Neem nu contact op

Marketingstrategie

Blogplan: een jaarplan voor je blog

Spontaan bellende nieuwe klanten krijg je alleen met een blog als je het gestaag opbouwt. Het gaat namelijk om vertrouwen – niet alleen in wat jij kunt met je bureau, maar ook vertrouwen in je oplevering. En elke maand op tijd een mailing met een link naar een nieuw blogartikel geeft dat eerste vertrouwen. Maak daarom een blogplan. Nu is daar het perfecte moment voor.

Leestijd: 7 minuten

Luisteren:

Een blogplan ondersteunt systematisch en regelmatig communiceren. Het levert meer continuïteit en kwaliteit. Tegelijk levert het samenhang in je blog en je website op én kun je evenwichtig afwisselen in zowel onderwerpen als lengte. En dat is wat je nodig hebt om onder de aandacht te blijven bij je klanten en aandacht te trekken van nieuwe potentiële klanten. Overigens is je blogplan natuurlijk onderdeel van het complete stappenplan voor je website.

Doorlopende planning

Lees je dit blogartikel halverwege het jaar? Dan is dit ook het perfecte moment. Een blogplan begint namelijk niet noodzakelijk op 1 januari. Het begint vandaag.

Een blogplan is een voortschrijdende planning, waarin de eerste maand klaar staat voor verzending, de eerste paar maanden zijn uitgewerkt en de latere maanden alleen in de grondverf staan met je globale onderwerpen en zoekwoorden. En elke maand schuift je blogplan een maand op.

Een blogplan voor je marketing

In mijn marketingstrategie pleit ik voor één marketingdoel: je doelgroep neemt contact op. Voor een adviesbureau heb je niet meer nodig. Misschien geef je trainingen en dan wil je dat mensen zich inschrijven voor je training of je hebt een boek dat je wilt verkopen. Vervang dan ‘contact’ door ‘inschrijven’. Het principe blijft hetzelfde, de route wordt misschien iets langer, maar die begint bij je blog en eindigt bij persoonlijk contact, waarin je je doelgroep kunt overtuigen om je in te huren.

Nieuwe potentiële klanten komen bij je blog via je mailing, social media of een zoekmachine. Als je bovendien boeken schrijft, kun je daarin verwijzen naar je blog en als je klanten bezoekt, verwijs je er ook naar. Bijvoorbeeld op je visitekaartje of iets anders waarop je het internetadres van je blog kunt printen.

Bepaal thema’s, onderwerpen en zoekwoorden

Misschien staat dit jaar in het licht van een bepaald thema. Dat hoef je niet te forceren, maar als het zich aandient, kun je het gemakkelijk ook toepassen in je blog.

Als je website is opgebouwd uit een aantal categorieën of productgroepen, gebruik deze indeling dan ook voor je blog. En ga eens turven: zijn je blogartikelen enigszins evenredig verdeeld over de categorieën?

Blog je wekelijks of nog vaker, dan kun je een vaste rubriek overwegen. Pas wel je nieuwsbrief aan als je zoveel blogt: zorg dat mensen hooguit wekelijks een nieuwsbrief ontvangen. Combineer dan verschillende artikelen in één mailing of diversificeer per categorie – zodat mensen bijvoorbeeld alleen een mailing krijgen als er een artikel van die categorie verschijnt.

Bedenk de onderwerpen met een mindmap, ga scrummen of houd een ouderwetse brainstorm.

Jouw onderwerpen of die van je doelgroep?

Voor je blog heb je geen inspiratie nodig, geen afgerond project en al helemaal geen nieuwtjes. Voor je blog heb je vooral een blogplan nodig. En een blogartikel voor je adviesbureau is niet zomaar creatief schrijven. Het moet ergens over gaan. En dat maakt het alleen maar gemakkelijker. Schrijf alleen over wat er al is: je kennis, je projecten, je portfolio.

Jij wilt bepaalde onderwerpen onder de aandacht brengen, je wilt je bureau profileren met bepaalde thema’s en je wilt op bepaalde zoekwoorden gevonden worden. Maar door wie? Precies, door je doelgroep. Dus kies vooral een onderwerp dat je doelgroep interessant vindt. En je weet: assumption is the mother of all fuck-ups. Dus onderzoek het altijd, ook al denk je precies te weten wat je doelgroep interesseert.

