Vind je het lastig om elke keer nieuwe blogonderwerpen te verzinnen om over te schrijven?
Leestijd 7 minuten of spring meteen door naar de 26 tips voor blogonderwerpen.
Je werkt in een omgeving waarin iedereen weet hoe het werkt. Je bent erin opgeleid, je hebt ervaring van diverse projecten en houdt je vakliteratuur bij, dus je denkt dat jouw kennis oude kost is. Maar dat geldt niet voor je doelgroep.
Geloof mij niet, maar vraag het je klant, je opdrachtgever of diens medewerkers: “Wat weet jij over ITIL, Agile, de beste aanpak voor functioneringsgesprekken, hoe je een slechtnieuwsgesprek begint, de beste aanpak om een risicoanalyse voor je project te doen, de slechtste manier om een bedrijfsverandering door te voeren of de grootste valkuilen bij een fusie?”
Het antwoord zal meestal fout zijn, inclompeet, wat gestotter of ronduit “Niets.”
Volgende vraag: “Wil je dat weten?” Want als ze dat willen, heb jij het onderwerp voor je volgende blogartikel. Of zelfs je volgende tien blogonderwerpen. Zie verder.
Je blog schrijf je vooral voor je doelgroep. Dat zijn klanten met wie je contact wilt onderhouden en vooral ook mensen uit je doelgroep die nog geen klant zijn.
Hoe kom je erachter over welke blogonderwerpen zij willen lezen? Begin met alle medewerkers van je bureau die klantcontact hebben: consultants, accountmanagers, en vergeet je office manager niet en andere mensen die vaak de telefoon aannemen. Zij krijgen de vragen ongefilterd. Als iemand de moeite neemt om contact op te nemen met een vraag, kun je er vrij zeker van zijn dat daarachter nog velen diezelfde vraag hebben, maar de moeite niet willen nemen of je niet eens weten te vinden. Geef dus antwoord op die vragen in je blog.
Vervolgens kun je actief contact opnemen met mensen uit je doelgroep. Benader niet je voor de hand liggende klanten, maar juist potentiële klanten en je droomklanten, want je klanten kennen jou al zo goed, dat ze niet gauw met nieuwe invalshoeken komen. De meeste kans op een goed gesprek heb je als je hun anonimiteit garandeert en absoluut niets verkoopt in dat gesprek. Heb je met CEO’s en bestuurders te maken? Nodig ze uit voor een uitgebreide lunch. Mijn klanten hebben op deze manier al een paar keer de eerste stap gezet naar een langdurige zakenrelatie.
Zo heb ik meer dan zestig bureaus uitgebreid geïnterviewd voor mijn onderzoek. 90% van de benaderde bedrijven was bereid mee te werken. Bovendien volgt een groot deel van hen nu mijn blog en een aantal zijn klant geworden – op termijn. Overigens is zo’n onderzoek ook heel interessant voor een serie blogonderwerpen. Het is een benchmark voor je doelgroep!
Wanneer je echt actief bent op social media, kun je dat inzetten voor crowd sourcing: vraag er gewoon wat je doelgroep bezighoudt.
Zowel vragen als cases zijn vaak veel complexer dan je doelgroep in één artikel kan bevatten. Ga bijvoorbeeld mindmappen om het onderwerp op te splitsen. Schrijf niet een algemeen blogartikel over een verandertraject bij een klant van zes jaar, want daarmee laat je eigenlijk alleen zien dat je zo’n groot project kunt behappen. Dan gaat het op reclame lijken en reclame mag overal op je website, maar niet op je blog.
Zoom in op anekdotes en korte, specifieke situaties die typerend zijn voor jouw manier van werken en vertel hooguit in de inleiding dat het over een groot traject ging. Rafel ook vragen van klanten uit tot je elk aspect ervan behandeld hebt. Dan ben je zo zeven artikelen verder.
Misschien hebben jouw klanten vragen die al honderd keer op andere websites uitgebreid zijn beschreven. Maar nog nooit door jou. Als je gelooft in je eigen unieke aanpak, is jouw antwoord per definitie origineel. Schrijf dus over wat jou onderscheidt van je concurrenten. Waarom jij het net anders aanpakt en waarom jouw aanpak dan zo briljant is. Als je daar zelf niet in gelooft, heb je een heel andere taak – daar ga ik niet over.
Idealiter vertel je het verhaal precies zoals het gegaan is, met naam en toenaam van de betreffende klant en ook een link naar haar website. Vraag daarvoor wel altijd toestemming en accepteer het ruimhartig als de klant dat niet wil – los van wetten als de AVG.
Nieuwtjes zoals nieuwe medewerkers, een nieuw bedrijfspand of een nieuwe opdracht zijn alleen relevant voor de direct-betrokkenen. Je zult er geen nieuwe klanten mee krijgen, in tegendeel. Ze bieden totaal geen waarde aan je lezers en niemand zal zich verrijkt voelen na het lezen ervan. Die informatie is juist de reden dat veel mensen een hekel hebben gekregen aan nieuwsbrieven. Mijd ze daarom! Overigens is het wel aan te bevelen om al je medewerkers op de over-ons-pagina te plaatsen.
Het is leuk om in te haken op onderwerpen uit het nieuws, maar doe dat op social media. Schrijf bij een spraakmakende fusie in het nieuws bijvoorbeeld een korte inleiding en link naar je blogartikel over fusies. Houd vaktijdschriften, TED-talks, blogs van anderen, fora, social media en infographics bij voor onderwerpen. Kijk wat trending is op Twitter. Je blog zelf is tijdlozer dan het nieuws van de dag.
Afgezien van zakelijke ontwikkelingen op je vakgebied waarvan je jouw doelgroep op de hoogte wilt houden, hoeft je blog niet echt actueel te zijn. De vakkennis van je consultants is juist waardevol omdat die zich in de loop der jaren heeft verdiept.
Weinig vakgebieden veranderen zo snel dat je elke maand nieuwe ontwikkelingen kunt benoemen. Vaker zul je een heel relevant voorbeeld van zeven jaar geleden kunnen noemen. Het gaat er dus om dat het relevant is voor je doelgroep, niet dat het vandaag in het nieuws is.
Ik was begonnen met 12 tips voor 12 blogonderwerpen; voor elke maand één. Maar al schrijvende kwam ik op deze lijst van 26. Niet elke tip is voor iedereen toepasbaar, maar je moet er in elk geval een jaar mee vooruit kunnen.
Alle content die je plaatst op je website straalt op jou en je bureau af. Dat is namelijk de reden voor je blog. Zorg daarom wel dat één persoon de eindredactie in handen heeft en de teksten ook checkt op wat je als bureau wilt uitstralen. Als dat geen eigen medewerker is, is een grondige persoonlijke debriefing noodzakelijk.
Vind je het toch lastig om blogonderwerpen te vinden?
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…