, waar jij als gebruiker geen grip op hebt.
De verleiding is om je website één keer een flinke make-over te geven en er dan weer een paar jaar klaar mee te zijn. Maar een website vergt onderhoud. Juist als de zaken zó goed gaan, dat je er eigenlijk geen tijd voor hebt. Je website is de lifeline in de relatie met je klant. Een relatie onderhoud je online via alle kanalen die je hebt: je website, mailing en social media.
Daarvoor moet je steeds nieuwe content creëren. Dat hoeft zeker niet allemaal geschreven te zijn; afwisseling is juist goed, bijvoorbeeld met video’s, podcasts, beeld, citaten en infographics. Kies de vormen die jou het beste passen en je het minste moeite kosten. Je kunt alles uitbesteden, behalve de inhoud. Of je die nou inspreekt of schrijft, zorg dat het jouw verhaal is, van je medewerkers, de mensen waar je mee samenwerkt of je klanten. Dan kan een professional je helpen daar een goede vorm voor te vinden. Die kan bijvoorbeeld interviewen, structureren en redigeren.
Maak een plan met bijvoorbeeld een maandelijks blogartikel. Als je een voorraadje hebt, maak je een lijst die je met copy-paste op social media kunt plaatsen, al dan niet met een planningtool (ik doe het in Excel). Combineer dat eventueel met andere soorten posts en plaats die een paar keer per week op LinkedIn. Die lijst kun je rustig rouleren; niemand ziet al je posts en herhaling is de kracht van de boodschap.
Stuur minimaal maandelijks een mailing of nieuwsbrief met een link naar je artikelen op je website. Ook je artikelen kun je na een tijdje rouleren. Dit artikel verscheen bijvoorbeeld al eerder in 2018.
Wil je weten wat dit voor jou betekent?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…