Vul het jaarplan verder in voor elke maand met de onderwerpen die je wilt behandelen:

  • Kies onderwerpen waarmee je bureau zich onderscheidt en die je bedrijfsfilosofie onderstrepen.
  • Doe dit in samenspraak met je SEO-specialist, want op deze onderwerpen wil je gevonden worden.
  • Gebruik voorbeelden van succesvolle projecten. Die hoeven niet afgerond te zijn – het gaat niet om een overzicht van een project, maar juist om concrete aspecten ervan die binnen een dag of een week kunnen plaatsvinden.

Inspiratie

Een blogplan geeft je genoeg ruimte om te schrijven over datgene wat je op dat moment inspireert. Heb je je hoofdonderwerpen afwisselend gepland, maar heb je ineens inspiratie om vijf artikelen over één onderwerp te schrijven? Schrijf ze dan lekker wanneer je er zin in hebt en plan ze in op het moment dat ze in je blogplan passen. Op dit moment (januari 2021) heb ik artikelen tot en met augustus gepland, maar een leuk interview met een fotograaf kan altijd tussendoor.

Timing van onderwerpen voor je blogplan

Begin met alle belangrijke data voor jouw bedrijf. Een nieuw pand heeft bij de meeste bureaus echter geen invloed op je diensten. Het gaat dus om informatie die iets betekent voor je doelgroep, zoals een scan waar je een licentie voor verwacht te verwerven of een boek dat je schrijft. Denk ook aan de datum van een congres of de releasedatum van een belangrijk product. Werk toe naar evenementen met vooraf artikelen over het betreffende onderwerp, sluit elk artikel af met een concrete oproep tot inschrijving en sluit de serie af met een inhoudelijk verslag of samenvatting van het evenement. 

Twijfel je hoe vaak je een blog moet plaatsen? Begin met eens per maand. Veel minder werkt niet, maar met eens per maand houd je contact en blijf je enigszins top of mind. Het gevaar van vaker bloggen is dat er de klad in komt en dat je na de zomer helemaal niet meer blogt. Schrijft je team meer artikelen dan twaalf in een jaar? Overweeg dan het jaar erop vaker te bloggen. Of plan ze vast vooruit voor wanneer je minder kunt produceren.

Zelf blog ik twee keer per maand, ook in de zomer en de kerstvakantie, hoewel een post op eerste kerstdag of nieuwjaar niet ideaal is. Er zijn bureaus die daarom maar tien blogartikelen per jaar plannen, maar dat vind ik net te weinig. Een vaste weekdag helpt wel erg voor de herkenbaarheid en kies dan ook een vast tijdstip. 

Actualiteit in je blogplan

Moet je met een blog inspelen op de actualiteit? Voor een adviesbureau niet, vind ik. Je kunt in je nieuwsbrief mensen een goed nieuwjaar wensen of een fijne zomer, maar houd het daarbij. Ja, ik schrijf een blog over je blogplan in januari – hoewel een blogplan het hele jaar door relevant is. En een klant van mij heb ik geïnterviewd over een uitgebreide analyse van een boek dat in zijn branche net is uitgekomen. Hoewel één of twee maanden later geen enkel probleem zou zijn geweest.

Een jurist schrijft over nieuwe wetgeving en een belastingadviseur over nieuwe belastingregels per 1 januari, dat spreekt voor zich. Maar ook twee jaar na de invoering daarvan blijven die artikelen relevant. Zo niet, dan moet je ze helemaal verwijderen van je site.

Waak echter voor artikelen die een maand later niet relevant meer zijn. Wil je schrijven over een specifieke keten die op dit moment op omvallen staat, een enorme dip of top in de beurs of iets anders wat echt tijdgebonden is? Schrijf dan een artikel op LinkedIn. Je blog is een verzameling artikelen die min of meer tijdloos zijn en enige jaren waardevol blijven.

Heb je eenmaal een voorraadje, dan kun je een oud artikel opnieuw delen in je nieuwsbrief. Loop dan nog wel een keer de complete tekst en alle links door. Doe dat overigens minstens eens per jaar. Alle verwijzingen naar corona bijvoorbeeld zijn volgend jaar hopelijk verouderd.

