Hoe kun je bloggen zonder al je kennis weg te geven? Veel ondernemers zijn nog huiverig om te bloggen, want als je alles vertelt wat je weet, hebben klanten je niet meer nodig, toch?
Leestijd 3,5 minuut
Met een blog deel je je kennis en ervaring. Je geeft inzage in je werkwijze aan je klanten én de concurrent kijkt mee. Wees gerust: met die kennis kan je wel laten zien wat je in huis hebt, maar kan jouw concurrent niet jouw diensten kopiëren, laat staan dat je potentiële klant er genoeg aan heeft. Als jij een zakelijke, complexe diensten op maat levert, is dat niet even na te doen op basis van een casus. Dat weet je, want zo gemakkelijk werk je nieuwe medewerkers ook niet in.
Zelfs als je een dagboek zou publiceren waarin je elke dag precies vertelt wat je doet, kunnen concurrenten dat niet zonder meer toepassen in hun eigen praktijksituatie, omdat elke situatie anders is. Zelfs met een black belt Lean ben nog niet een goede verandermanager. Je inzicht en je praktijkervaring zijn essentieel en die zet je in elke situatie weer anders in.
Overigens lijkt het me heel effectief als een paar consultants hun dagboek op project bij een klant zouden publiceren. Effectief in de zin van keiharde reclame voor je werkwijze. Maar dan zonder dat het reclame lijkt! Want de kracht van een blog is juist dat het precies laat zien wat je werkwijze is.
Zakelijke klanten zijn minder impulsief dan consumenten. Dat betekent dat ze moeilijker te overtuigen zijn, minder vatbaar voor reclame in het algemeen en dus ook voor online marketing. Maar het betekent ook dat ze het wel snappen als je iets aanbiedt wat daadwerkelijk een toegevoegde waarde voor hen is.
Zij willen daarom professionele diensten en niet zelf iets in elkaar flansen. Daarom besteden ze gemakkelijk iets uit als jij dat beter kan. Organisatieadvies is bij uitstek een dienst om uit te besteden, omdat ze weten dat verandermanagement ook een vak is, omdat vreemde ogen dwingen, omdat je enerzijds meer vertrouwen hebt omdat je geen hiërarchische positie hebt en straks weer weg bent, omdat je anderzijds ook voor je eigen carrière niet op eieren hoeft te lopen en kunt zeggen waar het op staat, omdat je een frisse blik van buiten hebt, omdat de winkel open moet blijven tijdens de verbouwing of omdat de klant meteen een nieuwe methode zoals Lean willen introduceren. Of juist niet.
Een veranderprogramma duurt jaren. Zelfs een project is onoverzichtelijk groot voor een enkel blogartikel. Je zult altijd moeten inzoomen op een enkel aspect om het concreet te maken zodat je er een blogartikel voor kunt schrijven. Daarmee bied je wel waarde, maar vertel je niet alles wat je gedaan hebt. Als je andersom in een best practice een overzicht geeft van wat je allemaal in het kader van een bepaald veranderprogramma hebt uitgevoerd, weet je lezer niet wat je dan precies gedaan hebt, laat staan hoe.
Je concurrent heeft niets aan een blauwdruk en je potentiële klant kan daarmee echt niet zonder jou. Als je wilt vertellen hoe je werkt en wat je toegevoegde waarde is voor een specifiek programma waar een potentiële klant op dat moment informatie over zoekt, geef je een indruk van hoe je werkt. Je wekt er vertrouwen mee dat je hen kunt helpen. Als een bedrijf je vertrouwt, nemen ze contact met je op. Dat werkt het beste met een verhaal. Met een verhaal kun je gemakkelijk bloggen zonder al je kennis weg te geven.
Ten slotte is het goed om je te bedenken dat misschien je concurrent online zoekt naar oplossingen, maar de klanten van je concurrent ook. En als jij die kunt aanspreken en interesseren, als jij hun vertrouwen kunt wekken, dan nemen ze misschien wel een keer contact met je op.
Er zijn grofweg twee vormen van een zakelijk blog: een beschrijving van een praktijkvoorbeeld en tips. Ik pleit ervoor om die te combineren; geef in een praktijkvoorbeeld altijd minstens één tip en haal in je tips minstens één praktijkvoorbeeld aan. Tips kunnen bijvoorbeeld bijdragen aan de voorbereiding voor een programma dat jij voor het bedrijf uitvoert. Daarmee help je niet alleen je potentiële klanten, maar maak je het je eigen consultants meteeen gemakkelijk.
Voor complexe veranderprogramma’s adviseer ik om klanten en consultants te interviewen en in te zoomen op één onderdeel waarin een kleine maar belangrijke verandering heeft plaatsgevonden. Dat kan één uur van een vijfjarig programma zijn geweest en het effect kan bij één persoon hebben plaatsgevonden. Daarmee heb je een concreet verhaal, dat de lezers voor zich zien als een soort trailer of clip van wat het kan betekenen als jouw bureau bij hen aan de slag gaat.
Omdat zakelijke diensten zo complex zijn, zie ik geen afbreukrisico in het delen van ‘bedrijfsgeheimen’. In mijn blog geef ik al veel concrete tips waarmee je je communicatie online enorm zou kunnen verbeteren – al komen de meeste volgers er niet toe om het systematisch en professioneel toe te passen. Wel bied ik daarmee het vertrouwen, dat steeds weer nieuwe klanten oplevert. Dat levert een gestage stroom aan opdrachten, al vanaf 2012.
Kortom, het is gemakkelijk te bloggen zonder al je kennis weg te geven, want je weet meer dan je weet. En hoe je daarover blogt? Ik help je graag in een vrijblijvend gesprek.
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…