Neem nu contact op

Tekst en redactie

Anonieme casus – wat als klanten niet herkend willen worden?

Je waarborgt de privacy van je klanten. Maar hoe beschrijf je dan de projecten om te laten zien wat je kunt? Hoe schrijf je een anonieme casus?

Leestijd 3 minuten

Vertel over je project, beschrijf wat er gebeurde bij je klant. Het levert de beste blogartikelen op, maar wat als je klant niet genoemd wil worden? Veel CEO’s schamen zich nog steeds voor coaching (ze moesten eens weten dat al die andere CEO’s voor wie ze zich schamen óók coaching krijgen en zich er óók voor schamen!), bedrijven denken nog steeds dat ze zwak zijn als ze laten zien hoe ze gegroeid zijn en sommige onderwerpen zijn werkelijk te gevoelig. Al die situaties vergen een anonieme casusbeschrijving.

Herkenbaarheid

Veel bloggers denken dat een casus al gauw anoniem is als ze geen namen noemen. Maar zelfs als je geen namen noemt, zijn sommige klanten nog gemakkelijk te herkennen. Andere mensen herkennen zich in je verhaal en vinden dat verschrikkelijk. Terwijl juist de individuele details een verhaal zo aansprekend kunnen maken. En Arie zegt immers dat je klant de held is en dat jij slechts vanuit de coulissen het zwaard (de oplossing) mag aanreiken om de draak (het probleem) te verslaan.

Er zijn een paar mogelijkheden om toch een anonieme casus te beschrijven:

  1. Shakespeares truc.
  2. Allen voor één en één voor allen.
  3. Transformers.
  4. Bedenk zelf een anonieme casus.

Shakespeares truc

In As you like it verkleedt een vrouw zich als man en stelt vervolgens aan haar geheime liefde voor om te doen of hij (eigenlijk zij) de vrouw is waarvan hij houdt (en dat is ze dus ook in het echt). Ben je er nog? Het punt is, dat de meeste mannen en vrouwen zich moeilijk kunnen voorstellen dat ze van het andere geslacht zijn. Ze herkennen zich daarom niet zo snel in iemand met hetzelfde verhaal van een ander geslacht ewn zo krijg je een anonieme casus. Dit werkt uiteraard niet bij transmensen of non-binaire mensen.

Allen voor één en één voor allen

Juist omdat je bepaalde diensten levert, zijn er grote overeenkomsten tussen je klanten. Smelt verschillende klanten samen tot één imaginaire klant met een anonieme casus. Het werk van de ene, de achtergrond van de andere en het probleem van een derde. Zelfs problemen kun je husselen tot een nieuw probleem.

Transformers

Neem een situatie en verander kenmerkende aspecten om er een anonieme casus van te maken. Ging het over een houtzagerij? Maak er een metaalbewerker van. Speelt het zich af in Groningen? Maak er Limburg van. Is het een onzekere CEO? Maak er een onzekere manager van. Of andersom natuurlijk. Vertaal het niet te letterlijk – haar medewerkers mogen haar niet mogen herkennen, zelfs als dat niet de lezers van je blog zijn.

Natuurlijk kun je namen verzinnen voor je anonieme casus, maar vaak is dat niet nodig. ‘De manager’ is vaak genoeg. Daarnaast kun je ‘deze vrouw’ of ‘mijn klant’ gebruiken. Een verzonnen naam kan zelfs gekunsteld aandoen. Gebruik alleen een verzonnen naam als er verschillende personages in je casus voorkomen en het te warrig wordt om zonder namen te volgen.

Statistiek

Ten slotte kun je er statistiek bij halen om aan je besproken klant en je doelgroep aan te geven dat zij niet de enigen zijn. Veel mensen in een penibele situatie denken dat ze de enige zijn. Met statistische gegevens bied je ook weer extra waardevolle informatie aan je lezer.

Bedenk zelf een anonieme casus

Ten slotte kun je natuurlijk zelf een casus bedenken. Maak er niet teveel een verhaal van zoals in een roman, maar beschrijf het zoals je een echte casus zou beschrijven. Beschrijf een typische situatie zoals je die zo vaak tegenkomt, of beschrijf juist een droomopdracht. Geef de klant het podium en geef jezelf niet te veel credits, vooral niet als het een droomopdracht is. Het gaat erom dat potentiële opdrachtgevers zien dat je hen en hun probleem begrijpt. Onthoud: een blog is geen reclame en als het daarop lijkt haken je potentiële opdrachtgevers af.

Vertel dat het een anonieme casus is

Voor de zekerheid kun je ten slotte bij je artikel schrijven dat je de casus hebt aangepast of dat het een typische casus voor je bureau is. Gewoon omdat dat waar is. Er zullen namelijk altijd mensen zijn die zich herkennen, zelfs als dat volkomen onterecht is.

Wil je hierbij wat ondersteuning of kom je er helemaal niet uit?

Caroline

Recente berichten

Woorden doen ertoe

‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik…

1 dag geleden

Rode loper voor je website

Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap…

3 dagen geleden

Authentiek schrijven – de nuance

Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént…

2 weken geleden

Hoe overtuig je je lezers dat iets belangrijk is?

Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te…

1 maand geleden

Call to action om je webbezoeker te activeren

Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je…

2 maanden geleden

Stelligheid versus bescheidenheid – woorden doen ertoe

Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat…

2 maanden geleden