Het lijkt de oplossing voor alles. Vraag ChatGPT* om een blog te schrijven over willekeurig welk onderwerp en je krijgt het. Gratis. In keurige foutloze zinnen.
Leestijd: 7 minuten
Tekstschrijvers buitelen over elkaar heen om aan te tonen dat dit programma hen niet kan vervangen. Absurde teksten, flagrante fouten en vlakke taal – belachelijk maken is makkelijk. Nu nog.
Met ChatGPT kun je inderdaad in no-time tientallen blogartikelen laten schrijven. Copy-paste op je website, geen double content, geen copyright**. Maar waarom heb je ook alweer blogartikelen nodig? Precies. Om je te onderscheiden. Om te laten zien waarin jij anders bent dan al die anderen. Beter. Om echt contact te maken met je doelgroep.
Zonder dat is een website met alleen een telefoonnummer en e-mailadres voldoende. En dan betaal je Google in plaats van een tekstschrijver om lekker bovenaan te verschijnen aan de zoekresultaten. Klaar. Niets meer aan doen.
Dus het heeft geen enkele zin om de tekst van een ander te kopiëren, los van de ethische bezwaren of wat die ander of Google kan doen om dat af te straffen. Om precies dezelfde reden kan geen enkele tekstschrijver (zelfs ik niet) jouw webteksten of blog schrijven zonder jou.
Daarvoor is jouw unieke input nodig. Jouw verhaal of jouw aanpak, jouw ideale klanten, jouw ervaringen, kortom, alles wat jouw bureau onderscheidt van al die anderen. En dus niet in keurige zouteloze zinnen.
Kan ChatGPT je daarbij helpen? Jazeker. Heb je dan nooit meer een tekstschrijver nodig? Misschien, probeer het uit en oordeel zelf.
Eigenlijk kan ChatGPT niet heel veel meer dan coherente antwoorden schrijven op basis van alles wat het internet je ook al kan vertellen. Het is een gebruiksvriendelijke versie van Google en het spreekt in volzinnen. In het Nederlands. Zonder reclame want het is niet van een commercieel bedrijf. Je hoeft niet anders te doen dan naar de website te gaan en je vraag in te typen. Alsof je een mailtje naar je moeder stuurt.
Je vindt het hier.
Ik vraag waarover een organisatieadviesbureau kan bloggen en ik krijg het antwoord:
“Een organisatieadviesbureau kan bloggen over een breed scala aan onderwerpen die te maken hebben met het verbeteren van de prestaties van organisaties. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het verhogen van de productiviteit, het verbeteren van de interne communicatie, het optimaliseren van processen, het verhogen van de klanttevredenheid, het implementeren van veranderingsprocessen en vele andere onderwerpen. Het is belangrijk om te bloggen over relevante onderwerpen die van waarde zijn voor de doelgroep van de organisatie.”
Eigenlijk zit het beste deel van het antwoord in de laatste zin: het moet waarde hebben voor je doelgroep. Daarom vind ik dat je het best je doelgroep kan vragen naar relevante blogonderwerpen, maar Chat GPT noemt toch ook een aantal interessante categorieën.
Als je zo’n blog met een reeks tips wilt geven, kun je een lijstje laten opdreunen door ChatGPT. Ook dit is niet meer dan inspiratie, je moet er de unieke draai van jouw bureau aan geven, anders kan de opdrachtgever ook wel het antwoord bij ChatGPT vinden. Of bij elk willekeurig ander bureau.
Zo vraag ik tips om conflicten op de werkvloer aan te pakken. ChatGPT geeft deze tips:
“Ja, hier zijn een aantal tips om conflicten op de werkvloer aan te pakken:
Houd er rekening mee dat conflicten op de werkvloer vaak complex zijn en dat er geen snelle oplossing is. Het is belangrijk om tijd en moeite te investeren in het vinden van een passende oplossing.”
Ook hier zit het venijn weer in de staart: het is best ingewikkelde materie en met dit schijnbaar concrete rijtje ben je er nog niet. Als adviesbureau kun je wel de punten vertalen naar je eigen aanpak en in je eigen woorden opsommen, voor zover je die ook echt onderschrijft. Maar het wordt pas echt interessant met een concreet voorbeeld, bij voorkeur uit je eigen praktijk. In dat geval kun je misschien wel voor elk punt een heel blogartikel schrijven.
Dit kun je natuurlijk met elk willekeurig onderwerp doen. Elke andere blogvorm kun je baseren op een antwoord van ChatGPT en ik hoop oprecht dat het je helpt om gemakkelijker en met een vaste frequentie te bloggen.
ChatGPT kan je lekker op weg helpen door een structuur voor een blogartikel te geven, of voor mijn part voor een heel boek. Ik vroeg de paragrafen voor een projectbeschrijving van een fusie.
“Hier zijn enkele voorbeelden van paragrafen die in projectbeschrijving van een fusie behandeld kunnen worden:
In een blog adviseer ik om in te zoomen, dus dan kan het bijvoorbeeld gaan over dat ene moment dat je die ene medewerker met de hakken in het zand over de streep wist te trekken. Ook daar heeft ChatGPT een structuurtje voor:
“Hier zijn enkele voorbeelden van paragrafen die in zo’n blog behandeld kunnen worden:
Kennelijk heeft ChatGPT een andere Arie dan ik. Ik raad je in elk geval aan de volgorde te veranderen, want online klikken mensen al weg bij de eerste zin van deze tekst. Begin in elk geval met een knal.
Het is dus een geweldige kapstok voor bijvoorbeeld blogartikelen. Vraag bijvoorbeeld eens welke vragen je doelgroep stelt – dan moet je die wel specificeren natuurlijk.
Ik las dat ChatGPT in verschillende stijlen kan schrijven, maar bovenstaand rijtje in de stijl van Paulo Coelho komt niet verder dan het zelfde rijtje in de we-vorm; “We moeten altijd professioneel blijven.” Daar zit niets alchemistisch bij. En mijn volgers weten dat ik geen fan ben van de we-vorm.
Als ik daaraan toevoeg dat Coelho spiritueel schrijft en verwijst naar universele principes, zet ChatGPT een stapje verder: “Wanneer conflicten zich voordoen, moeten we ons openstellen voor de universele energie die ons omringt. We moeten onze oren openhouden, luisteren naar de woorden van onze medewerkers, hun standpunten begrijpen en hun emoties erkennen. We moeten ons bewust zijn van de alchemie die plaatsvindt in onze geesten en harten.”
Maar het is geen antwoord dat Coelho zou geven.
Mijn klanten zeggen dat hun lezers hún stem in de teksten horen. Ze leren hen al kennen door hun blogartikelen. Dat is de eerste stap in know-like-trust, het rijtje van marketeers. Overigens kan ik je ook adviseren om like en zelfs trust te realiseren met je blog, maar daarover een andere keer.
Kortom, gebruik ChatGPT, want het is een geweldig programma. Maar kopieer de antwoorden niet klakkeloos, want dat brengt je precies niets. De komende tijd ga ik me verdiepen in de mogelijkheden en onmogelijkheden ervan. Wordt vervolgd!
Wil jij unieke teksten voor je blog, je website of je boek?
* GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer en ChatGPT is het nieuwste product van het Amerikaanse techbedrijf OpenAI, dat is opgericht door een groep prominente technologieleiders, waaronder Elon Musk en Sam Altman. Recent zou Microsoft tien miljard dollar in het bedrijf hebben geïnvesteerd.
**Er is veel te doen over copyright op teksten van ChatGPT, informeer je daarover voordat je het intensief gaat gebruiken, bijvoorbeeld bij Charlotte’s Law.
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…