Op social media moet je echt vaker dan eens per maand posten. Daar circuleer je dus je artikelen – niemand ziet elke post. Ik kies ervoor om een artikel eerst te plaatsen op mijn site, een dag later te delen per nieuwsbrief en pas daarna op social media. Zo heeft het zin om je in te schrijven voor mijn nieuwsbrief: dan krijg je het artikel als eerste.

Dit kun je natuurlijk heel gemakkelijk vooruit plannen in een Excelletje. Een planningstool lijkt gemakkelijk, maar dat heeft het risico dat je een post plant die naar een blogartikel verwijst dat je inmiddels verwijderd hebt. Of je hebt de URL aangepast. Of het is een post die op volkomen onverwachte wijze ineens heel ongepast is door een actualiteit. Ik raad daarom aan om niet geautomatiseerd te (laten) posten op social media.

Elementen van je blogplan

Die planning is niet in beton gegoten, maar geeft je grip. Op die manier kun je het schrijven van de kennis die je wilt delen verdelen over het jaar. Je kunt vooruitwerken en je hebt geen last van stress op het laatste moment. Mocht er iets tussenkomen, dan kun je de planning altijd nog aanpassen. Met een blogplan hoef je geen enkele stap over te slaan:

  • Kies een specifiek onderwerp, al dan niet binnen een bepaalde categorie,
  • Verzamel input,
  • Interview eventueel deskundigen of klanten,
  • Schrijf,
  • Redigeer na minstens een nacht marineren,
  • Check facts,
  • Stem af met andere artikelen en plaats links, eventueel door een eindverantwoordelijke,
  • Optimaliseer voor zoekmachines,
  • Voer een laatste redactieslag,
  • Schrijf titel en intro,
  • Zoek er beeld bij,
  • Plaats op je website en
  • Deel met de nieuwsbrief en op social media.

Zet dit in Excel, op papier of in je agenda. Maak het vooral niet te ingewikkeld.

Een blogplan voor nieuwe volgers

Als je een tijdje blogt, ontstaat er een serie artikelen die eigenlijk je hele doelgroep zou moeten kennen voordat ze je verder leren kennen. Die artikelen vertegenwoordigen de basis van je bedrijfsfilosofie en tonen de breedte van je projecten. Overweeg om nieuwe volgers eerst deze serie toe te sturen, voordat ze aanhaken bij het reguliere blogplan.

Schrijven

Natuurlijk kun je een tekstschrijver inhuren, maar zorg altijd dat de input van jou, je bureau of je klanten komt. Wat bijzonder helpt om de diversiteit van je bureau te tonen, en de breedte van je projecten en vaardigheden, is om je consultants zelf te laten bloggen. Ik heb al eens een paar tips gegeven om hen daarvoor te motiveren. Als je dat doet, kun je een dag plannen waarop je met zijn allen samen gaat schrijven. Het kan geen kwaad er zelf als marketeer, webmaster en directeur bij te gaan zitten want goed voorbeeld doet goed volgen. 

Ten slotte kun je het natuurlijk zelf schrijven. Arie helpt je daarbij.

Delen en laten delen

Helemaal mooi is het als een lezer zo enthousiast is over je artikel dat die het zelf wil delen. Zorg daarom voor deelknoppen onderaan elk artikel om dit maximaal te faciliteren. Het is een kleine moeite, er zijn gratis plug-ins voor op WordPress – ik gebruik Sassy Social Share – en je hoeft het maar één keer in te stellen. Dit kan net het verschil maken om bij een heel nieuwe groep onder de aandacht te komen, namelijk de contacten van je contacten.

Wil je hulp bij je blogplan of de uitvoering ervan?

Caroline

Bekijk reacties

  • Mooi blog Caroline. Een blogplan maken had ik nog niet eerder bedacht. Ik heb wel globaal een plan en tijden in mij hoofd, maar dat blijft in de lucht hangen. Ik ga beginnen met een driemaandenplan. Dankjewel. Zeer behulpzaam.

Recente berichten

Woorden doen ertoe

‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…

2 weken geleden

Rode loper voor je website

Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…

2 weken geleden

Authentiek schrijven – de nuance

Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…

4 weken geleden

Hoe overtuig je je lezers dat iets belangrijk is?

Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…

1 maand geleden

Call to action om je webbezoeker te activeren

Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…

2 maanden geleden

Stelligheid versus bescheidenheid – woorden doen ertoe

Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…

3 maanden geleden